• چهارشنبه / ۲۵ آبان ۱۴۰۱ / ۱۶:۲۸
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1401082517899
  • خبرنگار : 50026

فعالیت مستمر کلینیک‌های دیابت در بیمارستان‌های خراسان جنوبی

فعالیت مستمر کلینیک‌های دیابت در بیمارستان‌های خراسان جنوبی

ایسنا/خراسان جنوبی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: برنامه کشوری پیشگیری و کنترل دیابت نوع ۲ مناطق در بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند به صورت کلینیک از سال ۱۳۹۱ اجرایی شد و اکنون تمامی بیمارستان‌های تابعه دانشگاه دارای کلینیک‌های دیابت شدند.

علی اکبر اسماعیلی، امروز چهارشنبه ۲۵ آبان با بیان اینکه طی سال‌های اخیر، افزایش شیوع بیماری دیابت در جهان، این بیماری را به بزرگترین اپیدمی تاریخ تبدیل کرده است، گفت: در این راستا به منظور آگاهی عمومی مردم درباره دیابت و تاکید براینکه مراقبت دیابت چه نقش بسیار تاثیرگذاری بر عوارض این بیماری دارد، ۲۱ لغایت ۲۷ آبان ۱۴۰۱ به نام هفته ملی دیابت نامگذاری شده است.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه  ۲۳ آبان مصادف با ۱۴ نوامبر روز جهانی دیابت است که شعار این هفته در سال ۱۴۰۱ با عنوان "با آموزش دیابت از آینده خود محافظت کنیم" تعریف شده است، تصریح کرد: دیابت بیماری است که باید در بحث پیشگیری و کنترل آن، آموزش‌های عمومی به جامعه داده شود.

اسماعیلی با بیان اینکه دیابت می‌تواند عوارض شایعی از جمله چشمی، عصبی و حتی بر کلیه داشته باشد و عوارض بر کلیه می‌تواند به حدی برسد که فعالیت کلیه از بین برود و در نتیجه فرد مستعد ابتلا به دیالیز شود، اظهار کرد: از سال ۸۰ واحدی تحت عنوان واحد دیابت در بیمارستان شهید دکتر چمران راه اندازی شد که پزشک آموزش دیده دیابت در آن فعالیت داشت.

وی با اشاره به اهمیت رعایت رژیم غذایی، فعالیت ورزشی مناسب و کنترل دارویی در درمان دیابت خاطرنشان کرد: اگر در خانواده‌ای بیمار دیابتی وجود داشته باشد، اعضای خانواده به شدت مستعد ابتلا به بیماری دیابت هستند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در خصوص فعالیت کلینیک‌های دیابت در بیمارستان‌های سطح استان گفت: برنامه کشوری پیشگیری و کنترل دیابت نوع ۲ مناطق در بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند به صورت کلینیک مراقبت‌های تخصصی و فوق تخصصی از سال ۱۳۹۱ اجرایی شد و در سال ۱۳۹۹ این کلینیک‌ها افزایش و در بیمارستان شهدای قائن، شهید سید مصطفی خمینی طبس، حضرت رسول فردوس نیز فعال شده و به تدریج تمامی بیمارستان‌های تابعه دانشگاه دارای کلینیک‌های دیابت شدند.

اسماعیلی افزود: در این کلینیک‌ها، اطلاعات بیماران دیابتی که مصرف کننده قلم انسولین و حتی بیماران دیابت نوع ۲ که داروهای خوراکی مصرف می‌کنند، به صورت پرونده الکترونیک در سامانه مربوطه ثبت و بیماران کنترل و مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند  با اعلام اینکه در کلینیک دیابت بیمارستان ولیعصر(عج)، ۲ هزار و ۲۵۲ پرونده دیابتی ثبت شده است، خاطرنشان کرد: در تمام بیمارستان‌های تابعه دانشگاه نیز 6652 پرونده بیمار دیابتی نوع ۱ و ۲ و نوع ۲ که انسولین مصرف می‌کنند ثبت شده است.

اسماعیلی با اظهار اینکه بیماران دیابتی با کد ملی در سامانه ثبت نام می‌شوند، گفت: اگر بیماردیابتی به کلینیک دیابت شهرستان یا استان دیگری مراجعه کند، پزشک قابلیت دسترسی به پرونده بیمار دارد.

وی ادامه داد: در کلینیک دیابت بیمارستان ولیعصر(عج)، تخصص‌های داخلی، چشم، قلب و فوق تخصص غدد همکاری دارند که در صورت نیاز بیمار برای پیگیری درمان به فوق تخصص نفرولوژی و سایر فوق تخصص ها نیز ارجاع داده می‌شود.

چگونگی ارجاع درمانی بیاران دیابتی

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به همکاری متخصصین داخلی، قلب و چشم با کلینیک‌های دیابت در بیمارستان‌های قائن، طبس و حضرت رسول (ص) فردوس اشاره و تصریح کرد: در کلینیک‌های دیابت بیمارستان‌های سایر شهرستان‌ها نیز متخصصین داخلی و پرستار دیابت فعالیت دارند.

اسماعیلی با اظهار اینکه بیمار دیابتی با داشتن برگه ارجاع از مراکز بهداشتی در کلینیک تخصصی، پذیرش می‌شوند، گفت: در اولین مرحله، بیمار توسط متخصص داخلی ویزیت می‌شود و در این کلینیک‌ها پرستارانی فعالیت دارند که دوره آموزش پرستاری دیابت را گذرانده‌اند و به بیماران روش استفاده از انسولین و تزریق آن را آموزش می‌دهند.

وی تصریح کرد: این بیماران باید هر سه ماه یک نوبت به کلینیک تخصصی دیابت جهت پیگیری درمان مراجعه کنند و مسئول کلینیک موظف است ارجاع بیمار به متخصص چشم یا ویزیت سایر پزشکان متخصص را هماهنگ کند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه در این بیماران ویزیت چشم پزشکی به صورت یک تا دو نوبت در سال و ویزیت متخصص قلب به صورت روتین انجام می‌شود، گفت: کارشناسان تغذیه نیز با مشاوره به بیماران کمک می‌کنند تا الگوی غذای سالم مناسب با شرایط بیمار آموزش داده شود تا به نوعی از عوارض ابتلا به سایر مشکلات ناشی از بیماری دیابت جلوگیری کنند.

اسماعیلی یادآور شد: بیماران یا به صورت ارجاع از مراکز بهداشت و یا به صورت مستقیم به کلینیک تخصصی دیابت مراجعه می‌کنند که در این صورت پرونده تشکیل و بعد از بررسی آزمایشات، توسط پزشک متخصص داخلی ویزیت می‌شوند.

وی با بیان اینکه ویزیت چشم پزشکی در روزهای سه شنبه هر هفته با هماهنگی پرستار دیابت انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: مشاوره تغذیه با ارجاع از متخصص داخلی در روزهای دوشنبه و چهارشنبه صورت می‌پذیرد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از فعال شدن خدمات دندانپزشکی در این کلینیک خبر داد و گفت: خدمات دندانپزشکی نیز طی روزهای دوشنبه و سه شنبه با ارجاع بیماران دیابت انجام می‌شود؛ کلینیک تخصصی دیابت بیمارستان ولیعصر(عج) در تمام روزهای غیرتعطیل هفته در دو نوبت صبح و عصر( روزهای پنجشنبه فقط نوبت صبح) فعالیت دارد که در نوبت صبح بیماران از ساعت ۷:۳۰ الی ۱۴:۱۵ و در نوبت عصر از ساعت ۱۶ الی ۱۹ پذیرش می‌شوند.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha