• جمعه / ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۰۳:۰۰
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1402022113904
  • خبرنگار : 71616

بررسی تاثیر تسهیل واردات خودرو بر بازار

قیمت‌ها خواهد شکست

قیمت‌ها خواهد شکست

در پی موافقت مجلس با دوفوریت لایحه تسهیل در واردات خودروهای نو و کارکرده، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران در رابطه با تاثیر آن بر بازار معتقد است که قطعا واردات خودرو، از التهاب بازار خواهد کاست؛ ضمن اینکه واردات خودروهای کارکرده به‌سبب قیمت اقتصادی‌تر پاسخگوی نیاز بیشتری خواهد بود.

به گزارش ایسنا، هفته گذشته، نمایندگان مجلس در جریان رسیدگی به دوفوریت لایحه الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو، با ۱۶۲ رأی موافق از مجموع ۱۹۶ نماینده حاضر در جلسه، موافقت کردند.

در بخشی از این لایحه موانعی که برای رعایت استانداردهای اروپایی برای خودروها مشخص شده بود، لغو و استاندارد کشورهای مبدا با تائید سازمان محیط زیست مورد قبول قرار گرفته است؛  همچنین شرط وجود نمایندگی در داخل کشور به منظور تسهیل در ورود خودروهای نو و کارکرده و ماشین‌آلات راه‌سازی برطرف شده و وجود نمایندگی در کشورهای ثالث نیز به رسمیت شناخته می شود.

در رابطه با تاثیر تسهیل واردات خودروها که با حذف موارد مذکور رخ خواهد داد سعید موتمنی- رئیس نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران- در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تاکید براینکه واردات خودروها (نو و کارکرده) با هدف تنظیم بازار صورت می‌گیرد تا پاسخگوی نیاز و تقاضای بازار باشد و خلاءهای عرضه (عدم تناسب عرضه و تقاضا که منجر به افزایش قیمت نیز شده است) باشد.

وی یادآور شد: از ممنوعیت واردات خودرو به کشور تاکنون در بازار با کمبود عرضه خودرو روبرو بوده‌ایم. واردات خودروها قطعا به تنظیم بازار خودرو داخل و حتی شکستن قیمت‌ها منجر شود. مهمتر اینکه حجم بالای تقاضا که تولید داخل به‌تنهایی پاسخگوی آن نخواهد بود را پوشش خواهد داد و از التهاب را از این بازار دور می‌کند.

موتمنی در رابطه با واردات خودروهای کارکرده به کشور، تاکید کرد: برای واردات خودروهای دست دوم لازم است که خودروها از برندهای معتبر و خوش‌نام وارد شوند تا مشکلی از حیث کیفیت یا گذشت عمر آن‌ها نباشد و در کارکرد بالا هم هنوز دچار مشکل یا نیاز به تعویض قطعه نشده است. 

گفتنی است که پیش از این،  در روز ۳۰ فروردین ماه وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت (سیدرضا فاطمی‌امین) در حاشیه جلسه هیات دولت از تصویب لایحه دو فوریتی واردات خودرو کارکرده در دولت و تقدیم آن به مجلس خبر داد.

در لایحه دو فوریتی دولت با موضوع واردات خودرو کارکرده شرایط برای واردات خودرو توسط اشخاص حقیقی تسهیل شده و محدودیت‌های قانونی برای واردات این خودروها به ویژه قیمت پایه آن‌ها (که قبلا در قانون بر اساس قیمت‌های سال تولید مبنا قرار گرفته) حذف یا اصلاح شده است. در طرح پیشنهادی وزارت صمت برای واردات خودروهای کارکرده، عمر خوروها باید در محدوده پنج سال باشد و استاندارد سازمان ملی استاندارد و سازمان محیط زیست را پاس کند. در پیشنهاد وزارت صمت هر شخص حقیقی می‌تواند بدون داشتن کارت بازرگانی نسبت به واردات خودرو اقدام کند.

اخیرا نیز سخنگوی وزارت صمت، ضمن اشاره به حذف مواردی همچون انتقال فناوری و داشتن نمایندگی رسمی برای خودروهای کارکرده از قانون ساماندهی صنعت خودرو، تاکید کرد که با دریافت مجوزهای قانونی، واردات خودرو کارکرده در لایحه دولت تسهیل شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۲-۲۲ ۰۴:۵۶

خودور صفر..البته بهتره .بهتر نیست؟؟؟ مدل ها و قیمت اا مختلف هست در دنیا ک همه قشر داشته باشن..بعد جا هست تو تهران و جاده ها..؟ خدمات ؟؟؟اورژانس زمینی هوایی؟بنزین،،آلودگی ها هوا.مواد سمی لنت ها و وو.خودرو کار کرده فردا میشه مثل لباس تاناکورا؟؟ ایران خودش دست ،پا،سوله،صنعت،نداره؟

avatar
۱۴۰۲-۰۲-۲۲ ۰۷:۳۴

اولش کلی ادعا . حتما باید نمایندگی داشته باشن تو کشور و حتما باید انتقال فن آوری صورت بگیره و اِل و بِل، الان ببین چجوری همه چیزو بیخیال شدن :)) . اولش کلی ادعا داریم و با همین ادعاهای .

avatar
۱۴۰۲-۰۲-۲۲ ۰۹:۰۹

متاسفانه وزیر صمت قبلی اعتقادی به واردات نداشت و با وعده های .بازار خودرو را به این روز انداخت هیچ جای دنیا فقط اتکا به تولید داخل نمی کنند حتی کشورهایی مانند آمریکا و اروپا از چین خودرو وارد می کنند در حالی خود صادر کننده اند