• چهارشنبه / ۱۳ دی ۱۴۰۲ / ۲۰:۲۰
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1402101309566
  • خبرنگار : 71614

عکسی دردناک از عذاب یک مادر

عکسی دردناک از عذاب یک مادر

زن و مادر بودن در دنیای امروز دشوار است؛ در نقاط و مقاطعی البته دشوارتر. تصاویر، یکی از ابزار گویای مشکلات زنان هستند.

به گزارش ایسنا، زن همواره زیر ذره‌بین است؛ جنسی که گاه باورهای نادرست تنش را زخم‌ها زده اما از خون‌ریزی نمی‌میرد. مسائلی دشوار گرداگرد زنان، فارغ از موفقیت‌هایشان، پرسه می‌زند. این مسائل که در بعضی موارد کشور و آیین و مذهب نمی‌شناسد پس از مادر شدن که از عجیب‌ترین تجربیات بشر است، در کشاکش با کلیشه‌های جنسیتی مادرانگی، زندگی زن را متحول می‌کند. مسائلی که با پیش‌رفت کشورها هم فقط دستخوش تغییر چهره شده و ریشه و منشاء دردها پابرجا می‌ماند. 

به گزارش ایسنا مادر شدن امروز در نقاطی از دنیا سخت و در نقاطی دیگر سخت‌تر است. شرایط دنیای امروز متفاوت با گذشته است و تغییر با سرعت بیشتری صورت می‌گیرد؛ جنگ یکی از تغییراتی است که آدمیزاد در عصر امروز تصور کمتری از وقوع آن دارد. عکس‌ و تصاویر به چرخش اطلاعات از آنچه که در نقاط دور دنیا رخ داده کمک کرده است و در این شرایط این فکر گوشه ذهن آدمی نقش می‌بندد که گذشته از گرایش‌های سیاسی، مگر می‌شود داغ کودکان بر دل مادران اعتراض کسی را در پی نداشته باشد؟ 

اما آدمیزاد یک روز بیدار می‌شود می‌بیند جنگ و خون‌ریزی بر گوشه‌ای از دنیا رخنه کرده و صدای آن به جایی نمی‌رسد؛ مانند آنچه که در جنگ اوکراین یا غزه دیده شد. در نقطه‌ای از زمین جایی صدای موشک‌ها بلند شده و نگاه مادران به کودکان خیره مانده است. 

عکسی دردناک از عذاب یک مادر
عکسی از Mohammad salem؛ رویترز

تصویر بالا می‌توانست عذاب هر زنی باشد؛ یک زن که سر کودکی مرده را در آغوش کشیده است. به قولی تصویر نیازی به کلمه، چهره و نامی برای انتقال ندارد؛ این تصویر ناگزیر، غمی عمیق و جهانی است. 

این تصویر برای بسیاری یکی از آثار میکل آنژ با نام La Pietà را تداعی کرده است. مجسمه رنسانس اثر میکل آنژ که در شهر واتیکان و در کلیسای سنت پیتر واقع شده است. این اثر معروف پیکر عیسی مسیح (ع) را در دامان مادرش مریم پس از به صلیب کشیده شدن نشان می‌دهد. 

عکسی دردناک از عذاب یک مادر
اثر میکل آنژ با نام La Pietà 

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha