• پنجشنبه / ۱۹ آبان ۱۴۰۱ / ۱۴:۲۲
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1401081913348
  • منبع : نمایندگی همدان

برگزاری ۱۱۰۰ برنامه فرهنگی در هفته کتاب در همدان

برگزاری ۱۱۰۰ برنامه فرهنگی در هفته کتاب در همدان

ایسنا/همدان مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان از برگزاری بیش از ۱۱۰۰ فعالیت فرهنگی در سی‌امین دوره هفته کتاب در این استان خبر داد. 

عاطفه زارعی پنجشنبه ۱۹ آبان‌ماه در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه برای سی‌امین دوره هفته کتاب در همدان بیش از ۱۱۰۰ فعالیت فرهنگی را پیش بینی کرده‌ایم، افزود: برنامه‌های هفته کتاب از ۲۱ تا ۲۷ آبان‌ماه در سراسر استان برگزار خواهد شد. 

وی ادامه داد: ۲۱ آبان با عنوان «کتاب، دانش آموز، آینده»، ۲۲ آبان «کتاب، خانواده، زندگی آگاهانه»، ۲۳ آبان «کتاب، دانشجو، پیشرفت دانش بنیان»، ۲۴ آبان «کتاب، کتابخوانی، کتابدار»، ۲۵ آبان «کتاب، رسانه و زبان فارسی»، ۲۶ آبان «ناشران، کتاب فروشان و ارکان صنعت نشر» و ۲۷ آبان با عنوان «کتاب، ورزش و جوانمردی» نامگذاری شده است. 

زارعی تصریح کرد: آغاز پویش اهدای کتاب، اهدای دانایی، آغاز طرح بخشودگی جرائم دیرکرد، آغاز پویش ملی کتاب دستت چیه و مراسم تجلیل ملی از برگزیدگان سی‌امین دوره هفته کتاب از برنامه‌هایی است که برای این هفته تدارک دیده شده است. 

وی با اشاره به اینکه نشست کتابخوان نویسندگان نابینا و نشست تخصصی ویژه مادران خانه‌دار نیز از دیگر برنامه‌های این هفته است، بیان کرد: بیش از ۵۰ عنوان کتاب در این هفته رونمایی می‌شود. 

زارعی با بیان اینکه شعار سی‌امین دوره هفته کتاب «ما همانیم که می‌خوانیم» است، مطرح کرد: مراسم اختتامیه جشنواره ملی روستاها و عشایر دوستدار کتاب، ۱۵ آبان‌ماه در روستای ویان و ۱۷ آبان در روستای شاهنجرین برگزار شد و روستای اشترمل نیز سومین روستای استان است که این آیین همزمان با افتتاح کتابخانه «بینش» در آن انجام می‌شود. 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با اشاره به اینکه در سال‌جاری سه کتابخانه روستایی استان در بین ۱۰ کتابخانه روستایی اول کشوری قرار گرفتند، مطرح کرد: کتابخانه شهید مدنی تویسرکان که قدیمی‌ترین کتابخانه عمومی استان همدان است، بهسازی و تعمیر شده و با زیربنای ۷۶۶ مترمربع در هفته کتاب بازگشایی می‌شود.  

وی با بیان اینکه کتابخانه فجر صالح‌آباد نیز در هفته کتاب بازگشایی مجدد می‌شود، گفت: ساختمان کتابخانه روستای عبدالرحیم که ۵۰ درصد توسط خیرین روستا و ۵۰ درصد توسط بنیاد علمی آموزشی قلمچی تامین هزینه شده، آماده و پس از تجهیز در هفته کتاب افتتاح می‌شود. 

زارعی در ادامه به سهم پر رنگ خیرین در ساخت و تجهیز کتابخانه‌های روستایی استان اشاره کرد و گفت: توسعه زیرساخت‌ها موضوع مهمی است که خوشبختانه مورد اقبال خیرین و مردم قرار دارد و نشان دهنده رشد تعالی اندیشه و فرهنگ در استان است. 

وی با اشاره به اینکه یکی از ویژگی‌های جامعه‌ دانش‌بنیان ایجاد زیرساخت اطلاعات و داشتن کتابخانه است، مطرح کرد: افزایش سواد رسانه‌ای جامعه‌ نکته مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. 

زارعی با اعلام اینکه از سال گذشته تاکنون شاخص وضعیت عضویت در کتابخانه‌های استان رشد ۵۶ درصدی داشته است، بیان کرد: بیش از ۴۰ نوع خدمت در کتابخانه‌های استاندارد تعریف شده که نقش مثبتی در ارتقای فرهنگ جامعه دارد. 

وی با اشاره به اینکه از ابتدای طرح اهدای کتاب تاکنون حدود ۷۰۰ هزار نسخه کتاب به مجموعه کتابخانه‌های استان اهداء شده است، گفت: در حال حاضر بیش از ۶۲ هزار نفر در کتابخانه های استان عضو هستند. 

زارعی با بیان اینکه اعتبار جذب شده از سفر رئیس جمهور به همدان ۷۰۰ میلیارد ریال است، اظهار کرد: با تخصیص این مبلغ اعتبار پروژه‌هایی با پیشرفت ۵۰ درصد مانند کتابخانه‌های استاندارد اسدآباد و کتابخانه مرکزی همدان تکمیل می‌شود. 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان همچنین به کلنگ‌زنی کتابخانه روستاهای ده‌پیاز و کوزره اشاره کرد و گفت: عملیات اجرایی این کتابخانه‌ها با همکاری بانک پاسارگاد انجام خواهد شد. 

وی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد کتابخانه‌های استان مجهز به سیستم وای‌فای هستند، افزود: پیشنهاد داده‌ایم در طرح مسکن ملی فضای کتابخانه‌ای در نظر گرفته شود.

زارعی با بیان اینکه برای خرید کتاب الکترونیک به منابع مالی نیاز داریم، خاطرنشان کرد: برگزاری نمایشگاه کتاب از طرف اتحادیه کتابفروشان مورد استقبال واقع نشد اما در آینده نزدیک از ظرفیت ناشران خارج از استان استفاده خواهیم کرد. 

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha