• دوشنبه / ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۴:۴۳
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 1402113021534
  • خبرنگار : 71573

مراسم پایانی جشنواره کتابخوانی رضوی برگزار شد

مراسم پایانی جشنواره کتابخوانی رضوی برگزار شد

مراسم پایانی دوازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در مراسم اختتامیه دوازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی که در تالار شیخ صدوق آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد، محمدرضا هراتی، دبیر جشنواره در سخنانی گفت:‌ در دوازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی ما هم به لحاظ کیفی و هم کمی رشد داشتیم. بعد از اتمام یازدهمین دوره نهاد کتابخانه‌ها تصمیم گرفت بررسی آسیب‌شناسی داشته باشد،‌ برای همین دوازدهمین دوره را مقداری دیرتر شروع کردیم، اما از لحاظ کمی و کیفی توانستیم جایزه را ارتقا دهیم.


او ادامه داد: در این جشنواره شرکت‌کنندگان هم فردی، هم گروهی و هم خانوادگی حضور پیدا کردند، ما قالب‌ها را تغییر داده و قالب‌های مختلف هنری شامل هنرهای تجسمی، شعر، دست‌سازه‌ها و هنرهای دیجیتال را تعریف کردیم.

هراتی از مشارکت ۶۶ درصدی بانوان در این جشنواره خبر داد و گفت:‌ در این دوره یک میلیون و ۴۸ هزار نفر در جشنواره شرکت کردند.


حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسگر تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی نیز در سخنانی گفت: توسعه اسلامی خصوصا در شرایط کنونی جامعه ما و شرایط بین‌المللی وظیفه شرعی، دینی و ملی برای همه ماست،‌ چرا که ما معتقدیم مکتب اهل بیت(ع) زیباترین برنامه‌ها را برای هدایت مردم و جامعه دارد. حضرت رضا(ع) توصیه کردند به همه ما و پیروانشان که امر ما را احیا کنید،‌ از ایشان سوال می‌کنند، چگونه باید امر شما را احیا کنیم؟ فرمودند که علوم ما را یاد بگیرید و آن را به دیگران تعلیم دهید.

وی ادامه داد: امام فرمودند، اگر مردم زیبایی‌هایی سخن ما را بشنوند، از ما تبعیت خواهند کرد، این مساله مهمی است که ما اسلام را به گونه‌ای به مردم معرفی کنیم که آن‌ها می‌خواستند و اگر به همان شکلی که آن‌ها می‌خواهند، معرفی کنیم این کلمات جاذبه خود را دارد و مردم را به طرف اهل بیت(ع) و مکتب تشیع جذب می‌کند.

قاضی عسگر بیان کرد:‌ یکی از رسالت‌های موسسه فرهنگی و علمی دارالحدیث همین موضوع است و  کارهای بزرگی را هم خوشبختانه انجام داده  است،‌ تلاش شده تا روایت صحیح و به‌روز را در اختیار جامعه بگذارد، از موسوعه نبی اعظم(ص)،‌ امام علی(ع)‌، حسین بن علی(ع) و  امام مهدی(عج) گرفته تا کتاب‌های دیگر که بیش از ۶۰۰ اثر نفیس است.


او به جشنواره کتابخوانی رضوی اشاره کرد و گفت:‌ اقدام بسیار خوبی است، بیان معارف اهل بیت(ع) فقط به نقل حدیث نیست، یکی از حوزه‌های ارزشمند همین حوزه‌های هنری است‌، گاهی در شعر، گاهی در اثر هنری، گاهی در قالب رمان و داستان نویسی و... باید متناسب با زمان حرکت کرد و برای هر نسلی پیام داشت و برای هر گروه سنی حرف درست را با زیبایی بیان کرد، من به سهم خودم از دوستان تشکر می‌کنم.

مراسم پایانی جشنواره کتابخوانی رضوی برگزار شد

در ادامه پیام آیت‌الله فاضل لنکرانی به اختتامیه دوازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی خوانده شد،  که در این پیام به لزوم قرارگیری راه‌های گسترش علاقه به کتابخوانی در آموزش و پرورش تأکید شده بود. 


مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز در این مراسم در سخنانی گفت: خوشحالم که پایان اتفاقات مبارک دهه فجر و برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ایام بهمن ماه با جشنواره کتابخوانی رضوی که مزین و متبرک با نام علی‌بن موسی‌الرضا(ع) است، اتفاق می‌افتد و این خستگی از تن وزارت ارشاد با این مراسم  و این اتفاق به در می‌شود و انرژی مضاعفی برای سال آینده به دست خواهد آمد.

 او در ادامه با بیان این‌که خوشبختانه امروز شاهد رشد کمی و کیفی جشنواره کتابخوانی رضوی هستیم، گفت: همه اقشار جامعه از همه سطوح و سنین مختلف شرکت کردند و این نشان می‌دهد کتاب ظرفیتی بیش از این دارد و قدر کتاب باید بیش از این به جا آید.  ما در برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی نیازمند تولید محتوا بیش از آنچه تاکنون در کشور تولید شده هستیم، من پیش از این نیز این استمداد را طلبیدم و ان‌شاءالله این همت شکل بگیرد که درباره حضرت رضا (ع) محتوای قابل ارائه به سنین مختلف در جامعه بیشتر تولید شود و ما بهره‌بردار و بهره‌مند از این محتوای تولیدشده باشیم.

مراسم پایانی جشنواره کتابخوانی رضوی برگزار شد

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تبریک ایام ماه شعبان گفت:‌ جشنواره کتابخوانی رضوی در سال‌هایی که توسط نهاد کتابخانه‌ها برگزار شده است،‌ از رشد کمی و کیفی برخوردار بوده و طی سال‌های اخیر بیش از ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در این جشنواره شرکت کرده‌اند. امسال نیز نزدیک به یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در جشنواره شرکت کردند. این اعداد شوق‌انگیز است و نشان از عشق و علاقه جامعه فرهنگی ما به حوزه کتاب و بالاتر از آن به حوزه کتاب منتسب به امام رئوف دارد.

وی ادامه داد: امروز هم ما این توفیق را داشتیم در کنار مضجع نورانی سید الکریم باشیم که مجموعه بی‌نظیری از بزرگان، معارف، علما و امامزادگان در این کانون نورانی قرار گرفته‌اند و همه ما ساکنان تهران این توفیق را داریم که به حضور ایشان مشرف شویم.

اسماعیلی گفت:‌ ما با افتخار این حوزه فرهنگ و هنر را در کشور حمایت می‌کنیم، وقتی از این ذوق، شوق و شور و علاقه و محبت جوانان، نوجوانان، کودکان و خانواده‌ها در حوزه کتاب یاد می‌کنیم وجودمان پر از شعف و شادی می‌شود و این را افتخاری برای جامعه فرهنگی و فرهنگ‌دوست ایران سرافراز می‌دانیم که هر گوشه‌ای از آن هر تکه‌ای از خاک گوهربخش ایران عزیز ما مملو از استعدادهای بزرگ فرهنگی است.

او ادامه داد:‌ ما در عدالت فرهنگی در بسترسازی برای شکوفایی این استعدادها وظیفه‌ای سنگین داریم، ان‌شاءالله این نوع برنامه‌ها دروازه‌ای برای معرفی چهره‌های جدید، چهره‌های خلاق و افرادی باشد که در این حوزه‌ها درخشش دارند و الحمدللّه جامعه ما به وقت در این حوزه به حمایت خود ادامه می‌دهد. حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) پر از معارف ما در حوزه‌های مختلف است، از آقای قاضی عسگر باید تشکر کنم که به‌زودی مشاهیر و معاریفی را که در این جا مدفون هستند و افتخارات جامعه علمی فرهنگی هنری کشور ما هستند به نسل فعلی و نسل‌های آینده معرفی می‌کنند.

اسماعیلی افزود: جشنواره‌های متعدد باید برگزار شود تا این مشاهیر به جامعه معرفی شوند،‌ ما در وزرات فرهنگ آماده‌ایم که مجموعه جشنواره‌ای را متناسب با این سرمایه و گنج عظیم که در کنارش هستیم، طراحی کرده و در خدمت عزیزان باشیم.

در آیین اختتامیه دوازدهمین دوره جشنواره کتاب‌خوانی رضوی ویدئویی پخش شد که داستان زندگی زن و مردی را روایت کرد که برای تامین هزینه‌های درمان همسر خانواده مبلغی را با سفته قرض گرفته بودند و به دلیل عدم تامین در موعد مقرر، هر دو زندانی شده بودند و مرد همچنان در زندان به سر می‌برد.

بعد از پخش کلیپ و اعلام گلریزان برای تامین مبلغ آزادی او، محمدمهدی اسماعیلی اولین کمک را انجام داد.

در پایان این  مراسم، از پوستر سیزدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی رونمایی و از برگزیدگان این مراسم تجلیل شد.
 

مراسم پایانی جشنواره کتابخوانی رضوی برگزار شد

 انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha