• چهارشنبه / ۸ آبان ۱۳۹۸ / ۱۵:۱۳
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 98080804175
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

در نشست خبری مدیرکل ارشاد اصفهان چه گذشت؟

در نشست خبری مدیرکل ارشاد اصفهان چه گذشت؟

ایسنا/اصفهان مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان در نخستین نشست خبری خود، توضیحاتی را درباره ارتباط این اداره کل با رسانه‌ها، جشنواره مطبوعات، جشنواره تئاتر، نمایشگاه کتاب اصفهان و سالن تئاتر شهر استان بیان کرد.

به گزارش ایسنا، نشست خبری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان صبح امروز -چهارشنبه- در مجتمع فرهنگی مطبوعاتی اصفهان برگزار شد. حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدعلی انصاری در این نشست گفت: بین همه ماه‌ها، آبان یک ماه پر برنامه است که برخی از این برنامه‌ها ملی و بعضی مختص خود اصفهان است. ازجمله جشنواره مطبوعات، نمایشگاه بزرگ کتاب اصفهان و جشنواره تئاتر استان. بلافاصله بعد از نمایشگاه کتاب نیز هفته کتاب و کتاب‌خوانی هم‌زمان با سراسر کشور در اصفهان برگزار خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با تأکید بر اینکه بر اهمیت رسانه و مطبوعات واقف است، ادامه داد: نقشی که مطبوعات و رسانه‌ها در خصوص توسعه فرهنگی داشته‌اند، در تاریخ حال و گذشته به عینه دیده می‌شود اما رسانه‌ها هم مثل تمام بخش‌های کشور نیاز به توسعه و ارتقا دارند چرا که این حوزه حساس است به این معنی که اگر خوب نقش‌آفرینی کند، کشور توسعه پیدا خواهد کرد و مردم زندگی خوبی خواهند داشت و اگر در بخشی، رسانه‌ها نتوانند به وظایف خود عمل کنند، پیشرفت جامعه با مشکل مواجه خواهد شد.

انصاری خاطر نشان کرد: برگزاری جشنواره‌ها به شکل صحیح و در راستای اهداف برنامه‌ریزی‌شده، می‌تواند به پیشرفت موضوع رسانه و مطبوعات کمک کند. چند هدف عمده جشنواره مطبوعات، مربوط به ایجاد تحول و توسعه کیفی برای رسانه‌ها و مطبوعات است و اگر جشنواره بتواند در کیفی سازی مطبوعات و رسانه‌ها موفقیتی کسب کند، قطعاً به یکی از مهم‌ترین اهدافش رسیده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان پس از برشمردن فواید جشنواره مطبوعات که شامل رقابت سالم و بروز توانمندی‌ها، تجلیل از رسانه‌ها و... می‌شد، گفت: علیرغم همه مشکلات و دشواری‌هایی که منکر وجود آن‌ها نیستیم، سعی می‌کنیم تا اوضاع رسیدگی به مطبوعات را بهبود دهیم.

جشنواره مطبوعات اصفهان

زهره والی پور، قائم‌مقام دبیر اجرایی یازدهمین جشنواره مطبوعات و رسانه‌های الکترونیک استان اصفهان نیز در ادامه اظهار کرد: یازدهمین جشنواره مطبوعات و رسانه‌های الکترونیک، امسال با شعار «رسانه در گام دوم انقلاب» شروع به کار کرد و ۱۷ داور، از بین ۵۴۰ اثری که به این جشنواره راه پیدا کرد، ۵۹ اثر را برگزیدند که اسامی نویسندگان آن‌ها یکشنبه ۱۲ آبان ماه، در اختتامیه این جشنواره اعلام خواهد شد.

وی تصریح کرد: تعدادی از آثار ارسال‌شده به دلیل نواقص و مغایرت با اصول شرکت در جشنواره، از دور رقابت حذف شدند که البته تعداد آن‌ها ناچیز بود و تلاش کردیم تمام آثار را برای داوران ارسال کنیم اما لازم است تا از سال آینده متقاضیان، با دقت بیشتری در مشخصات بخش‌های این فراخوان، آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

رضا صالحی پژوه، مسئول کمیته داوران یازدهمین جشنواره مطبوعات و رسانه‌های الکترونیک اصفهان نیز که در این نشست حضور داشت، گفت:  داوران این جشنواره را اساتید و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها، تعدادی از فعالان رسانه، پیشکسوتان و اعضای هیئت‌منصفه مطبوعات تشکیل می‌دادند و انتخاب آن‌ها بر اساس آیین‌نامه وزارت ارشاد بود. فرآیند داوری این جشنواره  نیز کاملاً علمی بوده و شاخص‌های داوری، به‌صورت جزئی تدوین‌شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان نیز در ادامه با اشاره به قانون الزام واگذاری امور فرهنگی-هنری به بخش خصوصی اظهار کرد: جشنواره مطبوعات اصفهان صد در صد به بخش خصوصی واگذارشده و خانه مطبوعات نهایت تلاش خود را برای خوب برگزار شدن این جشنواره انجام داده است.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین اهداف، کیفی سازی جشنواره مطبوعات و استفاده از توانمندی خود استان بوده، ازاین‌رو داوری جشنواره که معمولاً به خارج از استان واگذار می‌شد، امسال توسط داورهای داخل خود استان انجام‌شده است. داوری جشنواره امسال یکی از بهترین داوری‌ها بوده و ما هیچ‌وقت ادعا نمی‌کنیم که هیچ اشتباهی نکرده‌ایم ولی تلاش‌ها بر این بوده که داوری‌ها پخته و برنامه‌ریزی‌شده باشد.

نمایشگاه کتاب اصفهان

انصاری از برگزاری نمایشگاه کتاب اصفهان خبر داد و گفت: ظرفیت کتاب در کشور ما، ظرفیت خوبی است. البته وضعیت مطلوبی به‌اندازه شأن کشور ما نداشته و ندارد و استان اصفهان علیرغم اینکه در اکثر حوزه‌های فرهنگی از وضع خوبی برخوردار است، در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی نیاز به برنامه‌ریزی برای بهبود و توجه بیشتر دارد، چرا که یکی از شاخص‌های رشد هر جامعه، میزان مطالعه مردم کشور است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان تصریح کرد: سال ۱۳۹۷ با اینکه سال مناسبی برای وضعیت اقتصادی مردم نبود و اولویت‌ اصلی مردم، معیشت بود، نمایشگاه کتاب اصفهان به یک میدان بسیار پر رونق مردمی تبدیل شد و ازنظر حاضران و تعداد کتاب‌های فروش رفته، بهترین سال را طی کرد. امسال نیز تلاش شده تا این نمایشگاه ازنظر کمیت و کیفیت بهتر از سال گذشته برگزار شود.

وی افزود: نمایشگاه کتاب اصفهان افتخار دارد که از ۱۸ تا ۲۳ آبان ماه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان، در مساحتی بالغ‌بر ۴۰۰۰ مترمربع با حضور ۵۰ ناشر و کتاب‌فروش از اصفهان و ۶۰۰ ناشر از سراسر کشور  میزبان مردم کتاب دوست اصفهان باشد.

انصاری خاطر نشان کرد: سال گذشته حدود ۹۰ هزار عنوان کتاب به این نمایشگاه راه‌یافته بود و امسال ۱۰۰ هزار کتاب در نمایشگاه کتاب اصفهان عرضه خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان  با اشاره به توقع تخفیف از نمایشگاه کتاب گفت: با توجه به شرایط گرانی کاغذ و کتاب، تلاش می‌کنیم که کتاب به‌راحتی در اختیار مردم قرار بگیرد. تا الآن یک میلیارد و ۳۰۰میلیون تومان تخفیف در نظر گرفته‌شده که اگر مطالبه باشد این مقدار قابل ارتقا و افزایش خواهد بود. مجموع تخفیفی که در نمایشگاه داده می‌شود ۳۰ درصد است و بن‌ها با ۲۰درصد تخفیف خریده می‌شوند و ۱۰درصد تخفیف ناشران هم به این تخفیف‌ها اضافه خواهد شد.

وی یادآور شد: سال گذشته موفق نشدیم همکاری خوبی با دستگاه‌ها و ادارات و نهادها داشته باشیم اما امسال تمهیداتی پیش‌بینی‌شده که بن مشارکت دستگاه‌ها تهیه شود و نهادها برای کارکنانشان کتاب تهیه کنند تا هم به آن‌ها کمک شود و هم نمایشگاه رونق پیدا کند. مهم‌ترین هدف ما، دانش‌آموزان، نوجوانان و جوانان هستند و بنابراین با ارگان‌های مربوط نیز هماهنگی شده است.

انصاری ادامه داد: کتاب‌فروشی‌ها نیز در نمایشگاه امسال شریک هستند.  آن‌ها یا می‌توانند غرفه اجاره کنند و با نام کتاب‌فروشی خودشان در نمایشگاه حضورداشته باشند، یا می‌توانند از خدمات بن کتاب سود ببرند و یا با گرفتن نمایندگی از ناشران در این نمایشگاه شرکت کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تأکید کرد که اجرای این قبیل برنامه‌ها، باعث رفع گلایه‌های پیشین و رونق کار کتاب‌فروشی‌ها خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه نمایشگاه کتاب هم به بخش خصوصی واگذارشده، گفت: واگذاری به بخش خصوصی، به معنی این نیست که اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، پای خود را از برگزاری کنار کشیده بلکه نظارت‌ها پابرجاست.

انصاری خاطر نشان کرد: در مقایسه با خیلی از استان‌ها در کشور، اصفهان از پشتوانه استانی خوبی برخوردار نیست اما باوجود همه این مشکلات، تعاونی ناشران تلاش‌های خوبی کرده و با همت و تلاش همه، امسال این نمایشگاه بهتر از سال قبل برگزار خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان همچنین گفت: مسائل اقتصادی باعث شد که گرانی کاغذ اثرات زیادی بر حوزه‌های مطبوعاتی و به‌ویژه نشر بگذارد و واگذاری کاغذ به‌صورت سامانه‌ای و برنامه‌ریزی‌شده، توانسته تا حدودی این مشکلات را مرتفع کند.

وی با اشاره به هفته کتاب و کتاب‌خوانی گفت: برنامه‌های این هفته بلافاصله بعد از برگزاری نمایشگاه کتاب آغاز می‌شود. تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان و فعالین حوزه کتاب در استان اصفهان نیز  به نسبت سایر استان‌ها از وضعیت بهتری برخوردار هستند.


جشنواره تئاتر اصفهان


انصاری، هنر را یکی از نعمت‌های خدادادی دانست و اظهار کرد: در بین همه رشته‌های هنری، رشته نمایش یکی از رشته‌های زیرساختی و اصلی است. نویسندگی، بازیگری، صحنه‌آرایی و چندین رشته هنری، فرهنگی و فکری دیگر باید در کنار هم قرار بگیرند تا تبدیل به یک نمایش بشوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان ادامه داد: جشنواره تئاتر اصفهان با اتکا بر داوران استانی، از ۲۰ تا ۲۴ آبان ماه برگزار خواهد شد که در بخش اصلی این جشنواره ۱۰ اثر با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.

وی از برگزاری کنگره بازخوانی ابعاد شخصیتی حضرت علی (ع) در آستانه هزار و چهارصدمین سال شهادت این امام همام خبر داد و گفت: این کنگره اسفندماه سال ۱۳۹۸ در اصفهان برگزار می‌شود.

پرسش و پاسخ

در ادامه این نشست خبری، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان،  در واکنش به پرسش خبرنگار ایسنا درخصوص ارتباط ضعیف این اداره کل با خبرنگاران گفت: ما خودمان را خادم و خدمتگزار شما می‌دانیم و شما را خیلی جاها می‌بینیم. هرجا هم که من شماها را ببینیم، پاسخگو هستم اما قائلم که حرف زدن‌های اضافی و بیش از حد هم خیلی ضرورت ندارد. دو روز دیگر دومین سال خدمتگزاری من است و در همین دوسال در چندین نشست خبری شرکت کرده‌ام اما چون خودمان را خدمتگزار این عرصه می‌دانیم، قائلیم که باید سهم مدیران دیگر و دستگاه‌های دیگر در سخنرانی‌ها رعایت شود.



انصاری ادامه داد: مشکلات و کمبودها، اسباب شرمندگی است و گاهی صحبت جدیدی وجود ندارد که بخواهیم وقت شما را بگیریم اما ارشاد خانه خبرنگار است و بعید است که برخورد خوبی با خبرنگار نشود.  گاهی درخواست‌های قانونی و مقرراتی وجود دارد  که ممکن است خبرنگار آن را به منزله بی‌احترامی برداشت کند. من در هر برنامه‌ای در خدمت شما هستم.



وی درباره وضعیت رصدخانه فرهنگی اصفهان اظهار کرد: رصدخانه فرهنگی استان، فعال است و مسئول رصدخانه، مهمان همیشگی شورای فرهنگ عمومی است اما اینکه فعالیت‌های آن به چشم نمی‌آید و تبلیغ نشده باید آسیب‌یابی شود.



انصاری در تشریح وضعیت پروژه تئاتر شهر گفت: روی زیرساخت‌های تئاتر اصفهان خیلی کار نشده و سالن‌های قدیمی و آمفی‌تئاتر و سینماها کاربرد مشترک داشته اند.  زمینی که در بزرگراه شهید کشوری است و قرار بود سالن تئاتر شهر شود، یک پروژه ملی است و نه استانی و نحوه کار آن فرق می‌کند. ما هم مطالبه‌گر هستیم و از به طول انجامیدن این پروژه گله داریم. بخشی از قصور به دستگاه‌های کشوری و بخشی دیگر به دستگاه‌های استانی برمی‌گردد اما تلاش‌هایی می‌شود تا به نتیجه برسد.



وی در پاسخ به چرایی واگذاری تنها سالن تئاتر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان به بخش خصوصی خاطر نشان کرد: سال‌هاست هم به دلیل قانون واگذاری کارها به بخش خصوصی و هم به دلیل تنگناهای مالی برای نگهداری سالن‌ها و اماکن، سیاست بر این شده که با حفظ جایگاه، این امکانات به بخش خصوصی واگذار شود و یکی از شاخص‌های امتیازدهی استان‌ها هم واگذاری این امکانات به بخش خصوصی است.  تا کنون روش‌های مدیریتی سالن تئاتر فرشچیان پر از اشکال بوده اما در آسیب شناسی انجام شده، در حال حاضر، به نسبت دوران گذشته، دوران کنونی مدیریت این مجموعه جزو بهترین دوران است.



مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان ادامه داد: بخشی که مجتمع فرهنگی هنری فرشچیان را اداره می‌کند، خیلی دنبال درآمدزایی نیست و ارشاد هم به دنبال درآمدزایی نیست.  عددی که در قرارداد آمده، شاید به قیمت یک زیرپله هم در آن خیابان نباشد.  این تفکر که این تالار به بخش خصوصی واگذار شده و درآمد آن‌چنانی دارد، تفکر درستی نیست، ضمن اینکه بخش‌هایی از این مجموعه، هنوز در اختیار گروه‌هایی است که قبل‌تر هم بوده است.



مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد:ما از جانب مدیریت فرشچیان هم می‌شنویم که وقتی گاهی تالار را به رایگان در اختیار یکی از حوزه های هنر قرار می دهند سالن خیلی پر نمی شود بنابراین لازم است مسئله این مجموعه را با تعمق بررسی شده و بر اساس اطلاعات بزرگ‌نمایی شده در فضاهای خبری تصمیمی اتخاذ نشود.

انصاری در خصوص تعطیل شدن دانشگاه علمی کابردی فرهنگ و هنر اصفهان گفت:در هیئت دولت قانونی تصویب شده که مراکز علمی کاربردی دستگاه های دولتی باید یا به بخش خصوصی واگذار و یا منحل شود. ما تا ثانیه آخر برای واگذاری این دانشگاه تلاش کردیم اما این دانشگاه در نهایت منحل شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha