• دوشنبه / ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۰ / ۱۲:۰۴
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 9002-05393
  • خبرنگار : 71359

*نصب اجباري ايربگ روي خودروها؛ شايد از دي ماه* همه در انتظار تشكيل جلسه شوراي عالي استاندارد

*نصب اجباري ايربگ روي خودروها؛ شايد از دي ماه*
همه در انتظار تشكيل جلسه شوراي عالي استاندارد
موسسه استاندارد، وزارت صنايع، يا هيچ كدام؟ چه كسي در مورد اجراي مصوبه نصب كيسه هواي راننده روي سواري‌هاي داخلي تصميم خواهد گرفت؟ به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بعد از به تاخير افتادن يك ساله مصوبه شوراي عالي استاندارد در مورد اجبار نصب كيسه ايمني هوا براي سرنشينان جلو همه خودروهاي سواري داخلي به دليل تاخير در آغاز برنامه پنجم توسعه، قرار بود تمام خودرو هايي كه از آغاز سال 1390 توليد مي شوند، به كيسه هواي راننده مجهز باشند، اما تا امروز كه به نيمه بهار سال 1390 نزديك مي شويم، هنوز هم برخي از خودروهاي سواري داخلي بدون كيسه هوا توليد و روانه بازار مي شوند. مسوولان موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي در اين باره مي گويند كه اهرم اين موسسه براي اجراي مصوبه نصب كيسه هوا، مجوز شماره‌گذاري خودروهاست. طبق اين مصوبه موسسه مي تواند در صورتي كه خودروسازان اقدام به نصب كيسه هوا نكنند، مجوز شماره‌گذاري محصولاتشان را تمديد نكند. گفته شده است كه برخي تاييديه‌هاي شماره‌گذاري تا فروردين ماه، برخي تا ارديبهشت و برخي تا خرداد ماه اعتبار دارند، اما گفته نشده است كه تاييديه‌هاي هر خودرويي تا چه زماني اعتبار دارد. خودروسازان زيادي هستند كه هنوز موفق به نصب كيسه ايمني هوا روي محصولات خود نشده‌اند. بهانه‌هايشان هم متفاوت است؛ از برخي محدوديت‌هاي وارداتي گرفته تا تاخير در طراحي قطعات. با اين حال موسسه استاندارد مي‌گويد كه كوتاه نمي‌آيد. نظام الدين برزگري - رييس موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي، در اين باره مي گويد: "مصوبه شوراي عالي استاندارد در زمينه نصب كيسه هواي روي خودروهاي سواري داخلي كاملا روشن است." موسسه استاندارد هنوز هم خبري در مورد ارائه برنامه زمان بندي جديد در مورد نصب كيسه ايمني هوا روي خودروها اعلام نكرده است. با اين وجود علي اكبر محرابيان- وزير صنايع و معادن، در گفت و گو با ايسنا از برخي رايزني‌ها با اين موسسه خبر داده است تا اين موسسه در راستاي برنامه زمان‌بندي كه محسن صالحي نيا - مدير كل دفتر خودرو و نيرو محركه وزارت صنايع و معادن، خبر تدوين آن را داده است، اقدام كند. محرابيان تاكيد كرده است كه اگر خودروسازان در زمينه‌ي نصب ايربگ روي محصولاتشان محدوديت توجيه‌پذيري داشته باشند، بايد با موسسه‌ي استاندارد مذاكره كنند، اما در هر صورت استاندارد حرف آخر را در اين زمينه مي‌زند. به گفته كارشناسان، جايگاه قانوني و وظيفه موسسه استاندارد تهيه و تدوين استاندارد و نظارت بر اجراي آن است، در حالي كه تنها شوراي عالي استاندارد كه با رياست رييس جمهوري تشكيل جلسه مي‌دهد، مي تواند مصوبه هاي خود را جرح و تعديل كند، و تا زماني كه اين شورا تشكيل جلسه ندهد و در مورد مصوبه اجبار نصب كيسه هوا از ابتداي برنامه پنجم توسعه يا ارائه ي برنامه زمان بندي براي دست يابي به اين استاندارد تصميم گيري نكند، موسسه استاندارد موظف به اجراي مصوبه موجود است. حالا فريدون بلغاري - مديركل نظارت بر اجراي استاندارد موسسه‌ي استاندارد و تحقيقات صنعتي، هم از در خواست خودروسازان مبني بر مهلت هشت ماهه براي نصب كيسه هوا خبر داده و گفته است كه خودروسازان خواهان تاخير در اجراي مصوبه شوراي عالي استاندارد تا دي ماه امسال هستند كه البته منوط به تاييد شوراي عالي استاندارد خواهد بود. اين‌كه اجبار در نصب كيسه ايمني هوا روي خودروها از دي‌ماه آغاز شود يا اين‌كه همچنان مصوبه قبلي به قوت خود باقي خواهد ماند، موضوعي است كه با تشكيل جلسه شوراي عالي استاندارد كه معمولا دير به دير هم برگزار مي‌شود، مشخص خواهد شد. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha