• یکشنبه / ۵ آذر ۱۴۰۲ / ۰۹:۴۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402090502776
  • خبرنگار : 50071

یک فوق تخصص ریه کودکان تشریح کرد

آنچه در خصوص مضرات اسپند دود کردن باید بدانیم

آنچه در خصوص مضرات اسپند دود کردن باید بدانیم

ایسنا/خراسان رضوی چند وقتی است اخبار و مطالبی در خصوص دود اسپند و معایب آن و هشدارهایی که در خصوص سرطان زایی این گیاه وجود دارد در فضای مجازی و همچنین سایتهای خبری دست به دست می شود، که بعضاً به ارائه مستندات آزمایشگاهی در این باره می پردازند.

در گزارشها و مطالبی که به این موضوع پرداخته شده اند ادعا می شود که مقداری اسپند را در آزمایشگاه مورد بررسی قرار داده‌اند تا عناصر تشکیل‌دهنده دود آن را پیدا کنند. از جمله نتایج این بررسی وجود ماده‌های هارمین و بنزن در دود اسپند است؛ هارمین ماده شیمیایی شناخته شده است که باعث خواب آلودگی می‌شود و مقدار زیاد آن توهم‌زا بوده و در برخی کشورها غیرقانونی است. بنزن هم یک ماده سرطان‌زای شناخته شده است و تحقیقات نشان داده که اگر بنزن با تنفس وارد بدن شود به دی‌.ان.ای آسیب می‌زند و باعث سرطان می‌شود.

ازآنجا که اسپند دود کردن در ایران و برخی کشورهای دیگر  تاریخ کهنی دارد و آن را در دفع چشم زخم و بلا، درمان برخی بیماری‌ها، ضد عفونی کردن محیط و... مفید می‌دانند، انتشار نتایج این بررسی، نگرانی‌ها و واکنش‌های مختلفی را برانگیخته است. در همین رابطه با دکتر حسین میرلوحی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و فوق تخصص ریه کودکان به گفت‌وگو پرداخته‌ایم.

وی در گفت‌وگو با ایسنا و با تاکید بر اینکه هر ماده‌ای در آزمایشگاه ممکن است یک نتایج و در بدن ما یک نتایج دیگری بدهد، اظهار کرد: در آن گزارش خبری تحقیق آزمایشگاهی انجام شد و نتیجه‌گیری کردند که دود اسپند می‌تواند سرطان‌زا باشد، اما این آزمایش خیلی استنادات متقنی ندارد که بگوییم لزوما درست است یا حتی آن را رد کنیم.

اسپند دود کردن را توصیه نمی‌کنیم

میرلوحی ادامه داد: ولی در هر صورت ما کلا اسپند دود کردن را توصیه نمی‌کنیم چون بسیاری از بیماری‌های ریوی و همچنین تنگی نفس در بیمار مبتلا به آسم را هم ممکن است، تشدید کند.

 این فوق تخصص ریه کودکان درپاسخ به پرسشی درمورد خاصیت ضدعفونی‌کنندگی و ویروس‌کشی اسپند عنوان کرد: خاصیت میکروب‌کشی و ویروس‌کشی اسپند را قبول نداریم و این موضوع اثبات نشده است. اسپند عوارضی دارد البته نه لزوما سرطان‌زایی، چون هنوز در بالین و در افراد سالم بررسی نشده که ببینیم آیا واقعا سرطان ایجاد می‌کند یا خیر، بلکه براساس اطلاعات آزمایشگاهی این نتیجه گیری را کردند که اگر چه نتیجه‌گیری غلطی نیست اما نتیجه گیری کاملی هم نیست.

میرلوحی افزود: از آن طرف دود اسپند در افرادی که آسم یا هر بیماری تنفسی دارند عوارضی ایجاد می‌کند. استنشاق دود اسپند یا هر دودی می‌تواند باعث تشدید و شعله‌ور شدن بیماری شود و جزو توصیه‌های معممول ماست که اسپند برای بیمارهای آسمی دود نکنید. در بیمار آسمی دود اسپند می‌تواند باعث تنگی نایچه‌ها و نای شود که در پزشکی به آن اسپاسم می‌گوییم که خطرناک بوده و حتی می‌تواند تهدیدکننده حیات هم باشد.

 اسپند دود کردن در بهبود کرونا، سرماخوردگی، آنفلوآنزا و... هیچ تاثیری ندارد

وی تصریح کرد: اسپند دود کردن در بهبود کرونا، سرماخوردگی، آنفلوآنزا و... هم هیچ تاثیری ندارد و مطالعه متقنی در این زمینه نداریم.

این فوق تخصص ریه کودکان در پاسخ به این پرسش که آیا در کشور ما تحقیقات برای اسپند انجام شده است؟ بیان کرد: من تاکنون تحقیقی در این زمینه ندیده‌ام. ممکن است طب سنتی تحقیقی انجام داده باشد اما من چیزی که در مجله معتبر چاپ شده باشد ندیده‌ام.

میرلوحی در مورد ضرورت تحقیق در این زمینه افزود: هر ماده‌ای به صرف اینکه قدمای ما یا طب سنتی در مورد منفعت آن صحبت کرده‌اند لزوما به نفع نیست، از طرفی نمی‌شود هم آن را صد درصد رد کرد. در نتیجه باید تحقیق علمی انجام و نتایج منتشر شود. وقتی چنین چیزی مثل اسپند دود کردن به صورت گسترده در کشور ما وجود دارد باید سود و ضرر آن را مشخص کنیم.

هر چیزی که در طبیعت وجود دارد، مفید نیست

وی ادامه داد: عده‌ای معتقدند هر چیزی که در طبیعت وجود دارد، مفید است، در حالی که اینگونه نیست. قارچ‌های زیادی در طبیعت وجود دارد که اگر آنها را بخوریم می‌میریم یا سرطان کبد ایجاد می‌کند. هر چیز طبیعی لزوما سالم نیست. راه آن تحقیقات و مطالعات زیاد است. ممکن است فلان پزشک طب سنتی بگوید که من درباره فلان موضوع تحقیقی انجام دادم، اما باید دید آیا آن تحقیق در شرایط درستی انجام و معیارهای علمی رعایت شده یا خیر. اگر تمام شرایط رعایت شده بود با تحقیقات و مطالعات بیشتر آن نتیجه تایید خواهد شد. در پزشکی هیچ وقت براساس یک مقاله و یک مطالعه نمی‌توان چیزی را رد یا تایید کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران همچنین درمورد دود کردن عنبرنسا اظهار کرد: ما اثر مثبتی از اسپند و عنبرنسا ندیدیم اما اثر منفی زیاد دیده‌ایم. خیلی از افراد ممکن است آسم داشته باشند، اما از آن بی اطلاع باشند و آسم خفیفی داشته باشند. بسیاری از مواقع کودک آسم خفیفی دارد که با همین دودها یعنی اسپند و عنبرنسا بیماری آنها شعله‌ور می‌شود؛ یعنی کودک در آستانه خفگی به دست ما می‌رسد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۵ ۱۸:۳۵

دشمن به همه چیز مفید زندگی ما کار داره الله اکبرا و‌در صدد از بین برد آن است ، اللهم عجل لولیک الفرج

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۶ ۰۱:۵۳

مرگ به سازمان بهداشت جهانی صهیونیستی مرگ بر تروریسم بیولوژیک مرگ بر مافیای دارو

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۶ ۱۳:۳۹

یک مطالعه علمی میگوید نمک طعام از کلرید سدیم .یعنی کلر و سدیم که هر دو 2سم صد در صد کشنده هستند درست شده پس نتیجه میگیریم نمک کشنده هست

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۶ ۰۲:۳۸

سلام جامعه علمی وپزشکی کشور اگر همت کنه این خرافات رودرجامعه کم رنگ کنه خیلی خوبه مطالب خوبی درمورد دود اسپند وعنبر نسا عنوان کردین ممنون....

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۶ ۰۶:۵۹

آموزه‌های طب اصیل و سنتی درست است.پزشکی مورد تایید آف دی ای آمریکا مطابق میل کارخانه های داروسازی شیمیایی و منافع صهیونیستی است...

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۶ ۰۷:۵۳

اتفاقا ما همیشه اسپند دود می کنیم . هیچ ضرر ندیدیم و خیلی خوبه

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۶ ۰۸:۳۳

امروزه درمان گیاهی علم پزشکی رو شکست داد و بازار دکترها رو شکست است شاید به این خاطر این همه تبلیغ ضد داروهای گیاهی شروع شده

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۶ ۰۸:۵۷

مقایسه خواص ضد‌میکروبی دود حاصل از دانه‌های اسپند و کاه بر روی سوش‌های باکتری‌های مختلف در محیط آزمایشگاهی ندا پروین* ۱، کوروش اشرفی۲ ، نجمه شاهین‌فرد۳ ، زهرا کیوانی هفشجانی۴ ۱- کارشناسی ‌ارشد روان‌پرستاری، دانشکده پرستاری‌، مرکز تحقیقات گیاهان دارویی، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران ۲- کارشناسی‌ ارشد میکروبیولوژی‌، مرکز تحقیقات سلولی و مولکولی، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران ۳- کارشناس مامایی‌، مرکز تحقیقات گیاهان دارویی، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران ۴- کارشناسی ‌ارشد آموزش ‌پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران چکیده: (۲۱۹۷ مشاهده) مقدمه: مقابله با پدیده مقاومت دارویی و استفاده از جایگزین‌هایی طبیعی اهمیت اساسی دارد. در این میان استفاده از دودهای طبی از جمله دود حاصل از سوزاندن اسپند و سرگین در درمان بسیاری از بیماری‌ها و از جمله بیماری‌های میکروبی در ایران و به خصوص در استان چهارمحال از قدیم‌الایام رواج داشته است. هدف‌: با توجه به عدم انجام مطالعه علمی در خصوص اثرات ضدمیکروبی دود سرگین مطالعه حاضر با هدف مقایسه خواص ضد‌میکروبی دود حاصل از دانه‌های اسپند و سرگین بر سوش‌های باکتری‌های مختلف انجام شد. ‌روش بررسی‌: در این مطالعه مداخله‌ای‌، سوش‌های استاندارد سودوموناس آئروژنیوزا‌، استافیلوکوک اورئوس، انتروکوک فکالیس‌، اشرشیاکلی و کاندیدا آلبیکانس در محیط کشت‌های مناسب کشت داده شدند. دیسک‌های دوددهی شده با سرگین نر، سرگین ماده‌، کاه، اسپند و آنتی‌بیوتیک به طور جداگانه به روش استریل بر روی سطح پلیت‌های حاوی این سوش‌ها قرار داده و پس از 48 ساعت انکوباسیون در 37 درجه سانتی‌گراد از نظر وجود یا عدم ‌وجود هاله رشد بررسی شدند. داده ها با کمک نرم‌افزار 15 SPSSو آزمون میانگین تجزیه و تحلیل شدند‌.‌ نتایج: استافیلوکوک اورئوس نسبت به دود کاه، سرگین نر، سرگین ماده و اسپند‌، اشرشیاکلی به کاه، سرگین نر، سودوموناس آئروژینوزا به کاه، سرگین نر و ماده و کاندیدا آلبیکانس نسبت به سرگین ماده حساس بود. در گروه کنترل استافیلوکوک اورئوس و انتروکوک فکالیس نسبت به کلوگزاسیلین و سودوموناس تنها نسبت به سیپروفلوکساسین و اریترومایسین حساس بود. با افزایش زمان دوددهی، اثرات ضد‌میکروبی دود افزایش یافت. https://jmp.ir/article-1-2906-fa.html

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۶ ۰۹:۰۴

مقایسه اثر ضد میکروبی اسپند و پراکسید هیدروژن بر روی میکروب های بیمارستانی علی جدیدی ۱، محمد گلی طالب۲ ، غلامرضا صدرکیا۳ ۱- ،کارشناس ارشد پرستاری، دانشکدۀ پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران. ، jadidi.ali۸۳@yahoo.com ۲- کارشناس ارشد پرستاری، دانشکدۀ ،پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران. ۳- ، دانشکدۀ پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران. چکیده: (۳۷۶۰۶ مشاهده) مقدمه: گیاه دارویی اسپند با نام علمی Peganum harmala L.، از مهم‌ترین گونه‌های علفی-دارویی است که به دلیل خاصیت ضدِمیکروبی آن به‌طور سنّتی در درمان بیماری‌های عفونی استفاده می‌شود. این مطالعه با هدف مقایسۀ اثر ضدِمیکروبی اسپند و محلول پراکسید هیدروژن بر بار میکروبی بخش‌های بیمارستانی انجام شد. مواد و روش‌ها: این مطالعه یک کارآزمایی بود که در بخش‌های مختلف یک بیمارستان آموزشی انجام شد. در این مطالعه از هر بخش دو عدد ترالی جمع‌آوری شد. سپس از آن‌ها یک نمونه کشت اولیه اخذ شد. نمونه‌ها به دو بخش تقسیم شدند؛ یک بخش با 10 گرم دود اسپند در هر مترِمکعب و بخش دیگر با محلول پراکسید هیدروژن گندزدایی شد. پس از گذشت زمان کافی، نمونه‌گیری مجدد انجام شد و نمونه‌ها در محیط بلادآگار و مک‌کانکی کشت شدند. در پایان، نتایج با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخۀ 16 مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد محلول پراکسید هیدروژن بیشتر بر استافیلوکوک‌ها و باسیل‌های گرم مثبت و دود اسپند بیشتر بر باسیل‌های گرم منفی اثر ضدِمیکروبی دارد. آزمون کای دو نشان داد اثر ضدِمیکروبی دود اسپند تفاوتی با اثر ضدِمیکروبی محلول پراکسید هیدروژن ندارد. نتیجه‌گیری: باتوجه به اینکه دود اسپند می‌تواند به‌اندازۀ پراکسید هیدروژن خاصیت ضدِمیکروبی داشته باشد و به‌شکلی مناسب‌ از باسیل‌های گرم منفی گندزدایی کند، می‌توان از آن به‌عنوان یک روش کمکی در گندزدایی محیط‌های درمانی استفاده کرد. https://cmja.arakmu.ac.ir/article-1-443-fa.html

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۷ ۰۰:۳۱

سلام ودرودفراوان .اره اینا میگفتن نورخورشید هم سرطان داره تا کرم ضد افتاب بفروشن دیدم همه ی چوپان ها سرطان دارن ...طب سنتی هزاران هزارسال جواب داده فکرمیکنن طب سنتی اون عقب واساده به طب صنعتی میگه من قدیمی شدم.اون هزاران سال تجربه پشتشه این هم بحث پول هم هزاران ازمونوخطا

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۶ ۰۹:۱۰

بررسی اثرات ضدباکتریایی عصاره استونی دود اسپند چکیده مقاله بررسی اثرات ضدباکتریایی عصاره استونی دود اسپند گیاه اسپند از جمله گونه های علفی-دارویی است که به واسطه ی دارا بودن خاصیت ضدمیکروبی، به طور سنتی در درمان بیماریهای عفونی استفاده میشود. هدف از این مطالعه بررسی ویژگیهای ضدباکتریایی عصاره استونی اسپند علیه تعدادی باکتری بیماریزا بود. ابتدا دانه های گیاه اسپند سوزانده و دود ناشی از آن با استفاده از سرما رسوب و با استفاده از استون، استخراج شد. عصاره ی حاصل تغلیظ و با روش انتشار دیسک، خواص آنتیباکتریال آن علیه باکتریهای باسیلوس سابتیلیس، انتروکوکوس فکالیس، لیستریا مونوسایتوجنز، استافیلوکوکوس اپیدرمیس، استافیلوکوکوس ساپروفیتیکوس، پروتئوس میرابیلیس، سودوموناس آئروجینوزا، سراشیا مارسیسنس، و شیگلا دیسنتری مورد بررسی قرار گرفت. نتایج ما نشان داد عصاره استونی دود اسپند علیه تمامی باکتریهای مورد مطالعه، اثر بازدارندگی خوبی دارد. پس میتوان آن را جزء عوامل آنتی باکتریال وسیع الطیف دانست. این نخستین تلاش برای مطالعه ی اثر آنتی باکتریال عصاره استونی دود اسپند بود که توسط گروه ما انجام گرفت و تاییدی بر درست بودن استفاده سنتی از دود اسپند برای درمان بیماریهای عفونی است. https://civilica.com/doc/878919/

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۶ ۲۰:۵۳

دم همه عوامل این تحقیق گرم بابت این آزمایش های مختلفی که‌ انجام دادند و به‌ این نتیجه مهم دست یافتند چرا که عموم مردم‌ درگیر این مساله هستن ونسل به نسل طبق رسوم خود استفاده‌ میکنن و این تحقیق آب پاکی ریخت به‌ این مساله و خواص این گیاهان دارويي به‌ صورت‌ علمی تایید شد....با سپاس فراوان‌ از شما

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۶ ۰۹:۱۴

با احترام؛ متاسفانه بعضی از تحصیل کرده ها قادر به یک جستجو ساده در محیط اینترنت برای دسترسی به منابع تحقیقاتی را ندارند . و از روی ناآگاهی نظر می دهند . حال آنکه با یک جستجو ساده در وب (گوگل) می توان تحقیقات فراوان علمی را در هر زمینه مشاهده کرد.

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۷ ۰۰:۰۴

در خصوص حجامت وزالو درمانی در بسیاری از کشورها به اشکال دیگر در حال انجام است ولی چون بعضی آقایان جهل دارند وبعضی دیگر با مسائل مالیشان منافات داره تخریب و تخطئه می کنند.درحالی که مقالات ایرانی و زحمات علمی در این کشور انجام شده ولی ازدیدعلمای پزشکی نوین مرغ یک پا داره

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۶ ۱۰:۲۵

اسپند و عنبر نسا اگر ضرر نداشته باشند سودی هم ندارند.

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۶ ۱۰:۴۴

من مادرم کم خونی داره...ولی ما هروقت قلیون کشیدیم یا اسپند دود کردیم یادود اتیش ..بلند میشه میره میگه نفس تنگی میگیرم...دقیقا هم خودم بارها دیدم ...نیاز به ازمایش نیست..دود برا ریه مضره...متاسفانه تا وقتی تو این کشور خرافات بر علم برتری داره اوصاع همینه

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۶ ۱۲:۰۸

اسپندخیلی هم مفیده نشنیدیم مضرباشه درایران هم رایحه حتی بیشترطب سنتی هابرای چشم زخم واکثربیماریهامفیده اونای که مشکل تنفسی وغیره دارن هرنوع دودی براشون مضره

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۶ ۱۴:۴۸

لعنت به سازمان جهانی صهیونیستی که هر چی خوبه رو منع میکنه

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۶ ۲۰:۳۳

خیلی ازمرگ ومیرهاتوسط بعضی از پزشکان است من خودم سه نفراز خانواده ام راوچندنفر دیگر رو میشناسم که باکم توجهی پزشکان به رحمت الهی رفتند

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۶ ۲۱:۱۶

هر دودی برای آسم آزار دهنده است و ربطی به دود اسفند نداره.فکر کنم بعضی لجوجانه تا طب سنتی را نابود نکنند دست بردار نیستند!

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۶ ۲۲:۱۵

سلام. پدر وما در بنده هم اسپند برایشان نفس تنگی میاره تعصب بیجا نداشته باشیم و به کسانی که با زحمت بابت هر مسئله ای تحقیق میکنند،احترام ویژه بگذاریم

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۷ ۰۹:۰۶

منهم موافقم کار اوناس یه زمانی ۴۰ یا ۵۰ سال پیش کاغذ دستنوشته میدی نوشته یه نفری یه جورایی شفا گرفته تو اگر ۲۰۰ بار از رو این نوشته ننویسی و پخش نکنی مثلا علیل میشی اونم کار اون زمان اونا بود میخواستن نسبت به عقاید اسلامی دلسردی ایجاد کنن

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۶ ۱۶:۳۶

ما همیشه اسپند دود میکنیم خیلی خوبه اسپند ضرر هم نداره فایده هم نداره

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۶ ۱۷:۴۱

دود حالا هر دودی به ریه ضرر داره۵۴۷

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۶ ۱۹:۵۴

فواید اسپند در کتاب مفاتیح الجنان امده

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۶ ۲۰:۰۹

با توجه به استفاده اسپند در فرهنگ ایرانی جا دارد دانشمندان وطنی با حمایت دانشگاه های علوم پزشکی تحقیقات جامعی را در این خصوص به عمل آورند. چون ار تباط مستقیم با سلامتی جامعه دارد.

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۶ ۲۰:۱۱

این‌ نظر شماست ولی از قدیم الایام این یه فرهنگ بوده ودر کتب مذهبی از جمله مفاتیح الجنان به اهمیتش اشاره شده..از طرفی همه استنادات آزمایشگاهی بطور صددرصد که قابل تامل نیست

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۶ ۲۰:۴۵

حمله به نمادهای فرهنگی ما بخصوص نمادهای امام حسین ع با روکشها علمی و تحقیقات یک‌پروژه صهیونیستیه صد در صد، ضرر دود اسفند مثل مضرات علمی سنیه زدن برای قلبه،

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۶ ۲۰:۵۰

حمله به نمادهای فرهنگی ما بخصوص نمادهای امام‌حسین(ع) با روکشهی علمی و به‌اسم‌تحقیقات یک‌پروژه صهیونیستیه صد در صد، ضرر دود اسفند مثل مضرات علمی سینه زدن برای قلبه، مرگ بر صهیونیست، یزید خاموش..

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۶ ۲۱:۳۲

شما میلغ بی بی سی شدین هرچی جادوگر جذب میکنه و بهتر از شما میدونه که دود اسفند چشم زخم و جادو بی اثر میکنه روایات هم تایبد کننده ست

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۶ ۲۱:۴۳

جناب دکتر گویا بیماران شما کم شده حالا میخایی بدین صورت همه بیمار بشوند لطفا کمی تاریخ مطالعه کنید اسپند صدها بلکه هزاران ساله استفاده میشه و هیچ ضرری نداشته ..علم بهتر است یاثروت هیچ کدام فقط تجربه

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۶ ۲۱:۵۹

عنبر نسارا ثابت شده عفونت کش و مرهم جهت جلوگیری از عفونت بعد از جراحی است

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۶ ۲۲:۰۰

علمی های علمی بهتر از علم های امروزی هس.وعلم های جدیدامروزی هم هیچ کدومش تازه کشف نشده همشون از علم های قدیمی سرچشمه گرفته.پس سعی نکنین خودتان را آگاه وعلم های قدیمی را پوچ بدانین.وکل داروهای گیاهی بهتر از داروهای شیمایی جدیدهس...هرکس راه خودشو بره بهتره...

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۶ ۲۲:۰۱

مثل این بود که دلال های اسفند ، کمیسیون برخی را ندادند 😅

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۶ ۲۲:۲۷

دود اسپند وعنبرنسا برای افراد تنگی نفس و آسم دارند بد هست ولی من نتیجه خوبی از عنبر نسا دیدم برای عفونت بدن خیلی سریع جواب میدهد و خوب است

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۶ ۲۲:۴۰

حالا ما ماندیم بلاخره اسپند دود کنیم یانه ؟

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۶ ۲۳:۱۹

دود وقتی وارد مغز میشود ریه ها را خراب می کند علم گفته خرافات نباشیم.

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۶ ۲۳:۲۰

پدرومادرمن متولد۱۳۱۵و۱۳۱۲هستندازوقتی یادم میادهرروزصبح اسپنددودمی کنندوصلوات میفرستندماشالله

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۶ ۲۳:۳۷

یعنی هرمطلبی در مجلات پزشکی خارجی چاپ میشه صحیحه!؟اگرچنین است چرا بعداز چند سال داروها از رده دارویی خارج میشوند؟ آیا چیزی که به تجربه به باور رسیده به عقلمان بگیم نه چون دکتر گفته در مجله چاپ نشده؟!!!

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۶ ۲۳:۳۹

بوی کم شدن اسپند میاد، آروم آروم گرون میشه و نایاب و بعد حداقل با گذشت ده سال میبینید عه آمریکا و اروپا ازش استفاده میکنند و میگن کشف جدید ما و شما با حسرت میگید ما میگفتیما!!! متاسفم برای اون دسته که میگن علم نوین درست میگه یکم تفکر لطفا اجداد شما کدومشون سرطان گرفتند از دود اسپند؟ علم نوین پایه اش اسلام و قرآنه و هرچیزی به نفعشون باشه بر میدارند و شما نهی میکنند مثل همین اسلام صهیونیست و آمریکا بیشتر ما مسلمانند و به اونچه اسلام میگه عمل میکنند

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۶ ۲۳:۴۵

اسپند ارواح و اجنه ها رو دور می‌کنه و اجنه ها از دود اسپند فراری هستن و وحشت دارن به خاطر همینه بیشتر دعا نویس ها از اسپند استفاده میکنم .

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۶ ۲۳:۵۴

اسفند بسیار مفید و میکروب کش است حتی خوردنش بدن را زد عفونی میکند توجه داشته باشید هرچی قدیمی های ما گفته اند اکثرا درست است ‌

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۶ ۲۳:۵۸

اگر مطلب خارجی باشه حتما درسته ونیاز به تحقیق نداره هرچند بعداز چندسال عوارضش رو بشه و پدرمردم هم درآمده باشه ، ولی اگر محقیقن ما تحقیقات علمی گسترده هم انجام بدهند چون خودی و ایرانیه قابل قبول جهال نیست، عنبرچهارپا به تجربه و کرارا انجام شده و بصورت بسیار قوی و شفاف درمان مشخص شده ،در حالی که پزشکان توصیه میکردندبعلت مقاوم شدن میکروب از انتی بیوتیک استفاده نکنید،پزشکی نوین روشهای مبارزه با بیمارها را پرست درک نکرده و بقول معروف بعضی اوقات لقمه را از پشت سر وارد دهان میکنه، از محققین گرامی طب طبیعی تشکر میکنیم

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۷ ۰۰:۱۳

این دکتر میخاد داروها داروسازها بیشتر فروش بره چون خانواده های روستایی روزی نیست که اسپند دود نکنند عطر وبویش هم بی نظیره

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۷ ۰۱:۰۶

حتماداروهای شیمیایی که پایه اصلیشون گچ والکل وژل خوکه روتوصیه میکنی

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۷ ۰۱:۴۳

لعنت به علم پزشکی جدید و بی خاصیت که درد مردم نون میخورن و راضی به مریض بودن مردم هستن برای پر کردن جیبشون.دود اسپند بسیار مفیده.لعنت به با سازمان بهداشت جهانی شیطانی

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۷ ۰۷:۴۷

من سینوزیت داشتم و با دود کردن عنبرنسا درمان شدم.

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۷ ۰۹:۰۱

خیلی نباید به تحصیلات آکادمیک و دستاورداش دل خوش کرد وقتی بزرگای دینی توصیه کردن خوب هست باید پذیرفت ، شخصی رفت در سمینار علمی در اون جا گفته شده بود یکی از اثرهاش اینه که امواج منفی رو تا حدی خنثی میکنه منهم خیلی این‌رو تجربه کردم خصوصا اگر با ذکر صلواتی قلبی همراه باشه علم ظاهری دنیا بعدا ممکنه در مسایلی به عرفان برسه ممکن هم هست نرسه علم ظاهری همیشه در بعضی مسایل دچار یک نقص مطلق و نسبی هست

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۷ ۱۰:۴۵

عجب دکتري وعجب کارشناسی به به بابا جان به این دکتر جان بگویید کافی است یک کمی مطالعه بفرمایند وبعد نظرات کارشناسی به مردم بدهند

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۷ ۱۱:۱۰

همانطوری که در مورد بمب و موشک و انرژی اتمی فعال شدیم لطفا در مورد ضرورتهای پزشکی و طب سنتی هم تحقیق فرمایند اگر جان انسانها برایتان اهمیت دارد......اما شک دارم گوش شنوایی باشد.

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۷ ۱۱:۲۶

طب نوین هر چیزی که به نفع سلامتی باشه رو رد میکنه چرا به جای الگو برداری از آموزه هایwhoخودتون در مورد اسپند تحقیق نمیکنید و نتیجه اون رو ارائه بدهید؟

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۷ ۲۱:۴۱

تا روزی که زندگیمون دست پزشکانی هست که برای هر بیماری گچ تجویز میکنن .هر روز بیمار تر میشیم خودشون هم بیمارن.سلام بر تب اسلامی سنتی و سلام بر سنت‌های زیبای گذشتگان

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۸ ۰۹:۲۷

دود اسفند خوب است بسیار مفید و همیشه دود می کنیم اسفند

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۰۹ ۰۹:۱۳

دود اسپند خیلی هم خوبه منتها خوب مشخصه دود برای کسانی که اسم و بیماریهای ریوی خوب نیست اونها سیگارو که دنیا میگه بده ترک نمی کنن حالا به دود خوش اسپند و گلپر ایراد میگرن که شاید خیلی دیر به دیر دود میشه ایراد میگیرن بوی اسپند منفی رو دور میکنه

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۱۵ ۱۲:۴۴

صلوات. در بیان دیدگاه هر پزشک نکات منفی را که می گویید نکات مثبت هم بگویید. جا دارد نظرات طب اسلامی و سنتی مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۲۶ ۰۸:۵۳

علم نوین شما بر اساس فرضیه هست. دیروز ملت ترسوندین که واکسن کرونا بزن اونم تا دوز ۷-۸ -۱۲ امروز میگید کاشکی تا دوز دوم نمی‌زدیم . چه قدر مشکلات برای مردم درست کردید. یک روز میگید رانیتیدین و امروز خودتون میفرمائید باعث سرطان روده و معده میشه و تازگی فرمودید نوروبیون باعث سرطان میشه..‌‌‌‌‌... آره شما راست میگی.... بهداشت شما شیشه های آبلیمو شرکتی و روغن ها پالم و نوشابه و پفک داره تایید و تبلیغ می‌کنه....قرص ها و کپسول و دگزاهای شما خوبه.... تو به گیاه خداوند ایراد میگیری..... به کتاب های عقیلی خراسانی استاد طب سنتی مراجعه کنید لطفاً.... نه فقط علم پزشکی بلکه منطق و فلسفه و عرفان و انسانیت و همه چیز حالا باید به بعضی از شماها ابتدا زیر میزی بدهند بعد مداوا میکنید.

avatar
۱۴۰۲-۱۰-۰۵ ۱۰:۵۶

خبرنگار شما و این آقای دکتر فوق تخصص شما بطور قطع برنامه ویژه بی بی سی را دیده است . یک خبرنگار با یک تکنیسین آزمایشگاهی در مورد اسپند با اغراض خاصی تهیه و منتشر کرد.همین برنامه مبنای تحقیقات درپیتی خیلی ها شد حالا بعد از ماهها شما تنها پیش قاضی رفته و در صدد تایید این برنامه مغرضانه هستید خوب بود یک سری هم به کسانی که این ماده را مفید می دانند می زدید و یا کمی در انترنت سرچ می کرید و در مطلب خود نظر موافقان را هم می آوردید .چقدر رسانه بی بی سی حرفه ای عمل می کند که حتی شما رسانه ای ها را هم تحت تاثیر قرار داده است وای بحال مخاطب عادی