• جمعه / ۱۷ تیر ۱۴۰۱ / ۰۶:۱۳
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1401041711569
  • خبرنگار : 50490

پای درد دل تولیدکنندگان مشاغل خانگی در نمایشگاه بابل

فقدان بازار فروش و تسهیلات کم‌بهره و حمایت عمده چالش‌های مشاغل خرد

فقدان بازار فروش و تسهیلات کم‌بهره و حمایت عمده چالش‌های مشاغل خرد

ایسنا/مازندران نخستین نمایشگاه هدایا و سوغات مشاغل خانگی استان مازندران که در شهر بابل برگزار می شود بهانه ای شد تا پای درد و دل فعالان و تولیدکنندگان خرد و بومی بنشینیم؛ می توان گفت دغدغه و بزرگترین و مهمترین چالش تولیدکنندگان مشاغل خانگی، فقدان سه موضوع بازار فروش، تسهیلات کم بهره و حمایت متولیان امر است.

طیبه علیپور در حاشیه نمایشگاه هدایا و سوغات مشاغل خانگی در مصلی شهرستان بابل با تاکید بر ضرورت حمایت از تولیدکنندگان مشاغل خانگی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: مهمترین چالش مشاغل خانگی نبود بازار فروش است.

این تولیدکننده جوان با اشاره به اینکه تمام محصولات غذایی ارگانیک از صبحانه تا شام را تولید و عرضه می کند از اشتغالزایی مستقیم برای چهار نفر خبر داد و گفت: تاکنون هیچ تسهیلات و حمایتی از هیچ ارگانی نشدم و این در حالی است که برای توسعه کسب و کار نیاز به تجهیزات و امکانات زیادی دارم.

وی از بالا بودن هزینه شرکت در نمایشگاه ها خبر داد و خاطرنشان کرد: مهمترین دغدغه تولیدکنندگان مشاغل خانگی فروش محصولات بوده بنابراین وجود بازارچه دائمی برای رفع این دغدغه از ملزومات است.

علیپور با اشاره به اینکه بیشتر فروش وی اینترنتی است و مشتریانی از تهران، امیرکلا، بابلسر، آمل و بابل دارد تصریح کرد: در حال حاضر محصولات من به نام طلوع به بازار عرضه می شود اما بخاطر هزینه بسیار بالا اقدام به ثبت برند نکرده ام.

وی یادآور شد: تولید انواع روغن، ترشیجات، عرقیات، انواع رب، مرباجات، گلاب، کره محلی، حلواشکری و محصولاتی از این دست را انجام می دهم و درصدد اضافه کردن «شیرپلو» به محصولاتم در آینده نزدیک هستم.

فقدان بازار فروش و تسهیلات کم‌بهره و حمایت عمده چالش‌های مشاغل خرد

این تولیدکننده جوان گفت: در صورت تخصیص تسهیلات درصدد هستم تعداد زیرمجموعه خود را افزایش داده و تولیدات خود را به حد انبوه برسانم.

علیپور به ضرورت اطلاع رسانی برای مصرف غذاهای ارگانیک سالم به جای غذاهای فست فود تاکید کرد و یادآور شد: باید بحث سلامت غذایی اولویت جامعه باشد.

ابتکار ونوآوری با وسایل دورریختنی در هنر شمع سازی

تولیدکننده جوان دیگری که در نمایشگاه هدایا و سوغات مشاغل خانگی در مصلی بابل حضور دارد با اشاره به اینکه زنان سرپرست خانوار و کم درآمد نیازمند حمایت جدی دولت هستند گفت: مستاجرم و دارای ۲ فرزند که به حمایت مالی من نیازمند هستند؛ ۱۲ سال بافندگی می کنم اما برای کسب درآمد نیازمند ایده خاصی بودم که جامعه پسند باشد.

ماریا حیدرنژاد در گفت و گو با ایسنا تصریح کرد: مدت یک سال است که به کار عروسک سازی و شمع سازی مشغولم و از این راه امرار معاش می کنم.

وی با اشاره به اینکه شمع سازی نیاز به کارگاه و تجهیزات قالب گیری دارد گفت: به دلیل داشتن خانه استیجاری،فقط بخشی کوچکی از خانه را به این امر اختصاص دادم که به سبب کوچک بودن منزل، پذیرای هیچ مهمانی نمی توانم باشم.

حیدرنژاد، به استفاده از وسایل دور ریختنی در تزئینات شمع و خلق اشکال متنوع برای جذب مخاطب اشاره کرد و ادامه داد: انواع زیورآلات، جاسویچی، انواع شمع های معطر و کارهای ترکیبی از جمله تولیداتم است.

وی ضمن اشاره به اینکه تنها راه فروش محصولاتش اینترنتی و دوستان نزدیک است، نبود بازار فروش را یکی از عمده ترین مشکل مشاغل خانگی برشمرد و خاطرنشان کرد: ای کاش مسئولان در این حوزه چاره ای اتخاذ می کردند.

فقدان بازار فروش و تسهیلات کم‌بهره و حمایت عمده چالش‌های مشاغل خرد

این تولیدکننده با اشاره به اینکه نیازمند تسهیلات برای خرید قالب و تجهیزات دیگر هستم که تاکنون هیچ ارگانی به ما توجه نکرده است ادامه داد: مجبورم مواد اولیه را با قیمت بسیار بالا خریداری کنم اما برای رقابت در بازار به پایین ترین قیمت موجود بفروشم.

حیدرنژاد با بیان اینکه انتظار ما از متولیان امر این است که دیده شویم و به ما زنان سرپرست خانوار توجه شود گفت: در صورت حمایت می توانم برای چند نفر در این حوزه اشتغالزایی کنم.

به گزارش ایسنا و با توجه به گزارش فوق به نظر می رسد نبود بازار فروشی که بتواند جبران کننده و جوابگوی هزینه های تولید باشد برای تولیدکنندگان مشاغل خانگی وجود ندارد و عمده این تولیدکنندگان خرد محصولات خود را با نازل ترین قیمت ها و به دوستان و نهایتا از طریق فضای مجازی به فروش می رسانند؛ موضوع دیگر عدم تخصیص تسهیلات کم بهره به این تولیدکنندگان در جهت توسعه مشاغل آنان است و مسئله پایانی عدم توجه و حمایت های مادی و معنوی مسئولان و بعضا حتی سنگ اندازی ها و موانعی است که متولیان امر بر سر راه تولیدکنندگان ایجاد می کنند. چالش هایی که در مصاحبه های متعدد خبرنگار ایسنا در نمایشگاه مشاغل خانگی بابل به وضوح درباره همه تولید کنندگان حاضر در غرفه ها قابل مشاهده و استناد است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha