• شنبه / ۱۷ تیر ۱۴۰۲ / ۱۴:۲۸
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1402041710627
  • خبرنگار : 71650

معاون وزیر آموزش و پرورش:

صدور نمون‌برگ‌های هدایت تحصیلی تا پایان ماه/ نحوه دسترسی به نمون برگ‌های الکترونیکی

صدور نمون‌برگ‌های هدایت تحصیلی تا پایان ماه/ نحوه دسترسی به نمون برگ‌های الکترونیکی

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه امسال در نمون برگ هدایت تحصیلی تغییراتی ایجاد شده است گفت: نمون برگ امسال بر اساس آسیب شناسی در اجرا مورد بازنگری قرار گرفت؛ نمون برگ در اختیار دانش آموزان مشتمل بر دو جدول است. نهایتا دهه سوم تیرماه برگه‌های هدایت تحصیلی را در اختیار دانش آموزان قرار می‌دهیم. امیدواریم این هفته نمون برگ‌های الکترونیکی از طریق سامانه شخصی دانش آموزان از طریق سامانه‌ my.menu.ir  قابل دسترسی باشد.

به گزارش ایسنا، محمد مهدی کاظمی در نشست خبری پیرامون تبیین برنامه‌های رویداد ملی «ساخت ایران» که در بخش ویژه هنرستان‌ها ذیل رویداد ملی "الف تا" است، اظهار کرد: آموزش مهارت به دانش آموزان متوسطه اول و دوم نظری و آموزش‌های مهارتی از طریق توسعه هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش مورد تاکید است.

وی با بیان اینکه سال قبل توانستیم زمینه توسعه ۲ درصدی در پایه دهم هنرستان‌های فنی و حرفه و کارودانش را داشته باشیم، افزود: هدف گذاری ما برای سال آینده این است که توسعه بیش از دو درصدی آموزش‌های هنرستان‌ها را برای تحقق ۴۱.۵ درصد دانش آموز پایه دهم هنرستان‌ها در پیش گیریم.

کاظمی با بیان اینکه اجرای سند تحول بنیادین طی ۱۲ سال گذشته همواره مورد تاکید بوده است اما در بعد اجرا نتوانستیم به صورت کامل زمینه تحقق آنچه در سند تحول است را در مدارس داشته باشیم، توضیح داد: نگاه آسیب شناسانه نسبت به این موضوع نشان می‌دهد یکی از دلایل عدم اجرای سند تحول، عدم وجود الگو مدرسه در تراز سند تحول است. طی یک سال گذشته سعی در تدوین این الگو داشتیم که این الگو در حال حاضر در ۵ محور نهایی شده است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به رویداد "الف تا" (الفبای تحول آموزش و پرورش)، ادامه داد: رویداد "الف تا" با همین هدف شکل گرفت تا بتواند تجربیات و ایده‌های موفق حوزه تعلیم را به نمایش گذاشته و ارزیابی کند و ایده‌های مناسب را به اشتراک بگذارد. ذیل این رویداد بزرگ، یک رویداد مهم با عنوان «ساخت ایران» برگزار می‌شود که معطوف به آموزش مهارتهای کاربردی است.

کاظمی در پاسخ به سوالی در خصوص هدایت تحصیلی دانش آموزان پایه نهم گفت: سهم دانش آموزان پایه دهم امسال هنرستان‌ها ۳۹.۵ درصد است. هدف گذاری کردیم در سال تحصیلی آینده سهم دانش آموزان پایه دهم به ۴۱.۵ درصد برسد. در بلند مدت نیز برنامه‌ریزی کردیم تا در پایان برنامه هفتم سهم سه پایه هنرستان‌ها را به ۴۵ درصد برسانیم.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، افزود: بیش از یک میلیون و ۸۰ هزار دانش آموز در هنرستان‌ها مشغول به تحصیل هستند که این رقم در طول آموزش نوین ایران بی سابقه است. امسال پیش بینی می‌کنیم از مجموع دانش آموزان پایه نهم، یک میلیون و ۴۶ هزار و ۲۳۴ دانش آموز در پایه دهم ثبت‌ نام می‌کنند که از این تعداد پیش بینی می‌کنیم ۴۴۳ هزار و ۵۳۱ نفر را به سمت آموزش فنی و حرفه‌ای سوق دهیم. سمنان با ۵۰.۹۹ درصد و سیستان و بلوچستان با ۳۰.۱ درصد بیشترین و کمترین سهم دانش آموزان هنرستان‌ها را دارند.

وی با بیان اینکه امسال در نمون برگ هدایت تحصیلی تغییراتی مد نظر قرار گرفت، توضیح داد: نمون برگ امسال بر اساس آسیب شناسی در اجرا مورد بازنگری قرار گرفت. نمون برگ در اختیار دانش آموزان مشتمل بر دو جدول است. پیش بینی کرده بودیم ثبت نام پایه دهم، دهه دوم تیرماه باشد، شاید نهایتا دهه سوم تیرماه برگه‌های هدایت تحصیلی را در اختیار دانش آموزان قرار دهیم. امیدواریم این هفته نمون برگ‌های الکترونیکی از طریق سامانه شخصی دانش آموزان از طریق سامانه‌ my.menu.ir  قابل دسترسی باشد.

کاظمی همچنین درباره هدایت نهمی‌ها به رشته ریاضی فیزیک توضیح داد: رشته ریاضی فیزیک طی ۹ سال از ۲۸ درصد، حدود ۱۴ درصد تقلیل داشت. سال قبل با فرهنگ سازی توانستیم سهم این رشته را افزایش دهیم و امسال هدف گذاری کردیم که ۱.۸ درصد سهم ریاضی را افزایش دهیم و تا پایان برنامه هفتم توسعه به سهم ۲۸ درصدی در آموزش ریاضی فیزیک دست یابیم.

وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه ۵۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز هنرستان‌ها در سال قبل اختصاص دادیم، توضیح داد: آموزش مهارت زندگی و شغلی نقش مهمی در تشکیل سرمایه انسانی از طریق تربیت نیروهای ماهر برای بازار کار دارد. آموزشهای فنی و حرفه‌ای نه تنها عهده دار تربیت نیروی کار مورد نیاز بخش‌های مختلف اقتصادی است بلکه عامل موثر در رفع مشکل بیکاری در جامعه است و این امر می‌تواند منجر به رفع جدی مشکل بیکاری در کشور باشد. از این رو مهارت آموزی و توسعه آموزش فنی و حرفه‌ای مورد تاکید وزارت آموزش و پرورش است و طی ۱۷ ماه گذشته جزو اولویت معاونت آموزش متوسطه بوده است. سال گذشته بیش از ۴۰ هنرستان ایجاد شد.

وی یادآور شد: برپایی نمایشگاه تولیدات و دستاوردهای هنرستان‌ها را وعده داده بودیم تا بتوانیم توانایی هنرجویان را ارائه کنیم. در این راستا در تمام استان‌ها نمایشگاه تولیدات و دستاوردهای هنرستان‌ها در سراسر کشور برگزار شد. توانستیم این رویداد که نمایشگاهی بزرگ از دستاوردها و تولیدات هنرجویان هنرستان‌ها است را در انتخاب ایده و تولیدات و دستاوردهای هنرستان‌ها ارائه کنیم. در بخش "ساخت ایران" تولیدات و دستاوردهای هنرستان‌ها در سطح کشور ارائه شد.

کاظمی افزود: ۱۴۷۰ اثر و تولیدات و محصولات هنرجویان یعنی دانش آموزان هنرستانی و هنرآموزان یعنی معلمان هنرستانی در بیش از ۱۲۰ رشته به مرحله کشوری راه یافت. از مجموع ۱۴۷۰ اثر، ۲۷۲ اثر در زمینه خدمات و هنر و صنعت و...‌ در ۴ روز آثار در نمایشگاه عرضه می‌شود. ۱۴۴۶ ایده هنرجویان در قالب سناریو نویسی ارسال شد که مورد ارزیابی اولیه قرار گرفت. ۲۰۴ سناریو نیز به مرحله کشوری راه یافت که نهایتا ۱۶ سناریو برتر که ۸ سناریو مربوط به دانش آموزان و ۸ سناریو مربوط به معلمان بود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: در کنار این رویداد، رویداد ملی جوانه‌ها ویژه هنرستانی‌ها از روز اول نمایشگاه آغاز می‌شود. هدف از این رویداد شناسایی و جذب و هدایت و توانمندسازی هنرجویان نوآور و خلاق و کارآفرین است تا بتوانیم از این طریق این هنرجویان را به مراکز نوآوری و شتاب دهنده تخصصی کسب و کار وصل کنیم. این امر با مشارکت وزارت صنعت، معدن و تجارت و دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران برگزار می‌شود. از ۲۷۲ اثر تولیدات هنرجویان و هنرآموزان که طی دو مرحله داوری و غربالگری شده بود، نهایتا ۱۲ اثر تولید از آثار هنرجویان برتر در بخش رویداد ملی جوانه‌ها انتخاب شدند که از ۱۸ تا ۲۰ تیر ارزیابی از این ایده‌ها انجام می‌شود.

به گزارش ایسنا، در بخش دیگر این نشست علی پارسانیا، مشاور وزیر در اجرایی‌سازی سندتحول بنیادین آموزش و پرورش، درباره رویداد بین المللی "الف تا" (الفبای تحول آموزش و پرورش) توضیح داد: برگزاری این رویداد سه هدف داشت. اولین هدف الگو سازی و قله سازی از قهرمان‌های هویتی تربیتی کشور و قدردانی از آنها، دومین هدف به اشتراک گذاشتن تجارب تحول آفرین مدرسه‌ای و سومین هدف امیدآفرینی در نظام آموزشی ما بود و رویداد "الف تا" با این سه هدف طراحی شد.

 وی با بیان اینکه رویداد "الف تا" کاری ملی و بین المللی است تا ذیل آن سه هدف یاد شده محقق شود، افزود: یک بخش از این رویداد به مدارس دولتی عادی و آثار ارسالی از سوی این مدارس در مقطع ابتدایی و متوسطه نظری معطوف می‌شود. نهایتا سه مدرسه به عنوان مدارس شایسته انتخاب می‌شوند. بخش دیگر معطوف به تجارب تربیتی است که توسط یک معلم یا مدیر مدرسه به این رویداد ارسال شده است و به ۱۱ نفر از برگزیدگان جوایزی داده خواهد شد.

پارسانیا با بیان اینکه طرح شهید همت در ذیل این رویداد و از سوی معاونت ابتدایی در حال پیگیری است، توضیح داد: ذیل این طرح ۲۰ هزار آموزگار مقطع ابتدایی آثار خود در روش تدریس را به رویداد "الف تا" ارسال کرده‌اند که ۲۴ نفر به مرحله کشوری رسیدند، زنده تدریس خواهند کرد و نهایتا ۸ نفر برگزیده می‌شوند.

مشاور وزیر در اجرایی‌سازی سندتحول بنیادین آموزش و پرورش، با بیان اینکه هر بخش داوری ویژه خود را دارد، تصریح کرد: در بخش بین الملل حدود ۱۰۰ اثر از ۱۷ کشور به این رویداد ارسال شده است. آثاری از ۹ کشور به جز ایران پذیرفته شده و در بخش ویژه بین الملل ارائه می‌شود و یک جایزه در بخش بین الملل خواهیم داشت.

به گفته وی بالغ بر ۳۸ هزار اثر به رویداد ملی "الف تا" ارسال شده است و از مهر ماه معلمان به بانک ایده‌های ارسالی به این رویداد به منظور تدریس بهتر و استفاده از ایده‌های برتر در تدریس دسترسی خواهند داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha