• دوشنبه / ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۱:۱۹
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 98062511786
  • منبع : نمایندگی همدان

حضور ترکیه‌ای‌ها در همایش گردوی تویسرکان

حضور ترکیه‌ای‌ها در همایش گردوی تویسرکان

ایسنا/همدان مدیر جهادکشاورزی شهرستان تویسرکان از حضور شهردار نیکسار ترکیه و صلاح الدین ایلماز، پژوهشگر کشاورزی بین المللی ترکیه ای و هیئت همراهشان در دهمین همایش گردوی تویسرکان خبر داد.

مسعود اکبری در گفت‌وگو با ایسنا، مطرح کرد: شهر نیکسار ترکیه از لحاظ اقلیم، کشاورزی و وجود باغات گردو بسیار به شهر تویسرکان شبیه است و در نشستهای متعدد با متصدیان و پژوهشگران این منطقه و بازدیدشان از باغات گردوی تویسرکان و نهالستان و باغ مادری گردو، شهر نیکسار ترکیه خواهرخوانده تویسرکان شد و دهمین همایش گردوی تویسرکان نیز بهانه ای برای دعوت مجدد از آنها شد و همین امر فرصتی مناسب برای معرفی زنجیره نهالستان گردوی گواهی شده تویسرکان به جهان را فراهم کرد.

وی تأکید کرد: در طول برگزاری همایش گردوی تویسرکان دوره های آموزشی و علمی با محوریت پیوندزنی درختان گردو برگزار می شود و یکی از غرفه های جانبی این همایش هم به طور خاص به این موضوع اختصاص می یابد.

اکبری با بیان اینکه باید از هر فرصتی برای معرفی طلای سبز این شهرستان استفاده حداکثری را ببریم، گفت: افتتاح زنجیره نهالستان گردوی تویسرکان در ماه های گذشته توسط وزیر جهادکشاورزی، فرصت مناسبی را برای شناساندن ظرفیت های حوزه های مرتبط با باغداری و گردوی این شهرستان به سایر نقاط کشور مهیا ساخت.

وی با اعلام اینکه این نهالستان گردو از باغ مادری، خزانه و تولید نهال اصلاح شده پیوندی تشکیل شده است، بیان کرد: به تازگی کارشناسان و متخصصان حوزه باغداری و درختان گردو از استان فارس به تویسرکان سفری داشتند و از باغ مادری، خزانه و تولید نهال اصلاح شده پیوندی دیدن کردند و بسیار مورد توجه آنان قرار گرفت.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان تویسرکان افزود: یکی از کارشناسان جهادکشاورزی استان فارس در آن بازدید گفت که باغ نهالستان گردوی تویسرکان در منطقه غرب آسیا بی نظیر است و ما نیز در آن سفر آمادگی خود را برای اعزام پیوندکاران تویسرکانی برای آموزش پیوندزنی و سرشاخه کاری به شهرهای مختلف کشور، اعلام کردیم و این امر مورد استقبال قرار گرفت.

وی عنوان کرد: زنجیره نهالستان گردوی تویسرکان ظرفیت تأمین نهال گردوی اصلاح شده و بسیار مطمئن برای عرضه به باغداران سراسر کشور را  دارد تا جایی که می تواند سالانه با تولید 150 هزار نهال پیوندی و دو میلیون پیوندک، نیاز کشور در این حوزه را برای سرشاخه کاری تأمین کند.

اکبری خاطرنشان کرد: کارشناسان و باغداران این شهرستان که به صورت حرفه ای و تخصصی آموزش دیده، آمادگی کامل برای ارائه تجربه های کسب شده خود در حوزه پیوند زدنی و سرشاخه کاری را به باغداران سایر نقاط کشور دارند.

گفتنی است؛ همایش گردوی تویسرکان 26 تا 29 شهریورماه در این شهرستان برگزار می شود. شهرستان تویسرکان با برخورداری از بیش از پنج هزار و 500 هکتار باغ گردو و تولید این محصول پراهمیت با کیفیتی در سطح جهانی، پایتخت گردوی ایران نام گرفته است و برای بسیاری از هموطنان ایرانی و حتی خارجی نام گردو و تویسرکان با هم پیوندی دیرینه دارد .گردو تنها یک محصول چندمنظوره کشاورزی نیست بلکه بی شک ظرفیتی بی نظیر برای بهره وری در حوزه گردشگری به شمار می رود و می تواند نماد معرفی تاریخ، فرهنگ، پیشینه و تمدن غنی شهرستان تویسرکان باشد .


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha