• جمعه / ۲۲ خرداد ۱۳۹۴ / ۰۹:۱۰
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 94032212218
  • خبرنگار : 71467

موسسات اعتباری غیر مجاز به پرتگاه رسیدند

موسسات اعتباری غیر مجاز به پرتگاه رسیدند

سرانجام بعد از مدتها تذکر و درخواست برای ساماندهی هزاران موسسه مالی و اعتباری غیر مجاز و عمدتا متخلف، برخوردها جدی تر و انحلال آغاز شد.

سرانجام بعد از مدتها تذکر و درخواست برای ساماندهی هزاران موسسه مالی و اعتباری غیر مجاز و عمدتا متخلف، برخوردها جدی تر و انحلال آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، فعالیت تخریبی موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز خاصه موسساتی که در حوزه بانکی فعالیت می کنند در سالهای اخیر به حدی پیش رفت که درخواست برای دریافت مجوز از سوی بانک مرکزی و فعالیت در چارچوب قانون و دستورالعمل های این بانک افاقه نکرد و چاره ای جز ایجاد یک دو راهی باقی نماند؛ دریافت مجوز یا انحلال.

در حالی به گفته معاون نظارتی بانک مرکزی حدود 7000 موسسه مالی و اعتباری در کشور مشغول فعالیت هستند که از این میان حدود 6000 مورد اعم از صندوق های قرض الحسنه، تعاونی ها، صرافی ها، لیزینگها و موسسات اعتباری بانکی هیچ قید و بندی به قوانین بانکی و مالی نداشته و هر گونه که دلخواه و سودآورتر است عمل می کنند ، موضوعی که موجب شده به تدریح بازار غیر متشکل پولی دچار هرج و مرج و به طور قابل ملاحظه ای بازار متشکل و بانکها و موسسات حاضر در آن را به چالش بکشاند.

به هر حال به نظم کشیدن 6000 هزار موسسه اعتباری که بسیاری از آنها جایگاه و حتی نام و نشان مشخصی نداشته و طی سالیان گذشته بدون صدور مجوز اما اغلب با پشتوانه های محکمی به وجود آمده اند اتفاق ساده و آسانی نیست و بر همین اساس هم بارها بانک مرکزی از عموم جامعه خواسته تا سمت این موسسات نرفته و از سپره گذاری در آنها خودداری کنند ولی با این وجود آنطور که مقامات بانک مرکزی تاکید دارند رسیدگی به وضعیت موسسات مالی و اعتباری بزرگتر که به گونه ای سردمدار بی نظمی در بازار پولی هستند می تواند در ساماندهی بازار بسیار موثر بوده و بر فعالیت سایر موسسات نیز اثرگذار باشد.

بر این اساس در اواخر سال گذشته بانک آینده که مجوزی برای فعالیت بانکی نداشت تحت نظارت بانک مرکزی درآمد و به دنبال آن برخی موسسات مالی دیگر از جمله نور و آرمان و بانک مهر اقتصاد در مراحل آخر دریافت مجوز قرار گرفته و به نظر می رسد در آینده ای نزدیک به طور کامل تحت نظارت و در چارچوب مقررات بانک مرکزی قرار گیرند.

اما اقدام جدی تر در این رابطه تصمیم به انحلال و حتی ادغام برخی موسسات دیگر است که با وجود حضور گسترده در بازار پولی توجهی به قانون نداشته و از هر راهی برای کسب منافع و فرار از قانون استفاده می کنند. به طوری که گاهی به اذعان مسئولان مالیاتی کشور نزدیک به 1000 میلیارد تومان بدهی مالیاتی به بارمی آورند و از آن فرار می کنند و یا اینکه در سویی دیگر بدون در نظر گرفتن امنیت سرمایه های مردم به دلیل منفعت طلبی بیشتر منابع سرمایه گذاری شده را به حراج گذاشته و در پروژه هایی که ضمانتی برای نتیجه دهی آن وجود ندارد شرکت می کنند که در نهایت به سرگردانی سپرده گذاران خود انجامیده و از هم پاشیده می شوند، موضوعی که نمونه عینی آن اخیرا برای موسسه میزان پیش آمد و رسما منحل شد.

این در حالی است که به نظر می رسد این پایان ماجرا نبوده و اکنون موسسات غیرمجاز اغلب بزرگ و متخلف به پایان خط رسیده و شرایط آنها به سمتی پیش رفته که انگار در لبه پرتگاهی قرار گرفته اند که پافشاری بر بی نظمی و فعالیت بدون مجوز آنها را به داخل این پرتگاه خواهند کشاند و انحلال تنها راه پیش روی آنها خواهد بود اتفاق مهمی کهآخرین اظهارات سخنگوی قوه قضائیه تایید کننده آن بوده و باید بعد از موسسه میزان منتظر منحل شدن موسسات دیگر که بزرگ هم هستند بود.

محسنی اژه ای با اشاره به بررسی جدی تر به وضعیت موسسات اعتباری غیر مجاز از سوی بانک مرکزی و ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی اعلام کرده که در این رابطه کارگروهی از وزارتخانه‌ها و نمایندگان سه قوه تشکیل شده و همه موارد که البته تعداد آنها بیش از این عدد است، در یک ردیف نیستند.

سخنگوی قوه قضاییه که اشاره ای به انحلال موسسه مالی میزان داشت به صراحت عنوان کرد که بعید نیست انحلال برخی موسسات دیگر هم به زودی اعلام شود که تعدادی از آنها از موسسات بزرگ هستند.

محسنی‌اژه‌ای از دو گزینه پیش روی موسسات غیرمجاز هم سخن گفته و تاکید کرده که با این موسسات مذاکره شده که ادغام شوند یا مجوز بگیرند و چنانچه نخواهند زیر بار دستورات قانونی بانک مرکزی بروند به قوه قضاییه معرفی می‌شوند.

به هر حال وجود نزدیک به 100 هزار میلیارد تومان از سپرده های مردم در شش موسسه غیر مجاز موضوع ساده و قابل گذری نیست، موسساتی که همواره بر تعداد آنها افزوده شده و مردم هم بیش از آنکه به دنبال سرمایه گذاری مطمئن بوده و به واژه "غیر مجاز" توجه کنند جذب سودهای رنگارنگ و شرایط اغلب ایده آل آنها می شوند؛ بر این اساس شاید تاکنون هم اقدام برای برخوردهای جدی آن هم در حد انحلال و یا ادغام دیر شده باشد، اما می تواند آغازی برای نظم دهی بیشتر به بازار غیر متشکل پولی و ایجاد امنیت و انتخاب‌های مطمئن تر سپردگذاران برای محل سرمایه گذاری باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۰۳-۲۲ ۱۰:۲۴

اگه موسسه ميزان غير مجازه پس چرا 270 ميليارد از پول مردم تو بانک مرکزي بود . اگه غير مجاز چرا 15 سال داره از خدمات بانکي استفاده ميکنه . اگه غير مجاز چه طوري ميتونه از ارم دادگستري 15 سال استفاده کنه . لطفا با احساسات هزاران سپرده گذار بازي نکنيد و پول مردم رو بدين...

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۲۲ ۱۰:۲۴

اگه موسسه ميزان غير مجاز پس چرا 270 ميليارد از پول مردم تو بانک مرکزي بود . اگه غير مجاز چرا 15 سال داره از خدمات بانکي استفاده ميکنه . اگه غير مجاز چه طوري ميتونه از ارم دادگستري 15 سال استفاده کنه . لطفا با احساسات هزاران سپرده گذار بازي نکنيد و پول مردم رو بدين...

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۲۲ ۱۰:۲۵

واقعا مردم رو چي فرض کردين ؟

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۲۲ ۱۰:۲۶

حيف شد موسسه داشت کارشو خوب انجام مي داد حالا بي لياقتي مديران و سياست آقايان پول منو به ناکجا آباد برد بماند که کارمند موسسه هم بدبخت کرديد. اگه نميدونيد بدونيد ما علاوه بر اينکه ايراني هستيم مسلمان و شيعه هم هستيم تو رو به امام رضا زودتر پول ما رو بديد

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۲۲ ۱۰:۲۸

همه اخبار ضد و نقيض است . يک نفر ميگه نگران نباشيد ديگري ميگويد سپرده گذاران کلان از طريق قانون اقدام کنند. ديگري: فرايند برگرداندن زمان بر نيست ! و ديگري: پرداخت سپرده ها زمان زيادي ميبرد صادق و کذاب کيست ؟ ! مردم بلاتکليف شدند ! کورش ميگفت : خدايا کشور را از دروغ و نيرنگ بدور دار ! ايسنا عزيز ! لطفا شما اخبار صحيح را منتشر کنيد !

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۲۲ ۱۰:۲۹

اقايان محترم موسسه ميزان در ترکمنستان يا المان يا ترکيه يا بنگلادش که 15 سال فعاليت نداشته در مملکت خودمان فعاليت داشته چرا از مسئولاني که در اين 15 سال مسئول امور کشور باز خواست نميشود .

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۲۲ ۱۰:۳۵

آقاي تهرانفر عزيز شمايي که مدير اقتصادي هستي وحتما پيش بيني مي کردي که پول سپرده گذاران مظلوم وبيچاره به اين راحتي نقد نميشود ادغام مي کرديد . بخدا به پيغمبر قسم که با اعصاب مردم بازي کردن درست نيست

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۲۲ ۱۰:۳۶

اين بانک مرکزي که ميگه غيرمجاز بوده پس واقعا چرا پولشو نگه داشته؟ چرا؟ چرا؟ کجاست عدالت کجاست حق‌الناس...

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۲۲ ۱۰:۳۷

با تشکر ازبانک مرکزي که ما سپرده‌گذاران موسسه ناميزان را از نداشتن مجوز اگاه نمودند باعث شدند که بيشتر از صد درصد دارايی مان را بدست اين بي مجوز ها نسپاريم کمال قدر داني از اقاي سيف را داريم وموفقيت ايشان را در مورد پاسداري و اطلاع رساني ديگر سپرده گذاران موسسات از ايشان را داريم. ضمنا براي من بي اطلاع سوالي کوچک پيش امده که احتمالا چون ميزان فاقد مجوز بوده اين صد مليارد تومان وديه نزد بانک مرکزي نمي تواند درست باشد و حتما شايعه موسسه ميزان است و بهتر است اين مبلغ بابت هزينه سامان شده موسسه ميزان را ازما سپرده گذاران قبول فرماييد. با قدرداني از ايسنا

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۲۲ ۱۰:۳۹

اقاي سيف از همان اول پول موسسه ميزان را به عنوان سپرده به مقدار 100 ميلياردتومان نزد بانك مركزي قبول كرديد كه اين بلا را سر مردم اورديد وگرنه بدون مجوز بودنش را از شروع فعاليت ميزان اعلام ميكرديد حالا كه 14 سال با استفاده از آرم قوه قضائيه ميزان سر 700 هزار سپرده گذار را كلاه گذاشته است

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۲۲ ۱۰:۴۱

چندي پيش بانک مرکزي نامه زد که موسسه ميزان مجوز ندارد و از اول هم نداشته و ما همچين موسسه اي را تاييد نميکنيم و چندروز قبل نامه اي زده شد که موسسه ميزان حسابي نزد بانک مرکزي دارد با موجودي صفر!!!!! درحالي که ميزان 1500 ميليارد ريال نزد بانک مرکزي داشته که 500 م آن طي اين چند ماه آزاد شده و 1000 م آن نزد بانک مرکزي است.

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۲۲ ۱۰:۴۲

اگر شما از وجود چنين موسسه اي بي اطلاع بوديد اين پول پيش شما چيکار ميکنه و از کجا اومده؟؟؟

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۲۲ ۱۰:۴۳

اگر ميزان سپرده قانوني داشته نزد بانک مرکزي پس چرا ميگن غير مجاز

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۲۲ ۱۱:۰۳

پس چرا اسم ها رو معرفي نمي کنن که مردم نرن سراغ آنها يا اصلا چطور اين موسسات باز شدن اگه مجوز نداشتن؟! باز هم رانت؟!

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۲۲ ۱۸:۵۴

به جاي اين حرف هاي تکراري شغل ايجاد کنيد

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۲۲ ۱۹:۲۶

چرا نظرها رو نميذاريد؟

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۲۲ ۲۳:۳۲

بدترين خبر براي سپرده گذارها اين که 100 ميليارد براي 700 هزار نفر يعني نفري 140 هزار تومان تازه اينها ميخوان فقط به مبالغ زير 10 م بدن که به 10 الي 15 هزار نفر ميرسه و مابقي بايد وايسن تا افرادي که وام دارن هرماه بيان قسط ها شونو بدن و يا تا فروش اموال و املاک به زير قيمت که نهايتا کسر مبلغ اصلي را در پي دارد و به گفته قائم مقام بانک مرکزي بايد از طريق قانون پيگير باشند ، صبوري کنند و با وجود 2800 ميليارد تومان سپرده مردم پس اين خبر خوشي نميتونه باشه و از سر باز کردن مردمه

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۲۴ ۰۱:۰۳

خسته شديم از بس که گفتند اين کار و بکنيد اينکار و نکنيد، کاش يه دفعه هم خودشون و جاي ما مي زاشتن و يه فکر اساسي مي کردند. مشکل که همين موسسات نيستند ببينيد بانکها با مردم چه ميکنند. البته از ايسناي عزيزي براي پيگیري هاش ممنون.