• سه‌شنبه / ۲۷ فروردین ۱۳۹۲ / ۱۱:۱۵
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 92012709974
  • خبرنگار : 71411

/حافظان میراث فرهنگی؛ قانون یا مردم/

یک کارشناس حقوقی: دستگاه قضایی در رسیدگی به پرونده‌های میراث فرهنگی تسریع کند

یک کارشناس حقوقی: دستگاه قضایی در رسیدگی به پرونده‌های میراث فرهنگی تسریع کند

یک حقوقدان گفت: قوانین مربوط به میراث فرهنگی در برخی از موارد به ویژه در خصوص تعاریف، نیاز به بازنگری دارد، اما با این حال اگر قوانین موجود درست و دقیق اجرا شود تاثیر و بازدارندگی لازم را خواهد داشت.

یک حقوقدان گفت: قوانین مربوط به میراث فرهنگی در برخی از موارد به ویژه در خصوص تعاریف، نیاز به بازنگری دارد، اما با این حال اگر قوانین موجود درست و دقیق اجرا شود تاثیر و بازدارندگی لازم را خواهد داشت.

حسین ساعتچی‌یزدی در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ارزیابی از قوانین در حوزه میراث فرهنگی، اظهار کرد: آثار باستانی و میراث فرهنگی نشانه‌هایی از تمدن، تاریخ و فرهنگ ایران بوده که در کشور ما بسیار حائز اهمیت است و یکی از مهمترین چالش‌هایی که در حال حاضر میراث فرهنگی با آن روبروست، رواج فرهنگ حفاظت از آثار و میراث فرهنگی در جامعه است.

وی با تاکید بر این‌که «حفظ آثار باستانی نیاز به یک عزم ملی دارد» ادامه داد: عزم ملی جز با ایجاد فرهنگ حفاظت از میراث فرهنگی نزد عموم مردم و دستگاه‌های دولتی میسر نمی‌شود.

این حقوقدان، قوانین در حوزه میراث فرهنگی را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: سیر تحول قوانین مرتبط با میراث فرهنگی از سال 1309 تاکنون در جهت تشدید مجازات‌ها، رفع نواقص و واقعی کردن مجازات‌ها بوده که بسیار خوب و مترقی است. باید گفت نگاهی که قانونگذار به این مقوله دارد کمتر از قوانین سایر کشورها و کنوانسیون‌های بین‌المللی در این خصوص نیست.

ساعتچی یزدی تاکید کرد: در زمینه قوانین مربوط به میراث فرهنگی قانونگذار قوانین کامل و مطلوبی را وضع کرده و ما از این جهت مشکل چندانی نداریم.

این وکیل دادگستری در مورد تناسب جرم و مجازات در حوزه میراث فرهنگی بیان کرد: قوانین مجازات اسلامی، موادی را پیش‌بینی کرده که به نظر می‌رسد اعمال این مجازات‌ها با جرایم ارتکابی تناسب داشته باشد. مشکل عمده ما در حال حاضر در این زمینه، عدم اجرای قوانین است. بیشترین معضل، مربوط به عدم اجرای قوانین و تضمین اجرای قوانین موجود است.

وی یادآور شد: البته قوانین ما در برخی از موارد به ویژه در خصوص تعاریف، نیاز به بازنگری دارد، اما با این حال اگر همین قوانین درست و دقیق اجرا شود تاثیر و بازدارندگی لازم را خواهد داشت.

این کارشناس حقوقی با بیان این‌که «در مورد قانون میراث فرهنگی با هیچ خلاء قانونی مواجه نیستیم» افزود: دستگاه‌های اجرایی و به طور خاص سازمان میراث فرهنگی در راستای وظایف قانونی خود باید اقدامات به موقع و گسترده‌تری را انجام دهد تا بتواند از تعرض و تخریب آثار باستانی پیشگیری کند. البته دستگاه قضایی نیز باید در این زمینه قاطعیت بیشتری داشته باشد و در رسیدگی به پرونده‌هایی در حوزه میراث فرهنگی، تسریع کند تا اثر بازدارندگی قانون در این زمینه افزایش یابد.

وی اظهار کرد: هرچند قوانین موجود در خصوص میراث فرهنگی می‌تواند برای جلوگیری از تخریب و تعرض به آثار باستانی کافی باشد، اما تحول و بازنگری در تعریف میراث فرهنگی و همچنین روش‌ها، به‌روز شدن مجازات‌ها و اعمال تضمین اجرای قوانین نیز ضرورت دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha