• سه‌شنبه / ۲۲ مرداد ۱۳۹۲ / ۰۹:۰۷
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 92052212064
  • خبرنگار : 71186

خودروهای خارجی موجود در ایران واقعا لوکس‌ هستند؟!

خودروهای خارجی موجود در ایران واقعا لوکس‌ هستند؟!

خودروهای خارجی موجود در ایران در حالی بسیار لوکس به نظر می‌رسند که بیشتر آن‌ها از نظر استانداردهای جهانی در رده خودروهای کاملا معمولی مورد استفاده طبقه حقوق بگیر و قشر متوسط شهری، قرار می‌گیرند.

خودروهای خارجی موجود در ایران در حالی بسیار لوکس به نظر می‌رسند که بیشتر آن‌ها از نظر استانداردهای جهانی در رده خودروهای کاملا معمولی مورد استفاده طبقه حقوق بگیر و قشر متوسط شهری، قرار می‌گیرند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رشد شدید نرخ ارز در کنار تعرفه واردات خودرو، قیمت خودروهای خارجی وارداتی به کشور را به شدت افزایش داده است.

به اعتقاد کارشناسان این موضوع موجب شده خودروهایی که در سطح جهان و به‌ویژه در کشور سازنده، کاملا معمولی و مورد استفاده اقشار متوسط شهری و طبقه حقوق بگیر هستند، در ایران تبدیل به خودروهای لوکسی شوند که تنها اقشار مرفه جامعه توانایی خرید آن‌را دارند.

در واقع لوکس قلمداد شدن این خودروها در ایران نه به دلیل ارزش ذاتی و آپشن‌های کیفی و رفاهی این خودروها بلکه به دلیل قیمت بسیار بالای آن‌ها در مقایسه با حقوق و درآمد طبقه متوسط شهری است.

از نظر استانداردهای جهانی، هیچ یک از خودروهای هیوندایی و کیا موجود در ایران لوکس محسوب نمی‌شوند. طبق این استانداردها، خودروهایی با قیمت بالاتر از 60 هزار دلار به‌النسبه لوکس تلقی می‌شوند و خودروهایی با قیمت کمتر از 60 هزار دلار، خودروهایی با کلاس پایین و متوسط محسوب می‌شوند.

با این حال خودروی اسپورتیج که قیمت خرده فروشی آن از سوی شرکت تولیدکننده در جهان حدود 19 هزار دلار تعیین شده، در ایران به قیمت حدود 150 میلیون تومان به فروش می‌رسد. هیوندایی سوناتای 21 هزار دلاری نیز در ایران به قیمت حدود 155 میلیون تومان عرضه می‌شود.

قیمت سورنتو نیز در حالی در ایران به 210 میلیون تومان رسیده که قیمت جهانی آن حدود 24 هزار دلار است. قیمت جنیسیس 34 هزار دلاری نیز در ایران به حدود 250 میلیون تومان افزایش یافته است.

بنابراین براساس استانداردهای جهانی بیشتر خودروهای خارجی عرضه شده در ایران خودروهایی با کلاس پایین و متوسط هستند. با این حال با فرض دلار 3000 تومانی و حذف تعرفه واردات خودرو، قیمت خودروهای خارجی موجود در بازار ایران حداقل به نصف کاهش خواهد یافت در آن صورت دیگر نمی‌توان اسپورتیج 70 میلیونی و سوناتای 75 میلیونی را خودروهای لوکسی دانست زیرا از نظر قدرت خرید اقشار متوسط شهری، دیگر برای این قشر پرجمعیت دست نیافتنی نخواهند بود.

در این زمینه یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است که دولت باید با حذف تعرفه واردات خودرو، شرایط را برای دسترسی عموم مردم به خودروهای خارجی با قیمت مناسب فراهم کند.

علی خاکساری می‌گوید: تنها راه حل مشکلات عدیده صنعت خودروی ایران، آزادسازی واردات است تا از یک سو کیفیت خودروهای تولید داخل افزایش یافته و از سوی دیگر مردم به خودروهای خارجی به قیمت واقعی و نه قیمت‌های چند برابری دسترسی داشته باشند.

مطمئنا در آن صورت دیگر کسی در ایران خودروهایی چون هیوندایی و کیا را "لوکس" نخواهد دانست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۰۵-۲۲ ۱۰:۳۳

احسنت بر جناب آقاي خاكساري. بالاخره يكي پيدا شد يه حرف حساب بزنه و درد دل مصرف كنندگان خودرو رو بيان كنه. بنظر من هم تنها راه خلاصي از آلودگي هوا و كاهش تلفات و آسيب هاي جاني در تصادفات و كاهش مصرف سوخت ،آزاد كردن ورود خودروهاي خارجي است(البته بجز خودروهاي چيني). اتومبيل هاي خارجي حتي آنهايي هم كه حجم موتور بالايي دارند هم مصرف كمي دارند و آلودگي كمتري توليد ميكنند، و هم ايمني بسياربالا و دوام خوبي دارند.

avatar
۱۳۹۲-۰۵-۲۲ ۱۰:۴۸

با سلام در شرایط محدودیت های ارزی در حال حاضر آزاد سازی خودرو که کالای ضروری برای احاد جامعه بنظر نمیرسد کاملا غیر منطقی است لذا این نکته را هم باید توجه داشت که در صورت آزاد سازی ورود خورو بدون تعرفه خودروهای ساخت داخل دیگر مشتری در رنج قیمتی خود را نخواهند داشت.

avatar
۱۳۹۲-۰۵-۲۲ ۱۳:۳۲

خوب شرايط محدوديت ارزي دليلش چيزه ديگه هست نه واردات خودرو والا شرايط كنوني قابل حله ،دوم در شرايط كنوني پرايد بخريم 17 ميليون منطقيه ؟

avatar
۱۳۹۲-۰۵-۲۲ ۱۳:۴۵

تو احتمالا یا دلالی که از آزادی تعرفه نگرانی که ضرر کنی، یا شکم سیری که نمی خوای بقیه هم مثل شما از امکانات رفاهی با قیمت واقعی استفاده کنن، یا کارمند ایران خودرو- سایپا هستید.

avatar
۱۳۹۲-۰۵-۲۲ ۱۴:۳۰

دوست عزيزم آقا رضاي گل، خوبه خودت هم ميگي اگه خودرو هاي خارجي وارد بشوند ديگه كسي سراغ خودروهاي داخلي با اين قيمت ها نميره !! يعني خودت ميدوني چقدر خودروهاي داخلي بي كيفيت ، غير استاندارد، غيرايمن و از رده خارج هستند و مشتريان چه پولهاي گزافي بابت اين محصولات بدردنخور داخلي ميدهند! پس چرا بي دليل از خودروهاي داخلي حمايت ميكني؟؟ مگه خودروسازان داخلي براي مشتريان خود ارزش و احترام قائلند؟ اگر خودروسازان به مشتريان خود احترام ميگذاشتند، سعي ميكردند خودروهاي روز دنيارا با كيفيت عالي ،ايمني بالا و قيمت مناسب به دست مشتري برسانند ! پس خودروسازي كه براي مشتريانش ارزش قائل نيست همون بهتر كه ورشكست بشه !!

avatar
۱۳۹۲-۰۵-۲۲ ۱۴:۲۱

اگر اين اتفاق بيفتد سالانه جان مليونها ايراني بيگناه كه قرباني گاري هاي ايراني ميشوندنجات خواهند يافت

avatar
۱۳۹۲-۰۵-۲۲ ۱۶:۴۶

شركت هاي داخلي در حدود 35 سال از حمايت مردم و دولت برخوردار بوده اند و مي بايست تا الان به كيفيتي رسيده باشند كه با خودروهاي خارجي رقابت كنند پس اين حرف صحيح نيست كه ما جان و مال مردم را به خطر بيندازيم تا خودرو داخلي كه آن هم مونتاژ خودروهاي از رده خارج هست را سرپا نگه داريم كره جنوبي هم صنعت خودرو را با كشور ما شروع كرد ولي آيا كره هم سياست ما را در پيش گرفت تا پيشرفت كرد؟

avatar
۱۳۹۲-۰۵-۲۲ ۱۷:۳۹

آخه تا کي خودرو سازاي ما ميخوان پشت ديوار بلند تعرفه قايم بشن و خودروي بيکيفيت دست مردم بدن؟؟؟