• جمعه / ۲۷ آبان ۱۴۰۱ / ۱۶:۱۶
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1401082718822
  • خبرنگار : 50237

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان:

امروز کتابخانه‌ سنگری مطمئن برای صیانت از انقلاب و دستاوردهای آن است

امروز کتابخانه‌ سنگری مطمئن برای صیانت از انقلاب و دستاوردهای آن است

ایسنا/همدان مدیرکل کتابخانه های عمومی استان همدان با بیان اینکه توسعه کتابخانه های عمومی در مناطق محروم در کاهش آسیب های اجتماعی در سطح استان عملکرد مناسبی داشته و امروز یک سنگر مطمئن و امن برای صیانت از انقلاب اسلامی و دستاوردهای مقدس آن است، گفت: نقش مردم و خیرین در تامین منابع اطلاعاتی و تجهیز کتابخانه های عمومی و ساخت کتابخانه های عمومی در سطح شهر و روستا زبانزد بوده و بزرگترین وقف فرهنگی در حوزه کتابخانه های عمومی سطح استان صورت گرفته است.

عاطفه زارعی در سخنرانی پیش از خطبه های آیین عبادی و سیاسی نمازجمعه ۲۷ آبان‌ماه شهر همدان، در اهمیت کتابخوانی با بیان این آیه قرآن که آیا کسانی که می دانند با کسانی که نمی دانند برابر هستند؟ اظهار کرد: کتاب، کتابخوانی و کتابخانه ارتباطی تنگاتنگ باهم دارند و نقش کتابداران به عنوان مشاوران امین اطلاعات باعث شده تا اطلاعات موثق را در اختیار مردم قرار دهند و تنها وجود کتابخانه دلیل بر کتابخوانی نیست بلکه اقداماتی که توسط متخصصان آشنا با کتاب مانند کتابداران، نویسندگان، شاعران و کسانی که در راه علم و اندیشه قدم برمی‌دارند، کتابخانه را زنده و پویا نگاه می دارد و به آن معنا و تداوم می‌بخشند.

وی با بیان اینکه "ما همانیم که می‌خوانیم" شعار سی امین هفته بزرگداشت کتاب است، افزود: امروزه کتابخانه‌های عمومی فقط محل امانت دادن منابع کتاب نیست بلکه مراکز اجتماعی و دانش محوری است که در حوزه‌های مختلف علمی و فرهنگی باعث اعتلای فرهنگ عمومی جامعه می‌شوند و اندیشه و افکار جامعه را با ارائه اطلاعات موثق راهبری می‌کنند و محدود به قشرخاصی نیستند و همه اقشار مختلف جامعه می‌توانند از آن استفاده کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان بیان کرد: در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران سرمایه گذاری عظیمی در بحث زیرساخت های کتابخانه‌های عمومی شکل گرفته و در سطح کشور بیش از ۳۷۰۰ کتابخانه عمومی که به صورت یک شبکه مویرگی درهم تنیده است و در آنها ارائه خدمات اطلاعاتی انجام می‌شود، وجود دارد.

زارعی با بیان اینکه بعد از مدارس بزرگترین شبکه فرهنگ عمومی کشور کتابخانه ها هستند که می‌توانند نقش بسیار مهمی در رفتار جامعه داشته باشند، ادامه داد: کتابخانه های عمومی ایران از لحاظ تعداد در کشورهای جنوب غرب آسیا و کشورهای اسلامی رتبه اول را دارد و در آسیا پس از کشورهای ژاپن، چین و هند در رتبه چهارم قرار دارد و این نشان دهنده زیرساخت‌های عظیمی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه کتابخانه‌های عمومی برای افزایش رفتار شهروندی اقداماتی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه در استان همدان ۱۱۸ باب کتابخانه عمومی وجود دارد که ۷۱ باب آن کتابخانه شهری، ۴۶ باب کتابخانه روستایی و یک باب کتابخانه سیار است، اضافه کرد: از پدران و مادران عزیز می خواهیم که فرهنگ مطالعه و کتابخوانی را از کودکی در فرزندانمان نهادینه کنیم تا فرزندانی صاحب اندیشه در آینده و نسلی متبحر در بحث اندیشه داشته باشیم.

زارعی با بیان اینکه کتابخانه مرکزی همدان که بزرگترین کتابخانه منطق غرب است، ۴۰ نوع خدمت ارئه می دهد که خدمات در آنجا منحصر به تمامی افراد سالم، نابینا، کم بینا، ناشنوایان و اقشار مختلف در حوزه گروه کودک و نوجوان، جوان و بزرگسال ارائه می شود، گفت: در کتابخانه‌های عمومی استان بیشترین آمار جمعیتی مراجعه کنندگان تا سن ۴۰ سال است و اهمیت کتابخانه های عمومی در توسعه فرهنگ کشور در کنار نهادهایی مانند مسجد و مدرسه نشان می دهد چون دارای مخاطب عام بوده و از دستگاه های مروج کتابخوانی محسوب می شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با بیان اینکه توسعه کتابخانه های عمومی در مناطق محروم در کاهش آسیب های اجتماعی در سطح استان عملکرد مناسبی داشته و امروز یک سنگر مطمئن و امن برای صیانت از انقلاب اسلامی و دستاوردهای مقدس آن است، اعلام کرد: نقش مردم و خیرین در تامین منابع اطلاعاتی و تجهیز کتابخانه های عمومی و ساخت کتابخانه های عمومی در سطح شهر و روستا زبانزد بوده و بزرگترین وقف فرهنگی در حوزه کتابخانه های عمومی سطح استان صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه در راستای تحقق فرهنگ کتاب و کتابخوانی، اداره کل کتابخانه های عمومی استان همدان رتبه پنج برتر کشوری در حوزه کتابخانه‌ها عمومی، خیر برتر کشوری، کتابدار برتر و مسئول کتابخانه برتر، انجمن برتر شهرستانی در سطح ملی در کشور را دارد، مطرح کرد: در جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب سه روستا از استان همدان، روستای ویان شهرستان کبودراهنگ، شاهنجرین در شهرستان درگزین و اشترمل در شهرستان تویسرکان حائز رتبه برتر شدند که نشان دهنده فرهنگ بالای مردم همدان است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان در پایان خاطرنشان کرد: در زمینه نذر کتاب و ساخت کتابخانه مردم به یاری کتابخانه ها بیایند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha