• یکشنبه / ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۰۴:۴۷
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 99022114555
  • خبرنگار : 71616

سوال از رییس شورای رقابت در تحلیل نابسامانی بازار خودرو:

۴۰ هزار میلیارد تومان زیان دو خودروساز را قبول دارید؟/ سرمایه تامین شود؛ قیمت‌ها کاهش می‌یابد

۴۰ هزار میلیارد تومان زیان دو خودروساز را قبول دارید؟/ سرمایه تامین شود؛ قیمت‌ها کاهش می‌یابد

به اعتقاد یک کارشناس صنعت خودرو، چنانچه نیاز خودروسازی کشور به سرمایه‌گذاری تامین شود، افزایش تیراژ تولید رقم خواهد خورد و پس از پنج الی شش ماه، قیمت‌ها کاهش می‌یابند. ضمن اینکه نحوه قیمت‌گذاری خودرو در دوسال گذشته هر خودروساز را متحمل زیان متوسط ۲۰ میلیارد تومانی در مجموع و بر روی هر خودرو حدود ۳۰ میلیون تومان کرده است.

به گزارش ایسنا، در برنامه گفت‌وگو ویژه خبری شب گذشته(شنبه) با موضوع نابسامانی قیمت خودرو با حضور عباس تابش- رییس سازمان حمایت  مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان- و امیرحسن کاکایی- عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم‌وصنعت و کارشناس این حوزه برگزار شد. گفتنی است رضا شیوا- رییس شورای رقابت- و مرتضی شجاعی- کارشناس صنعت خودرو- در این برنامه و ارتباط به اظهار نظر و توضیحات پرداختند.

امیرحسن کاکایی در این برنامه با اشاره به اینکه در حال حاضر،  انواع سازمان‌های نظارتی و امنیتی بر دو خودروساز بزرگ کشور نظارت دارند. ۲۸ خودروساز خصوصی هم داریم که به علت تحریم‌ها، تقریباً تعطیل شدند. با آن روندهای دستوری قیمت‌ها، دو خودروساز اصلی هم به سمت توقف تولید پیش می‌رفتند، اما با انواع تمهیداتی که دولت در این دو سال اندیشیده شد، تولید خودرو به حدود ۷۶۰ هزار دستگاه در سال رسید. چنانچه اقتصاد و نحوه قیمت‌گذاری، اصلاح شود می‌توان تولید خودرو را در شرایط فعلی هم به حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه رساند.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم‌وصنعت ایران ضمن تاکید بر اینکه شرایط تحریمی موجب کاهش تولید خودرو شده است، افزود: تحریم‌های فعلی در مقایسه با تحریم‌های دور قبل در سال ۱۳۹۱ سخت‌تر شده است. نحوه قیمت‌گذاری خودرو طی دو سال اخیر به گونه‌ای بوده است که هر خودروساز به طور متوسط برروی هر خودرو حدود ۳۰ میلیون تومان زیان ایجاد کرد. خودروساز، هر پراید را به قیمت بهمن ماه سال ۱۳۹۷ به نرخ ۳۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان عرضه کرد و قیمت ۹۰ میلیونی پراید در بازار به خودروسازان ربطی ندارد. سوال بنده از آقای شیوا این است که اصلا زیان ده بودن خودروسازان را قبول دارند؟ قبول دارند که طی دو سال اخیر دو خودروساز بزرگ در مجموع متحمل ۴۰ هزار میلیارد تومان ضرر و زیان شده اند؟

این فعال صنعت خودرو با بیان اینکه در دو سال اخیر قیمت مواد اولیه حدود سه برابر شده است، تصریح کرد: قیمت‌گذاری خودرو یا باید براساس مهندسی هزینه یا براساس حاشیه بازار باشد. خودروسازی نیاز به سرمایه‌گذاری داشته تا بتواند تیراژ تولید خود را بالا ببرد؛ در اینصورت پس از پنج الی شش ماه، قیمت‌ها کاهش می‌یابد.

در ادامه مرتضی شجاعی- دیگر کارشناس بازار خودرو- نیز گفت: در وضعیت فعلی بازار و با جستجو در نشانی‌های اینترنتی، خودروهای صفر مدل ۱۳۹۷ را هم پیدا می‌کنیم که نشان می‌دهد برخی افراد بر روی خودروهای تولید داخل، دو سال سرمایه گذاری کرده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد هم سیاست‌گذار و هم تولیدکننده مسیری را طی کرده که فرد را متقاعد کرده است که بیش از دو سال، سرمایه خود را بخواباند.

وی با اشاره به اینکه ساختار حاکمیت ایران تحت تحریم و تهدید غرب و به ویژه آمریکا بوده است، افزود: راهبردها و سیاستگذاری‌های ما برای صنعت خودرو، درست نبوده است، چراکه اگر این چنین بود تولید خودروی پراید و یا ۴۰۵ نباید پس از این همه سال به این قیمت و کیفیت برسد و با خروج از خط تولید، قیمت هم افزایش یابد.

شجاعی تاکید کرد: از اسفند ماه سال گذشته فروش فوری نداریم اما بر اساس خبرهایی، خودروهای پرتیراژ از خط تولید خارج می‌شود و اظهار نظرهایی می‌کنند که منتظر پراید ۱۰۰ میلیون تومانی باشید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۰۲-۲۱ ۱۲:۰۵

...بی لیاقت

avatar
۱۳۹۹-۰۲-۲۱ ۱۲:۰۷

این ها همش توجیه غیر منطقی هست، زمانیکه تحریم نبودیم، دیدیم که چگونه رفتار کردید، ماشین های غیر استاندارد رو با قیمت گزاف به ملت بدبخت تحمیل کردید، ...، تمام مواد اولیه تولید یک ماشین در ایران هست، بعد می گن قیمت ارز رفته بالا، با این ماشین های غیر استاندارد، باعث فجایعی مانند آلودگی هوا و کشته شدن سالانه بیش از بیست هزار نفر و معلولیت بیش از هشتاد هزار نفر در اثر تصادفات رانندگی شدید، خدا انشاالله ازتون انتقام می گیره.

avatar
۱۳۹۹-۰۲-۲۱ ۱۲:۲۱

درصد گمركي ماشينهاي وارداتي پايين بياد قيمتها با بازار جهاني يكسان ميشه

avatar
۱۳۹۹-۰۲-۲۱ ۱۲:۲۲

هرچه زودتر این ۲به اصطلاح کارخانه تعطیل بشه به نفع مردم هست (هروقت ماهی رو از اب بگیری تازه است)چه را که در چپاول جان و مال مردم با هم مسابقه گذاشتن این چه تولیدی هست اخه.....

avatar
۱۳۹۹-۰۲-۲۱ ۱۴:۳۱

جدی چه رویی دارید میاین طرفداری میکنین از دو شرکت ... ساز مخصوصا اون کارشناس صنعت خودرو ,اقا هر چی کارخونه و پول هست یباره بردارید برید اگر سیر میشین تا ملت یه نفس,راحتی بکشن بعدش

avatar
۱۳۹۹-۰۲-۲۲ ۲۳:۲۰

واقعا.بی.لیاقت.هستند.این.مجلس.هم.هیچ.کاری.نمیکنی

avatar
۱۳۹۹-۰۲-۲۱ ۱۷:۲۰

صنعت خودرو رها کنید و بدین ب جوانان انقلابی ب سپاه ک در هر حوزه ای وارد شده موفق بوده واز این رانت و مدیران بی لیاقت رها بشیم.سپاه با تکنولوژی ک در دست داره بهترین خودروی روز دنیا رو ب ایرانی میده

avatar
۱۳۹۹-۰۲-۲۲ ۲۱:۵۵

بازار خودرو ایران که کاملا در انحصار شماست، و شما هم بیشتر از جمعیت مردم از این ماشینای... بی کیفیت تولید کرده اید و مرزها رو سفت کردید و اینا... رو با قیمت لامبورگینی تحویل مردم داده اید، واقعا شرکتهای خودرو سازی معروف دنیا هم یک سوم درآمد شما سود نکرده اند بعد چطور شما هنوز دم از ضرر میزنید!!!!

avatar
۱۳۹۹-۰۲-۲۳ ۰۴:۲۷

بااون خودروهای ... مگه زیان هم میکنند؟یک ملت راکارشناسانی همچون شماچهل ساله مسخره کرده اید،واقعا اگه زیان میکنندجمع کنندملت تکلیفشو بدونه