به گزارش ایسنا، رویداد بین المللی "الف تا" (الفبای تحول آموزش و پرورش) با سه هدف «الگو سازی و قله سازی از قهرمانهای هویتی تربیتی کشور و قدردانی از آنها»، «به اشتراک گذاشتن تجارب تحول آفرین مدرسهای» و «امیدآفرینی در نظام آموزشی» از امروز در محل مصلای تهران آغاز به کار کرده است.
در واقع این رویداد در سطح ملی و بین المللی ذیل سه هدف یاد شده تا چهارشنبه ۲۱ تیر برپا است و شامل چندین بخش میشود.
یک بخش از این رویداد به مدارس دولتی عادی و آثار ارسالی از سوی این مدارس در مقطع ابتدایی و متوسطه نظری در حوزه «ایدهها و تجارب تحول آفرین مدرسهای» در حوزه تعلیم و تربیت معطوف میشود که در این بخش نهایتا سه مدرسه به عنوان مدارس شایسته انتخاب میشوند.
بخش دیگر معطوف به تجارب تربیتی است که ایدههای این بخش توسط یک معلم یا مدیر مدرسه به این رویداد ارسال شده است و به ۱۱ نفر از برگزیدگان جوایزی داده خواهد شد.
رویداد «الف تا» یک بخش ویژه بینالملل نیز دارد که در بخش بین الملل نهایتا از بین حدودا ۱۰۰ اثر از ۱۷ کشور، آثاری از ۹ کشور پذیرفته شدهاند و در روز اختتامیه یک جایزه در بخش بین الملل نیز اهدا خواهد شد.
بالغ بر ۳۸ هزار اثر به رویداد ملی "الف تا" ارسال شده است و از مهر ماه معلمان به بانک ایدههای ارسالی به این رویداد به منظور تدریس بهتر و استفاده از ایدههای برتر در تدریس دسترسی خواهند داشت.
رویداد بین المللی "الف تا" از امروز تا چهارشنبه ۲۱ تیرماه از ساعت ۹ صبح الی ۲۰ شب در محل مصلی تهران دایر است.
به گزارش ایسنا، رضامراد صحرایی پیش از ظهر امروز در آیین گشایش رویداد بینالمللی و نمایشگاه «الفتا» ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی بهویژه معلمان و دانشآموزان شهید، گفت: امروز ایران اسلامی در اوج قدرت و عزت قرار دارد و برگزاری رویداد بینالمللی و نمایشگاه «الف تا» آغاز نمایش قدرتمندی ملت ایران در نظام تعلیم و تربیت و تحول در نظام آموزشی است.
صحرایی با بیان اینکه در سیر تحول نظامهای آموزشی از نظامهای کنترلگر به نظامهای تسهیلگر رسیدهایم، ادامه داد: نظامهای کنترلگر مبتنی بر تنبیه و تشویق، نظام تعلیم و تربیت را مدیریت میکنند اما امروز نظامهای تسهیلگر، نظامهای مبتنی بر مشارکت و کلیدواژه این تحول، «آموزش از همدیگر» است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نکته دوم، کنشگری فعال برای نشان دادن دستاوردهای انقلاب در حوزه تعلیم و تربیت است، گفت: نظام تعلیم و تربیت به مثابه مجموعهای است که تمام ارکان آن با یکدیگر تحولآفرینی خواهند کرد.
وی با بیان اینکه آینده ایران به آموزش و پرورشِ امروز آن گره خورده است، گفت: نگاهمان در اینمسیر به اندیشه ولی فقیه است که فرمودند هیچ موفقیتی بدون آموزش و پرورش ممکن نیست.
صحرایی در ادامه افزود: ایران قوی با آموزش و پرورش قوی ساخته میشود و آموزش و پرورش قوی نیز با معلم قوی شناخته میشود.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه به دنبال ۴ نهضت در آموزش و پرورش هستیم که نهضتهای دستیابی به تمدن نوین اسلامی هستند، اظهار کرد: نهضت اول، تربیت معلم است چرا که معلم، عنصر کلیدی تحول در هر جامعه محسوب میشود و معلمان نقش کلیدی در پیشرفت و ارتقای کشور ایفا کردهاند.
صحرایی با تاکید بر اینکه اگر امروز در صنعت هستهای و دفاعی به پیشرفت رسیدهایم، عامل اصلی آن معلم است،ادامه داد: دیپلماسی عزت ایران از مدرسه آغاز و هویت ایرانی – اسلامی ما در مدرسه شکل گرفته است که آن را نباید جدا از آموزش و پرورش دانست.
وی بیان کرد: نهضت دوم توانمندسازی خانوادهها است و در این حیطه مشارکتطلبی از خانوادهها برای تربیت نسل نوجوانان و تمدنساز در دستور کار قرار دارد.
وی با بیان اینکه نهضت سوم آموزشهای موثر و تولید علم، نافع است، گفت: تجلی این نهضت در هنرستانهای کاردانش و فنی و حرفهای مشهود است و هدف این است که صرفا به آموزش محض بسنده نکنیم و دانش آموزان، مهارتهایی یاد بگیرند و دنبال کسب و کار بروند که البته در این زمینه دانشگاه هم نقش موثری دارد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نهضت چهارم، روایتنگاری مدرسه است، گفت: به هر مدرسهای که میرویم، میبینیم معلمان با دست خالی اما روحیه جهادی چه کارهای بزرگ و مهمی انجام دادهاند. گاهی مدیر مدرسهای با ۵۰۰ دانشآموز کاری میکند که دانشآموزان آن مدرسه به المپیاد جهانی میروند.
صحرایی، گفتمانسازی تحول را نکته مهم بعدی دانست و اظهار کرد: هنرمندان و اصحاب رسانه را به مدارس دعوت میکنیم تا بیایید و ببینید برای تولید کارهای هنرمندانه و اثرگذار، جایی بهتر از مدرسه نیست.
وزیر آموزش و پرورش گفت: واقعیت این است که در تحول باید یک ساز و کار جدی ایجاد کنیم که یکی از ابزارهای آن رویدادهای ملی و بینالمللی است. نشان دادن قلهها و موضوعات و نشان دادن ایدههای برتر همانند خود نفس تحول، ارزشآفرین هستند.
وی با دعوت از همه مسئولان برای بازدید از نمایشگاه الف تا گفت: امروز این کار باید به یک کار پیوسته در جریان مدیریت آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت کشور تبدیل شود.
انتهای پیام
نظرات