معاون ساخت آزادراه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور اعلام کرد: هر چند آزادراهها تنها یک درصد از پوشش راهی ایران را تشکیل می دهند اما ارزششان در حدود 20 درصد از تمام شریانهای فعال در کشور است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حسن احمدی نوری، در نشستی خبری با بیان این مطلب تصریح کرد: با توجه به برنامه ریزیهای صورت گرفته از سوی وزارت راه و شهرسازی تلاش خواهیم کرد حجم پوشش آزادراه ها در مناطق مختلف ایران را تا حد قابل توجهی افزایش دهیم که البته این مساله به برطرف کردن نیازهای مالی و ایجاد زیرساختهای لازم منوط است.
وی اضافه کرد: در حال حاضر بیش از 2300 کیلومتر آزادراه فعال در کشور وجود دارد که در این راستا کار اجرایی بر روی 600 کیلومتر آزادراه جدید و 1900 کیلومتر مطالعه برای ساخت آزادراهها در دستور کار شرکت ساخت قرار دارد که در صورت تامین اعتبار وارد مرحله اجرایی میشود.
معاون ساخت آزادراه با اشاره به نقش مهم آزادراهها در افزایش توان ترازنیتی کشور اظهار کرد: با توجه به جایگاه جغرافیایی ایران در منطقه لزوم فعالیت دو کریدور مهم اصلی از شرق به غرب و شمال به جنوب احساس شده که در این راستا اقدامات مناسبی نیز صورت گرفته است.
احمدی نوری گام نخست تکمیل این کریدور را به آزادراه حرم تا حرم مرتبط کرد و گفت: این آزادراه مهم که مرکز و شرق ایران را به شمال شرق کشور و استان پرتردد و پرترافیک خراسان متصل می کند می تواند گام مهمی در راستای تکمیل کریدورهای آزادراهی فعال در ایران باشد.
وی با بیان اینکه آزادراه حرم تا حرم در طول 20 سال بهره برداری نزدیک به 4400 میلیارد تومان درآمد به کشور اضافه می کند اظهار کرد: بحث کاهش مصرف سوخت، کاهش آلایندههای زیست محیطی،افزایش امنیت، کاهش مسیر و افزایش سرعت تردد اصلی ترین شاخصههای این طرح به حساب میآید که با توجه به درآمدها و صرفه جویی حاصل از آن می توان امید داشت در طول 20 سال بیش از 4000 میلیارد تومان عاید کشور کند.
معاون ساخت آزادراه درباره وضعیت دیگر قطعات پروژه بزرگ حرم تا حرم نیز اظهار کرد: دو قطعه نیشابور – باغچه و سمنان – نیشابور قطعات اصلی این آزادراه مهم را تشکیل می دهند که بحث مطالعات روی قطعه نیشابور و باغچه به پایان رسیده و حدفاصل سمنان – نیشابور در انتظار جذب سرمایهگذار است.
احمدی نوری با اشاره به سرعت بالای شرکت ساخت در ساخت و تکمیل قطعه اول این آزادراه اظهار کرد: با توجه به این که آزادراه حرم تا حرم یک پروژه بزرگ ملی به حساب میآید حدفاصل ساخت آن بین 7 سال تا 15 سال تخمین زده میشود. این درحالی است که با اقدامات صورت گرفته از سوی دولت و قرارگاه خاتم الانبیا قطعه 152 کیلومتری قم – گرمسار در کمتر از طول دو سال به پایان رسیده و در هفته جاری به بهره برداری خواهد رسید.
وی خاطرنشان کرد: می توان با استفاده از امکانات موجود در این مسیر از یک سو زمان حرکت در یکی از اصلی ترین مسیرهای کشور را کاهش داده و البته بار ترافیکی پایتخت را به پایین ترین حد خود برسانیم در کنار آن می توان با استفاده از برخی مزایا صرفه جویی بنزین را به 500 میلیون لیتر برسانیم.
معاون ساخت آزادراه با اشاره به کلنگ زنی کنارگذر جنوبی تهران در سفر هفته جاری رییس جمهور به این منطقه اظهار کرد: در جهت گسترش پدافند غیر عامل در شهر تهران و پایین آوردن ترافیک آزادراههایی مانند کرج و آزادگان خط کنارگذر جنوبی تهران در دستور کار دولت قرار داشته که با کلنگ زنی رسمی آن در سالهای آینده به چرخه آزادراهی کشور متصل میشود.
وی ادامه داد: این آزادراه 158 کیلومتری که حدفاصل آبیک را به چرمشهر ورامین متصل می کند از یک سو ترافیک اطراف شهر تهران را کاهش داده و به این طریق پدافند غیر عامل را تقویت می کند و از سوی دیگر مسیر سیر خودروهایی که قصد حرکت از مرکز کشور به شمال شرق را دارند به شدت کاهش می دهد.
احمدینوری زمان در نظر گرفته شده برای تکمیل این پروژه را 4 سال اعلام کرد و گفت: در ساخت این آزادراه مشارکت بخش خصوصی اصلی ترین نقش را خواهد داشت به این طریق که 70 درصد از سرمایه آورده پروژه را بخش خصوصی و تنها 30 درصد آن را دولت تامین می کند. هزینه برآورد شده برای ساخت این آزادراه نیز در حدود 3000 میلیارد تومان در نظر گرفته شده که امیدواریم با تامین همه جانبه آن این آزادراه بسیار مهم در آینده نزدیک وارد چرخه آزادراهی کشور شود.
معاون ساخت آزادراه درباره دیگر پروژههای آزادراهی مهم در دست ساخت در کشور نیز اظهار کرد: طرح آزادراه مهم زنجان – تبریز که توانست کریدور اصلی کشور از تهران به کرج – قزوین و سپس استانهای شمال غربی کشور وصل کند در دست پیگیری است که امیدواریم مذاکرات برای سرمایهگذاری با طرف ترک به نتایج ملموسی دست یابد.
وی ادامه داد: طبق صحبتهای انجام شده در صورت ورود سرمایهگذار ترک به این پروژه آزادراه تبریز به مرند و سپس مرز بازرگان وصل خواهد شد تا به این ترتیب یکی از اهداف اصلی کشور در راستای اتصال آزادراهها به مرزهای زمینی برطرف شود.
احمدی نوری درباره طرح آزادراهی همدان – کرمانشاه – مرز خسروی نیز گفت: این پروژه مراحل اجرایی خود را به خوبی پشت سر گذاشته و انتظار داریم در صورتی که مشکلی بوجود نیاید آزادراه ساوه – همدان تا سال آینده تکمیل شود بحث همدان – کرمانشاه نیز در صورت تامین سرمایهگذار و تایید اهلیت آن وارد مرحله اجرا خواهد شد البته هنوز داخلی یا خارجی بودن سرمایهگذار این پروژه مشخص نیست.
معاون ساخت آزادراه همچنین از به پایان رسیدن کار اجرایی در پروژه کنار گذر غربی اصفهان خبر داد و گفت: این پروژه نیز مراحل اجرایی را تا حد قابل توجهی پشت سر گذاشته و انتظار داریم تا چند ماه آینده تکمیل شود.
وی با انتقاد از برخی سیاستهای درنظر گرفته شده از سوی موسسات مالی که ورود به پروژه های زیربنایی را رد می کنند اظهار کرد: بنگاههای اقتصادی در کشور ما انتظار دارند سرمایهشان در کمتر از 10 سال بازگردد این درحالی است که طرح آزادراهی که از هر نظر بازگشت سرمایه در آن تضمین شده است و تنها بحث زمان بازگشت در آن مهم است مورد توجه بانک ها قرار نمی گیرد.
احمدی نوری ادامه داد: در حال حاضر با توجه به افزایش قابل توجه هزینه ساخت آزادراه در کشور نیاز مبرمی به ورود سرمایهگذاران موسسات بانکی داریم در حال حاضر ساخت هر کیلومتر آزادراه در فضای معمولی 15 میلیارد تومان و در فضای کوهستانی 35 میلیارد تومان ارزیابی می شود.
معاون ساخت آزادراه اضافه کرد: بانک ها متاسفانه آزادراه را به عنوان وثیقه تسهیلات خود قبول نمی کنند واین مساله برای سرمایهگذاران مشکلات مختلفی به وجود آورده است.این درحالی است که آزادراه با توجه به شرایط و بازخورد مناسبی که دارد می تواند قطعا سرمایه صورت گرفته را در طول مدتی کمتر از 15 سال بازگرداند و نگرانی سرمایهگذاران درباره این مساله مهم نیست.
وی از برنامه ریزی برای انتشار اوراق مشارکت در ساخت آزادراه های جدید خبر داد و گفت: با توجه به نگرانیهای موجود برای تکمیل سریع تر پروژه های آزادراهی در دست ساخت دولت تلاش خواهد کرد با استفاده از برنامه ریزیهای گسترده جذب سرمایه در این حوزه را به بالاترین حد برساند که در این زمینه انتشار اوراق مشارکت جدید نیز در دستور کار قرار خواهد داشت.
احمدی نوری خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش قابل توجه هزینهها ساخت آزادراه های جدید را با استفاده از روشهای نوین پیگیری خواهیم کرد که استفاده از رویه بتنی در ساخت آزادراهها مانند قائم شهر – ساری دراین زمینه در دستور کار قرار خواهد گرفت.به طوری که در صورت تامین مالی پروژه های موجود که به مطالعات آن ها به شکل گسترده انجام شده است می توان امید داشت پوشش آزادراههای کشور که نقش مهمی در توسعه ترانزیتی ایفا می کنند در سال های آینده با پیشرفت قابل توجهی روبرو شوند.
انتهای پیام
نظرات