• یکشنبه / ۱۷ مهر ۱۴۰۱ / ۱۳:۳۴
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1401071708334
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای شهر اصفهان خواستار شد:

حمایت از کسب و کارهای مجازی زیان‌دیده به‌واسطه اتفاقات اخیر

حمایت از کسب و کارهای مجازی زیان‌دیده به‌واسطه اتفاقات اخیر

ایسنا/اصفهان رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه کسب و کارهای مجازی در این مدت به‌واسطه بحرانی که پیش آمد متحمل ضررهای هنگفتی شدند و نیاز به حمایت دارند، گفت: متأسفانه کسی به این موضوع نپرداخته و لازم است وزرای اقتصاد و فناوری اطلاعات تدبیری بیندیشند تا اعتماد عمومی فعالان این بخش احیا شود.

مصطفی نباتی‌نژاد در نطق میان دستور پنجاه و هشتمین جلسه علنی شورا، با اشاره به گذشت چهارده ماه از عمر دوره ششم شورای شهر اصفهان، اظهار کرد: لازم است پیشرفت این مدت خود را ارزیابی کرده و گام‌هایی را که برداشته‌ایم و یا قصد برداشتن آن‌ها را داریم مجدداً پیامدسنجی کنیم. باید بدانیم که فرصت برای طراحی و شروع اقدامات تحول‌آفرین بلندمدت و میان‌مدت به پایان می‌رسد و مدیران چنانچه ایده و آرمان شروع نشده‌ای دارند باید به فکر اجرایی شدن و عملیاتی شدن آن باشند.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای شهر اصفهان گفت: همکاران و مدیران شهری را به طراحی و پیاده‌سازی سازوکار جذب مشارکت‌های ملی و بین‌المللی در حوزه‌های فنی،  فرهنگی اجتماعی و اقتصادی به‌منظور حفظ و توسعه جایگاه اصفهان در موقعیت‌های ملی، منطقه‌ای و جهانی دعوت می‌کنیم.

وی با تأکید بر اینکه این امر مهم با شعار دادن و انجام اقدامات ویترینی و از سر سیری به نتیجه نخواهد رسید، افزود: از حوزه پژوهش، ارتباطات و امور بین‌الملل، فرهنگی و  سرمایه‌گذاری شهرداری مجدانه می‌خواهم که توسعه دیپلماسی شهری در حوزه‌های تخصصی خود و نیز استقرار سازوکارهای شفاف در امر انتشار  فراخوان‌های جذب منابع و تولید آثار را پیگیری و گزارش کنند.

وی ادامه داد: برگزاری همایش بین‌المللی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری، انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان‌های معتبر بین‌المللی منتشر کننده فراخوان‌ها و همچنین طراحی هوشمندانه مجموعه رویدادهای مربوط به «جایزه بزرگ اصفهان» بهانه‌های خوبی برای پیگیری این مهم خواهد بود.

بلوکه شدن ۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار حمل‌ونقل توسط دیوان محاسبات استان

محمد نور صالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در نطق پیش از دستور این جلسه گفت: تأمین منابع مترو که شهرداری در سال‌های اخیر روی آن حساب کرده کار سخت و زمان‌بری است، ضمن اینکه به علت میزان سودی که بانک مرکزی می‌دهد مردم عادی اوراق مشارکت خریداری نمی‌کنند.

رئیس شورای شهر اصفهان گفت: در همین راستا سال ۱۴۰۰ با تلاش‌های شهرداری ۷۵۰ میلیارد تومان تأمین شد که ۵۵۰ میلیارد تومان آن مربوط به خط دو مترو و ۲۰۰ میلیارد تومان برای خرید اتوبوس در نظر گرفته شد.

وی ادامه داد: این مبلغ دو ماه است که به حساب شهرداری آمده، اما دیوان محاسبات استان آن را بلوکه کرده است. شهرداری دو ماه است که سود آن را پرداخت می‌کند، اما از آن استفاده نمی‌کند و در شرایطی هستیم که ارزش این پول هرچه می‌گذرد کم می‌شود.

نور صالحی خاطرنشان کرد: به این ترتیب باید وام بگیریم تا سود اوراق مشارکت و سود وام را پرداخت کنیم، ضمن اینکه ارزش پول از بین می‌رود و کار شهر زمین می‌ماند. بنابراین از رئیس دیوان محاسبات و مسئولان و نمایندگان اصفهان در مجلس می‌خواهیم که این موضوع را پیگیری کنند.

از این کم‌بارشی فقط مردم اصفهان باید سهم داشته باشند؟

مجید نادرالاصلی، رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای شهر اصفهان نیز با اشاره به هجدهم مهرماه روز زاینده‌رود، گفت: در این روز جریان تاریخ در عوض نکوداشت زاینده‌رود باید سال‌گشت لحظات آخر این رود خروشان که تا دو دهه قبل دنیای زیبایی برای خود و حاشیه‌اش رقم می‌زد به نظاره بنشیند.

نادرالاصلی با اشاره به اینکه زاینده‌رود به‌واسطه حاتم‌بخشی‌ها که نه، بلکه اجحاف و زورگیری برخی گذشتگان به این ‌روز نشسته است، گفت: در این نکته که نزولات کمتر باریدن گرفته بحثی نیست، اما از این کم‌بارشی مردم اصفهان فقط باید سهم داشته باشند؟

وی افزود: چرا مدیران در سهم‌بندی سهم اصفهان را ماه‌های متمادی خشکی و سهم بالادست را کاشت درختان جنگل گونه مانند بادام و گردو و ... قرار داده‌اند و چرا سهم پایین‌دست را علاوه بر کاشت محصولات جالیزی، کشت کاشی و سرامیک و ... دانسته‌اند.

وی تأکید کرد: برای اصفهانی‌ها در غرب و شرق و مرکز فرقی نیست، زیرا دیگر رودخانه‌ای در کار نیست، نهری است که هرازگاه بر اساس تقسیم صدقه‌ای در آن مشتی آب جاری که نه به محیط‌زیست کمک می‌کند و نه به کشاورزی و نه به ادامه حیات جانداران و پرندگانی که روزگاری در وسط این رودخانه تا تالاب به پایکوبی مشغول بودند و امروز خبری از آن‌ها نیست.

راه زیادی تا فرهنگی شدن محور فرهنگی چهارباغ وجود دارد

رسول میرباقری، رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای شهر اصفهان نیز با اشاره به پیوست فرهنگی گفت: هنوز بعد از ۴۰ سال پروژه‌های ما در شهر اصفهان پیوست فرهنگی ندارد. زمانی که پارک، باغ بانوان، ساختمان و... می‌سازیم فقط به مسائل عمرانی آن توجه داریم، اما به فکر پیوست‌های فرهنگی آن نیستیم.

وی با اشاره به اینکه گذرهای فرهنگی در یک کشور نمایشگر فرهنگ، تاریخ، هویت و قدمت آن کشور هستند، گفت: در شهر ما چهارباغ عباسی پیشینه تاریخی خود را نشان می‌دهد، اما از نشان دادن فرهنگ ایرانی اسلامی در احداث اولیه آن در عهد صفوی و با هدایت و برنامه‌ریزی شیخ بهایی به معنای واقعی ناتوان بوده است. ما فقط توانسته‌ایم به سبک تاریخی آن توجه کنیم.

وی افزود: در سال ۹۶ پروژه پیاده راه‌سازی چهارباغ به اتمام رسید، اما همچنان تا فرهنگی شدن این پیاده راه، راه زیادی مانده است.

میرباقری گفت: جامعه‌پذیری، استفاده بهینه از مکان و انجام فعالیت‌های متعدد و متناسب با اهداف فرهنگی و اجتماعی، دسترسی مناسب و راحتی و آرامش از مواردی است که برای پیاده راه مهم است اما اتفاقاتی که در این محور رخ می‌دهد به‌جای اینکه برخاسته از هویت اصلی فعالیت‌های اجتماعی باشد بیشتر ناشی از فعالیت‌های وارداتی است. تعدد فست فودها، قهوه‌خانه‌ها و برنامه‌هایی که زیبنده گذرگاه فرهنگی شهر اصفهان نیست را شاهد هستیم.

وی خاطرنشان کرد: این شرایط در عمل با به وجود آوردن فضای خاص با عدم استفاده برخی شهروندان اصیل و خانواده‌های مؤمن همراه شده و همین خلأ در تشدید مشکلات فرهنگی اجتماعی بیش‌ازپیش مؤثر بوده است.

این عضو شورای شهر اصفهان گفت: اگرچه در رویکرد جدید مدیریت شهری با صدور مجوز برگزاری برخی برنامه‌های فرهنگی و خانواده محور نسبت به تغییر فضا اقدام شده، اما دست‌یابی به اهداف پیاده راه فرهنگی بر اساس استانداردها و تعاریف جهانی که چهارباغ را به محوری برای سبک زندگی اصیل ایرانی اسلامی تبدیل کند نیازمند بررسی و مطالعه و برنامه‌ریزی کوتاه و بلند و میان‌مدت است.

محمدرضا فلاح، عضو شورای شهر اصفهان نیز در تذکری با اشاره به برخی اتفاقات در مدارس گفت:  تقاضا می‌کنم که مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان، هم به مناسبت آغاز سال تحصیلی و هم برخی اتفاقات مدارس برای حضور در شورا و پاسخ‌گویی دعوت شود.

وی افزود: یک سری حرکات ناشایست در مدارس در حال انجام است و ناشی از این است که نسبت به مسائل روز هیچ اطلاعی ندارند و در حال عمل کردن احساسی هستند. تقاضا می‌کنیم که آموزش‌وپرورش در جهت تنویر افکار دانش آموزان نیروهای زبده را در مدارس قرار دهد.

به گزارش ایسنا و به نقل از اداره ارتباطات و امور بین‌الملل شورای اسلامی شهر اصفهان، وی با اشاره به ترافیک سطح شهر گفت: مصوبه‌ای برای شناور کردن ساعات اداری گذرانده شد. شهرداری ساعت حضور را حتماً تغییر دهد که با ساعت آغاز فعالیت مداری هم‌زمان نشود. استاندار هم به سایر ادارات تذکر بدهد که آن‌ها نیز زمان شروع فعالیت خود را تغییر بدهند.

همچنین احمد شریعتی، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: از شهرداری خواست تا نحوه و چگونگی توزیع میدل باس‌ها را به شورا گزارش دهد.

وی افزود: قرار شده بود نحوه توزیع اتوبوس‌های میدل باس مشخص شود، زیرا توزیع این اتوبوس‌های جدید به‌خوبی انجام نشده بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha