• شنبه / ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۱۹
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1403032617516
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

در سال جاری صورت می گیرد

اجرای ۵ پروژه کلان مقابله با بیابان زایی در خراسان جنوبی

اجرای ۵ پروژه کلان مقابله با بیابان زایی در خراسان جنوبی

ایسنا/خراسان جنوبی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی از اجرای ۵ پروژه کلان مقابله با بیابان زایی در سطح شهرستان‌ها در سال جاری خبر داد.

علیرضا نصرآبادی امروز 26 خرداد در نشست خبری به مناسبت روز جهانی مقابله با بیابان زایی گفت: برای سال جاری در صورت تأمین اعتبار، اجرای ۵ پروژه کلان مقابله با بیابانزایی در سطح شهرستان‌ها پیش‌بینی شده است و از همه مسئولان خواستاریم دغدغه متولیان در امر بیابان زدایی را جدی بگیرند.


نصرآبادی با اشاره به وجود ۳۲ کانون فرسایش بادی در استان گفت: این کانون‌ها سالانه بالای ۸۴ میلیارد تومان خسارت به استان وارد می‌کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با بیان اینکه خراسان جنوبی دومین استان بیابانی کشوراست، گفت: با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی ۸۶ درصد مساحت استان را بیابان‌ها تشکیل می‌دهند.

نصرآبادی افزود: براساس مطالعات انجام شده سطح مناطق تحت تاثیر فرسایش بادی در استان برابر چهار میلیون و ۸۸۶ هزار و ۲۱۰ هکتار است که از این سطح، مساحتی برابر دو میلیون و ۱۳۵ هزار و ۹۸۵ هکتار به عنوان کانون‌های فرسایش بادی شناسایی شده است.

وی گفت: به طوری که از سال ۵۸ تاکنون در ۱۴۸ هزار ۲۵۰ هکتار نهالکاری، ۴۰ هزار و ۱۲۸ هکتار مدیریت روان آب‌های سطحی، ۱۵ هزار و ۸۲۹ هکتار بذر کاری، ۴۰۱ کیلومتر بادشکن زنده، ۵۷۷ کیلومتر بادشکن غیر زنده، یک میلیون ۶۵۷ هزار و ۲۴۹ هکتار تهیه طرح‌های مقابله با بیابان زایی، ۹۴ هزار و۶۹۴ هکتارطرح‌های مدیریت جنگل‌های دست کاشت، ۲ هزار و ۹۴۱ هکتار اجرای طرح مدیریت جنگل دست کاشت، هزار و ۵۲۵ هکتار مالچ پاشی و در ۱۶۶ هکتار احداث تله رسوب گیر انجام شده است.

نصرآبادیبا بیان اینکه از ۳۴ دشت خراسان جنوبی نیز ۲۸ مورد ممنوعه بحرانی است.گفت: وجود ۳۳۰ روز آفتابی در استان، گونه‌های متنوع گیاهی و دارویی، وزش باد و وجود منابع غنی از جمله فرصت‌های بیابان است که می‌تواند تهدید را به فرصت تبدیل کند. 

وی با اشاره به اینکه ۳۶ درصد اراضی خراسان جنوبی مناطق بیابانی و مراتع کم تراکم است، گفت: استفاده از سموم شیمیایی، بهره برداری بیش از حد از سفره‌های آب زیرزمینی، بوته کنی، عدم تعادل بین منابع طبیعی و مرتع با چرایی دام از عوامل بیابان‌زایی است. 

انتهای پیام
 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha