• دوشنبه / ۷ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۶:۵۰
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1403030704683
  • خبرنگار : 71244

معاون وزیر آموزش و پرورش اقدامات دولت آیت‌الله رئیسی را تشریح کرد

اختصاص۱۰ درصد برنامه درسی ابتدایی‌ها و راهنمایی‌ها به آموزش‌های مهارتی/ورود هوش مصنوعی به مدارس

اختصاص۱۰ درصد برنامه درسی ابتدایی‌ها و راهنمایی‌ها به آموزش‌های مهارتی/ورود هوش مصنوعی به مدارس

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه در زمان استقرار دولت سیزدهم شاهد افت حدود ۱۳ درصدی رشته ریاضی فیزیک در شاخه نظری بودیم گفت: با توجه به نیاز کشور به علوم پایه، تقویت رشته ریاضی و فیزیک در دستور کار قرار گرفت و در همین راستا سهم رشته ریاضی فیزیک در این دولت آیت‌الله رئیسی ۳ درصد افزایش یافت.

به گزارش ایسنا، مهدی کاظمی با تسلیت شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهان ایشان گفت: رئیس جمهور باور و اعتقادی نسبت به آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت داشتند و این موضوع را در جایگاه‌ها و مقامات مختلفی که بودند به اثبات رساندند از جمله در آستان قدس، توجه ویژه‌ای به امر آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت داشتند.

وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم اتفاقات مهمی در حوزه آموزش و پرورش متوسطه و هدایت تحصیلی دانش‌آموزان به عنوان یکی از موضوعات مورد تاکید اسناد بالادستی و مقام معظم رهبری رخ داد اظهار کرد: در این راستا توسعه متوازن رشته‌ها متناسب با نیاز کشور مدنظر قرار گرفت بنابراین لازم است علایق و استعدادهای دانش‌آموزان را در نظر گرفته و هدایت تحصیلی را به صورت مطلوب داشته باشیم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در ادامه با تاکید بر اینکه در زمان استقرار دولت سیزدهم شاهد افت حدود ۱۳ درصدی رشته ریاضی فیزیک در شاخه نظری بودیم گفت: با توجه به نیاز کشور به علوم پایه، تقویت رشته ریاضی و فیزیک مدنظر قرار گرفت و در همین راستا سهم رشته ریاضی فیزیک در این دولت سه درصد افزایش یافت.  لازمه توجه به توسعه متوازن رشته‌ها، تقویت مهارت آموزی در راستای پرهیز از حافظه محوری و توجه به مهارتهای مختلف بود که این موضوع در دوره دوم متوسطه و شاخه فنی و حرفه‌ای دنبال خواهد شد. 

کاظمی با اشاره به اینکه لازمه رشد اقتصاد و رفع مشکلات اقتصادی تربیت نیروهای انسانی متخصص و متعهد است ادامه داد: در همین راستا تقویت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای مورد تاکید قرار گرفت و در این دولت سهم آموزش‌های فنی و حرفه‌ای با رشد حدود ۵ درصدی به ۴۰ درصد رسید. همچنین بالغ بر ۲۱۳ هزار نفر به جمعیت دانش‌آموزان هنرستانی اضافه شد.

 وی با بیان اینکه در این دولت مهارت آموزی دانش‌آموزان دوره اول و دوم متوسطه نظری دنبال شد عنوان کرد: همچنین شاهد آموزش مهارتهای مختلف در مدارس شبانه‌روزی و دبیرستانهای دوره اول و دوم  تحت عنوان «کارگاه خوداتکایی» بودیم. از سوی  دیگر بحث هوش مصنوعی را مورد تاکید قرار دادیم و نسبت به آموزش و توانمندسازی معلمان در این راستا اقدام شد به طوریکه بیش از ۲۵ هزار معلم آموزش دیدند تا زمینه توانمندسازی دانش‌آموزان در زمینه هوش مصنوعی فراهم شود. مقدمه ورود به هوش مصنوعی، برنامه‌نویسی و کدنویسی است که این را به عنوان یکی از اولویتها دوره اول متوسطه دنبال کردیم. همچنین تجهیز کارگاه‌های کار و فناوری و فرهنگ و هنر که می تواند زمینه مهارت آموزی را بدنبال داشته باشد را نیز در دستور کار قرار دادیم. 

معاون وزیر آموزش و پرورش یکی دیگر از دستاوردهای دولت مردمی را زمینه‌سازی پژوهش، نوآوری و خلاقیت در دانش‌آموزان خواند و گفت:  یکی از زیر ساختهایی که می‌تواند در این خصوص کمک کننده بوده و تنوع یادگیری را به همراه داشته باشد، ظرفیت پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی است؛ ۲۳ پژوهش‌سرای دانش‌آموزی در طول دو ساله این دولت ایجاد شد که این فرصتی را ایجاد می‌کند تا دانش‌آموزان در سراسر کشور اگر نوآوری ، طرح و ایده‌ای دارند، در این مراکز ارائه کنند.

وی افزود: برگرفته از همین پژوهش سراها، جشنواره علمی و پژوهشی را داشتیم که سال گذشته بیش از یک میلیون دانش‌آموز در دوره متوسطه در این جشنواره شرکت و آثار خود را در ۱۱ محور ارائه کردند لذا با استفاده از ظرفیت بنیاد ملی نخبگان و ریاست جمهوری و ستادهای ذیل این معاونت، توانستیم برخی پژوهش‌سراها را تقویت و قطب علمی در پژوهش‌سراها ایجاد کنیم. 

کاظمی رویداد «ساخت ایران» را دستاورد دیگری خواند که در این دولت صورت گرفته و در این باره اظهار کرد: طی این رویداد، تولیدات و دستاوردهای هنرجویان هنرستانها ارائه شد و در نمایشگاهی در مصلی تهران آثار هنرجویان عرضه شد که مورد استقبال قرار گرفت. این رویداد قابلیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را به جامعه معرفی کرد و اینگونه بود که توانستیم ایجاد هنرستانهای جوار را داشته باشیم؛ بیش از ۶۰ هنرستان جوار در کشور ایجاد شد که زمینه تغییر حکمرانی در آموزش فنی و حرفه‌ای را نشان می‌دهد و مشارکت ذی‌نفعان بازار کار را در این راستا داریم. 

وی با بیان اینکه برای تحقق بیشتر مهارت آموزی دانش‌آموزان در این دولت، طی ماه گذشته،   آیین نامه تقویت  و توسعه مهارت آموزی دانش‌آموزان در هیات وزیران مصوب شد گفت: بر این اساس، ۱۰ درصد برنامه درسی دانش آموزان دوره ابتدایی و متوسطه اول به آموزش‌های مهارتی خواهد پرداخت. همچنین تا پایان برنامه هفتم، باید ۳۰۰ ساعت آموزش مهارتها به دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه نظری ارائه شود.

کاظمی تکلیف نهادها برای مشارکت و ایجاد حداقل ۵ هنرستان وابسته و یا جوار را اقدام دیگری خواند که با همت دولت سیزدهم صورت گرفت خاطر نشان کرد: مشوق‌ها و تسهیلات برای ایجاد هنرستانهای جوار بر اساس این آیین نامه که مصوب هیات وزیران است، پیش‌بینی شد؛ همچنین پیش بینی شده تاپایان برنامه هفتم ۱۰۰۰ هنرستان ایجاد، نوسازی و بازسازی شوند و جذب نیروها را متناسب با آموزش‌های مهارتی باید داشته باشیم. 

وی تقویت و توسعه عدالت آموزشی را شعار دولت ایت‌الله رئیسی خواند که بر اساس آن تقویت مدارس شبانه روزی دنبال خواهد شد.

کاظمی با اشاره به اینکه این مدارس یکی از افتخارات ایران برای دسترسی دانش‌آموزان مناطق محروم و کمتر برخوردار به آموزش است گفت: برنامه‌هایی برای ارتقای کیفیت آموزش دانش‌آموزان و استفاده از ظرفیت بهترین دبیران را در طرحی به نام پویش جهاد علمی برای آموزش در مناطق کمتر برخوردار در راستای ارتقای عدالت آموزشی پیش بینی و پیاده کردیم.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha