به گزارش ایسنا، نشست «سعدی در هندوستان» به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با همکاری مرکز فرهنگی سفارت هند در ایران، سهشنبه پنجم اردیبهشتماه ۱۴۰۳ در مرکز فرهنگی این سفارتخانه، با حضور و سخنرانی سفیر هند، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و جمعی از استادان زبان وادب فارسی برگزار شد.
در ابتدای این رویداد پس از خوشامدگویی «بلرام شکلا» رایزن فرهنگی هندوستان در ایران و ارائه گزارشی از فعالیتهای انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در هفته بزرگداشت «سعدی» از سوی علیرضا حبیبی، «رودرا گاوراو شرست» سفیر هند در ایران سخنرانی کرد.
«رودرا گاوراو شرست» سفیر هند در ایران در ابتدای سخنان خود گفت: هندیها از گذشته تا امروز هنرهای فراوانی را از ایرانیان آموختهاند که از جمله این هنرها، شعر و شاعری است. و یکی از مهمترین شاعران ایرانی که در هند مطمح نظر همگان است، سعدی شیرازی است.
او افزود: هندیها برای «سعدی» اهمیت فوقالعادهای قائلاند و در این راستا، میلیونها دانشآموز هندی، زبان فارسی را با خوانش «گلستان» و «بوستان» این شاعر گرانمایه میآموزند. البته شرح و تفسیرهای گوناگونی هم از سوی استادان و نویسندگان هندی بر این دو اثر مهم و تأثیرگذار به رشته تحریر درآمده است.
سفیر هند در ایران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سعدی پیامآور صلح و دوستی برای جهان بشریت است، تا جایی که شعر مشهور او: «بنی آدم اعضای یک پیکرند که در آفرینش ز یک گوهرند» در سازمان ملل متحد به عنوان نماد همبستگی ملتها و دولتها، نقش بست.
رودرا گاوراو شرست در پایان تأکید کرد: بزرگداشت سعدی و برگزاری نشست و رویدادهایی برای پاسداشت او بسیار مهم و ضروری است، چرا که او با حکایتها و پند و اندرزهاییهایی که ارائه میدهد، راه زندگی صحیح و مسالمتآمیز را به ما میآموزد.
حکیمِ عارف
درادامه محمود شالویی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به ایراد سخن پرداخت و گفت: سعدی شیرازی بخش عمدهای از عمر خود را در نظامیه بغداد به تحصیل و آموزش سپری کرد، همچنین با بهرهگیری از محضر عارفانی چون شهاب الدین(عمر) سهرودی، خود در زمره عارفانِ حکیم درآمد و به یقین تسلطی فراوان بر مبانی و مبادی عرفانی داشت.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: بنابر نقل مورخان، سعدی سفرهای بسیار کرد و به بلاد گوناگون وارد شد. نقل است که حتی درمقام واعظ، به خطابه و وعظ اهتمام میکرد و با ادبیات تعلیمی خویش، پندها و حکمتهای انسان ساز خود را به مردمان آن زمان ارائه میکرد.
شالویی تأکید کرد: یکی از مهمتریناندیشههای حکیم سعدی که در آثار او به زبان نظم و نثر بر آن تصریح شده است، همانا توصیه او به انسانها مبنی بر عدم اطاعت از نفس و امیال نفسانی است، چرا که در صورت اطاعت آدمی از نفس خویش، گرفتار قبلههای گوناگون خواهد شد.
رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در پایان تصریح کرد: اگر ما همانند سعدی به جهان پیرامون خود بنگریم، نگاه به دنیا، طبیعت و انسانها تغییر پیدا میکند و در نتیجه از تمایلات مادی و نفسانی فاصله خواهیم گرفت.
کتابهای انسانسازِ سعدی
احمد تمیمداری استاد بازنشسته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی، سومین سخنران این نشست ادبی و فرهنگی بود. او گفت: سعدی، شاعر جهانی است. چرا که شعر، اندیشه و آثار او بدون اغراق در جهان فرهنگ و ادب مورد توجه متخصصان و عموم مردم است.
او در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: سعدی سه دوره مشخص در زندگی خود داشته است. او در ۳۰ سال اول زندگی، در مدرسه نظامیه بغداد تحصیل کرده است. سپس در ۳۰ سال دوم به مسافرت و سیاحت پرداخته و در بخش سوم حیات خود، به تعلیم، تربیت، تألیف، سرودن شعر و تنظیم دو اثر گهربار خود، بوستان و گلستان پرداخته است.
تمیمداری افزود: کلام سعدی در گلستان و بوستان به گونهای است که هیچ سخن زائدی در آن به چشم نمیخورد و هرچه هست، پندآموز و حکمتآمیز است.
مؤلف کتاب «تاریخ ادب پارسی» در پایان تصریح کرد: سعدی، در هشت باب، مهمترین مسائل زندگی بشر را در بوستان و گلستان مطرح کرده است و در واقع صاحبان مشاغل و حرفههای مختلف اعم از تاجر، سیاستمدار، استاد و... میتوانند از کلام و اندیشه او بهرهمند شوند و درس بگیرند. این دو کتاب از معدود آثاریاند که علاوه بر نفوذ در میان خواص و دانشمندان در میان مردم عادی نیز رواج پیدا کردهاند.
ستاره درخشانِ زبانآوران عالم
در ادامه این برنامه بخشی از پیام تصویری «آذرمیدخت صفوی» استاد دانشگاه علیگر و رئیس انجمن استادان زبان فارسی هند برای حاضران پخش شد. سپس در پایان این آیین، احسانالله شکراللهی استاد زبان و ادبیات فارسی و رئیس انتشارات کتابخانه مجلس سخنرانی کرد.
شکراللهی در سخنانی گفت: در هند بیشترین خدمت به زبان و ادبیات فارسی صورت گرفته و آثار متعددی در سپهر این زبان، در این بلاد به رشته تحریر درآمده است.
او در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «سعدی» کار خود را در یکی از سیاهترین برهههای تاریخ، یعنی مقارن با حمله مغولان به ایران به سامان رساند و به آنجا رسید که در میان شاعران و زبانآوران طراز اول جهان، ستاره مجلس شد.
رئیس انتشارات کتابخانه مجلس تأکید کرد: بخش مهمی از حضور و نفوذ زبان فارسی در هندوستان با سعدی شیرازی پیوند خورده است. بیشترین فرهنگنویسی فارسی، شرح متون، دستورنویسی و چاپ متون فارسی در کشور هند صورت میگیرد.
شکراللهی در پایان گفت: نه فقط دانشجویان زبان فارسی که بسیاری از استادان زبان سانسکریت نیز به دلیل قرابت ریشهای این زبان با زبان فارسی، به جای یادگیری سایر زبانها، به آموزش و یادگیری زبان فارسی اهتمام داشتهاند. در این میان با توجه به نفوذ شعر و اندیشه سعدی در هندوستان، هیچ کتابی بیش از گلستان و بوستان در این بلاد تدریس نشده است.
انتهای پیام
نظرات