• پنجشنبه / ۸ مهر ۱۴۰۰ / ۰۵:۰۴
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1400070805026
  • خبرنگار : 50416

یک مدرس دانشگاه:

آش شور مداخلات غیر قانونی نمایندگان مجلس در انتصاب استانداران

آش شور مداخلات غیر قانونی نمایندگان مجلس در انتصاب استانداران

ایسنا/همدان یک مدرس دانشگاه با اشاره به مداخلات غیرقانونی برخی نمایندگان مجلس در انتصاب استانداران و فرمانداران، مطرح کرد: آش این مداخلات به حدی شور شده که صدای صغیر و کبیر را در بسیاری از استان‌ها از جمله همدان درآورده است.

دکتر محمود آصفی در گفت‌وگو با ایسنا به بالا گرفتن اختلافات بین مجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی در برخی استان‌ها از جمله استان همدان اشاره و اظهار کرد: یکی از آسیب‌های این اختلافات، فرصت سوزی‌های مهمی برای استان است که در آینده نه چندان دور خود را نشان خواهد داد.
آصفی ادامه داد: مقام معظم رهبری چندی پیش در دیدار با نمایندگان مجلس این دست دخالت‌ها را آفت دانستند چراکه اصل مهم تفکیک قوا بعنوان بستر اساسی تشکیل و نظام سازی جمهوری اسلامی، موید این قبح دخالت است .
وی با بیان اینکه همه‌ی ما وظایف قانونی نمایندگان مردم را بارها خوانده و مرور کرده‌ایم، گفت: می‌دانیم این عزیزان دربرابر موکلین خود (که مردم باشند)، دو وظیفه‌ی عمده‌، حساس و قانونی دارند.
آصفی تصریح کرد: قانون‌گذاری در صحن مجلس و مشارکت در مباحث مجلس برای تصویب قانون و نیز نظارت و بررسی در کار سایر قوا برای استیفای حقوق ملت دو وظیفه قانونی و حساس نمایندگان مجلس است.
این فعال فرهنگی و اجتماعی با تاکید بر اینکه هرچه نمایندگان مردم به اصل تفکیک قوا احترام بگذارند و خود را از بده بستان‌های وزیران دور کنند، نقش‌شان در نظارت و استیفای حقوق مردم پررنگ‌تر خواهد شد، اظهار داشت: نماینده باید بر سر حقوق مردم با هیچ وزیری پیمان برادری نبندد البته این به معنای اعلان جنگ با وزیران نیست.
وی دخالت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در چیدمان مدیران استانی را پدیده‌ای شوم دانست و افزود: متاسفانه در سال‌های اخیر، این دخالت نقش پررنگ‌تری پیدا کرده است. 

این مدرس دانشگاه بیان کرد: این پدیده‌ی شوم، تلاشی از سوی برخی از نمایندگان در طرح هواداران خود، برای تصدی پست‌های اجرایی است. امری که باعث می‌شود در بسیاری از موارد، مسئولان دولتی به دلیل این دخالت نا به جا حتی به اصل شایسته‌سالاری فکر نکنند و در نتیجه اولویت اول مسئولان دولتی به جای خدمت راستین به مردم‌، رضایت نمایندگان باشد.
آصفی با اشاره به اینکه بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، انتصاب مدیران استانی،‌ روسای سازمان‌ها و ادارات یک استان، از وظایف ذاتی قوه مجریه و دولت است، خاطرنشان کرد: برای همین ورود مقامات قوای مقننه مانند نمایندگان مجلس شورای اسلامی به این چیدمان، خلاف اصل تفکیک قوا و تجاوز به حدود صلاحیت قوه مجریه است.
وی به صراحت تفکیک قوا در اصل ۵۷ قانون اساسی اشاره کرد و گفت: بر همین اساس به لحاظ قانونی نمایندگان مجلس شورای اسلامی حق دخالت در انتصابات استانی را ندارند اما متاسفانه برخی از نمایندگان اصل همکاری قوا را با دخالت در قوا اشتباه گرفته اند.
این فعال فرهنگی و اجتماعی یادآور شد: ای کاش نمایندگان مجلس به جای تمرکز بر غالب کردن گزینه خود بعنوان استاندار به دولت، به فکر موضوعات مهمی چون شفافیت آرا بودند.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha