• سه‌شنبه / ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۵:۵۴
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1400031813135
  • منبع : نمایندگی سمنان

شناسایی 200 چاه با اضافه برداشت در سمنان/ کاهش ۳۴ درصدی آورد رودخانه‌ها

شناسایی 200 چاه با اضافه برداشت در سمنان/ کاهش ۳۴ درصدی آورد رودخانه‌ها
عکس تزئینی ست

ایسنا/سمنان  مدیرعامل آب منطقه‌ای سمنان از شناسایی 200حلقه چاه مجاز و غیر مجاز با اضافه برداشت در حوزه‌های شهری و روستایی این استان خبر داد.

ایرج حیدریان در دومین نشست شورای حفاظت از منابع آب و سازگاری با کم آبی استان اظهار کرد: ۳۸ چاه غیرمجاز و ۴۱ حلقه چاه مجاز با اضافه برداشت در حوزه شهری و ۱۲۱ مورد چاه مجاز با اضافه برداشت در حوزه روستایی در سطح این استان شناسایی شده است.

وی کمبود آب در استان و کشور را جدی برشمرد و افزود: متاسفانه امسال، اکثر نقاط کشور و از جمله استان سمنان با خشکسالی مواجه است .

دبیر شورای حفاظت از منابع آب و سازگاری با کم آبی استان  با بیان اینکه برای مدیریت بهتر و توزیع منابع آب، انتظاراتی از دستگاه های مسئول وجود دارد به برپایی جلسات کارگروه حفاظت از منابع آب پرداخت و ادامه داد: جلسات شهرستانی این کارگروه در شهرستان های گرمسار، شاهرود، سمنان و دامغان حسب دستور استاندار برای رسیدن به مدیریت صحیح در مصرف منابع آبی برگزار شد.

وی با اشاره به گزارش آخرین اقدامات در خصوص طرح پساب شهر سمنان،گفت: به منظور اجرای بهتر این پروژه هر سه ماه یکبار گزارش امور به استاندار و دبیرخانه کارگروه ارائه می شود.

حیدریان از ارائه برنامه زمان‌بندی اجرای طرح پساب شهرستان سمنان از سوی پیمانکار این طرح خبر داد و افزود: میزان و محل مصرف تخصیص پساب توسط آبفای استان، از طریق وزارت نیرو پیگیری و نتیجه طی جلسه آتی اعلام می‌شود.

طرح موانع پروژه ناتمام چشمه های قطری در وزارتخانه
وی با اشاره به نیمه تمام ماندن پروژه انتقال آب چشمه های قطری به شاهرود خاطرنشان کرد: در بحث چشمه قطری، با تغییر ساختاری که در بخش فلات مرکزی وزارت نیرو بوجود آمد، مقرر شده که وزارتخانه در این خصوص جلسه‌ای را برگزار کند که گزارش اقدامات آن در جلسات آتی اعلام می شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای سمنان بر لزوم توجه جدی به موضوع خشکسالی و اثرات آن بر استان تاکید و تصریح کرد: خشکسالی‌های هواشناسی امری طبیعی است، اما باید بررسی شود که این خشکسالی یک‌ساله و یا ادامه دار است، در صورت ادامه دار بودن خشکسالی در استان، باید اقداماتی در حوزه جلوگیری از بروز خشکسالی اقتصادی و کشاورزی انجام گیرد.

وی با بیان اینکه استان سمنان در نقشه کشوری، شاخص متوسط تا شدید خشکسالی هواشناسی را دارد اضافه کرد: خوشبختانه در برخی نواحی شمالی و شرقی استان این مهم به شاخص نرمال تبدیل می‌شود.همچنین نقاط شدید خشکسالی هواشناسی نیز در نقاطی از استان قرار دارند که باید مدیریت در این خصوص به صورت ویژه در دستور کار باشد.

حیدریان با اشاره به کاهش محسوس بارندگی‌ها در استان اظهار کرد: بارش‌ها در استان نسبت به سال گذشته بالغ بر ۴۶ درصد و نسبت به دراز مدت ۷ درصد کاهش داشته است..

کاهش ۳۴ درصدی آورد رودخانه‌ها در سمنان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان از کاهش قابل توجه آورد رودخانه‌ها در استان خبر داد و افزود: در حوزه میزان آورد رودخانه‌های استان، نسبت به سال قبل با ۳۴ درصد کاهش مواجه هستیم.

وی ادامه داد: در آبدهی قنوات به عنوان‌ منابع آب زیر زمینی که در مدت طولانی تر نسبت به سایر منابع آبی، اثرات را بروز می‌دهند، در درازمدت یک درصد افزایش و نسبت به سال قبل ۲ درصد کاهش داشتیم.

۸۹۲ حلقه چاه آب شرب در استان

این مدیر مسوول به تامین بخش عمده آب شرب استان از طریق چاه‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعداد ۸۹۲ حلقه چاه در محدوده قُرق چاه‌های آب شرب قرار دارد.

وی بر تشدید برخوردها با برداشت غیرمجاز از چاه‌ها تاکید و عنوان کرد: در همین راستا ۳۸ چاه غیرمجاز و ۴۱ حلقه چاه مجاز با اضافه برداشت در حوزه شهری و ۱۲۱ مورد چاه مجاز با اضافه برداشت در حوزه روستایی در استان شناسایی شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای سمنان اضافه کرد: از تعداد ۳۸ حلقه چاه غیرمجاز، تاکنون ۲۹ حلقه چاه پر شده و در خصوص مابقی موارد، اقدامات در حال انجام است. ضمن اینکه در خصوص چاه های تامین آب شرب شهری که اضافه برداشت دارند نیز اقدامات لازم صورت گرفته است.

تامین آب واحد فولاد استان با فناوری های نوین
وی ادامه داد: در خصوص ۱۲۱ مورد چاه روستایی با اضافه برداشت آب نیز ۱۰۳ مورد نصب کنتور هوشمند انجام و در خصوص مابقی نیز اقدامات در دستور کار قرار دارد.

ربیر شورای سازگاری با کم آبی استان، خواستارهمکاری فرمانداران برای شناسایی و ارسال فهرست تانکرهای آبرسانی شد و اظهار کرد: انتظار می‌رود که دستگاه‌ها هرچه زودتر به معرفی چاه های در اختیار دستگاه‌ خود در سطح شهرستان‌ها بپردازند تا در صورت نیاز از آنها استفاده شود. ضمن اینکه باید جلسات ستاد تنش آبی و سازگاری با کم آبی در شهرستان ها برگزار و شهرداری‌ها نیز از آبیاری فضاهای سبز با آب شرب جدا خودداری کنند.

حیدریان با اشاره به طرح راه اندازی صنعت آب‌بر فولاد در استان گفت: بحث صنعت فولاد که درخواست مجوز تاسیس در استان دارد، با استفاده از فناوری های نوین و کم آب بر است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha