• دوشنبه / ۲۶ آبان ۱۴۰۴ / ۱۱:۳۷
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1404082616364
  • خبرنگار : 71955

معاون وزیر آموزش و پرورش:

تکذیب «اعتیاد» ۲۰ درصد دانش‌آموزان/بررسی نقاط حادثه‌خیز اردوهای دانش‌آموزی

تکذیب «اعتیاد» ۲۰ درصد دانش‌آموزان/بررسی نقاط حادثه‌خیز اردوهای دانش‌آموزی

در حالی که پیشتر سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس اعلام کرده بود ۴۵ درصد دانش‌آموزان در مدارس درگیر موضوعات غیراخلاقی و ۲۰ درصد درگیر اعتیاد هستند، معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش ضمن تکذیب این آمارها اعلام کرد: این اعداد کاملا غلط و پایه علمی و پژوهشی ندارد؛ احتمالا اشتباه لفظی بوده است.

به گزارش ایسنا، صادق حسین زاده ملکی در نشست خبری امروز خود در پاسخ به ایسنا درخصوص آمار اعتیاد و موضوعات غیر اخلاقی در مدارس که پیش از این توسط سخنگوی مجلس اعلام شده بود، با بیان اینکه با اطمینان کامل عرض می‌کنم عددی که نماینده کمیسیون آموزش مجلس اعلام کرده کاملا غلط است گفت: این آمارها پایه علمی و پژوهشی ندارند احتمالا اشتباه لفظی بوده و مثلا دهم درصد را فراموش کرده‌اند به درصد اعداد منتقل کنند.

وی با بیان اینکه این عدد فاصله زیادی با داده‌های موجود در دستگاه‌های رصد و پایش ما دارد افزود: خیلی از اعداد گفته شده باید سنجه‌هایش دیده شود، بعضی از آماری‌هایی که اعلام می‌شود اساسا پایه علمی آن دقیق نیست. در اذهان وقتی موضوعی مانند اعتیاد و دخانیات مطرح می‌شود یک ذهنیت ایجاد می‌کند اما وقتی یک پژوهش مورد بررسی قرار می‌گیرد می‌بینیم حتی اگر یکبار مصرف دخانیات شده، در آمار لحاظ شده و این ظلم به جامعه دانش آموزی است.

معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در موضوع مسائل اخلاقی، پژوهشی مورد استناد قرار می‌گیرد که هر چه می‌گردیم سنجه‌ها و روایی و پایایی آن براساس مقالات نامعتبر است، ادامه داد: حال آنکه اینها را به کل کشور تعمیم داده می‌شود و این ظلم و تهمت به دانش آموز است. ما پاک‌ترین و پر ظرفیت‌ترین دانش‌آموزان و بهترین نوجوانان جهان را داریم، بعد افرادی مشکلی که در بخشی از جامعه وجود دارد را در برخی از آمارها با بی دقتی به کل کشور تعمیم می‌دهند.

حسین زاده ملکی با بیان اینکه معتقدم باید به دانش آموزان اعتماد کنیم گفت: اگر نظام فرهنگی و تعلیم و تربیت نقش و مسئولیت دانش آموزان را به رسمیت بشناسد بسیاری از مسائل فرهنگی و اجتماعی آینده و امروز حل خواهد شد و نباید به هیچ وجه به دانش آموزان تهمت زد.

وی افزود: برنامه‌های تربیتی و اردوها را کاهش دادیم، فرصت های خوشبختی آفرین را که بچه‌ها می‌توانستند با یکدیگر کار گروهی را تجربه کنند بخاطر فشار دروس کاهش دادیم که درصد بسیار کمی دچار آسیب‌هایی شده‌اند؛ درصد محدود است بنابراین بجای رسیدگی نباید آبرویشان را ببریم. باید پرسیده شود که ما برای آن تعداد معدود دچار آسیب چه‌کاری انجام می‌دهیم؟ ما باید گزارشات را بدهیم.

ملکی با بیان اینکه این اعداد در جلسات کارشناسی مفصل در سطوح مختلف کشور بحث می‌شود گفت: با حالت مطلوب فاصله داریم اما با کمک دستگاه‌ها مفصل هم‌افزایی در حال انجام است البته در هم‌افزایی عقب هستیم اما انجام می‌شود. آنجا عددهای واقعی بررسی می‌شود نه عددهای غیر علمی که مورد استناد قرار می‌گیرد و ساحت بسیار پاک و موفق دانش‌آموز ایرانی را خدشه‌دار می‌کند.

وی با بیان اینکه میلیون‌ها اتفاق زیبا و دلنشینی که دانش‌آموزان از خود بروز می‌دهند را نمی‌بینیم اما آسیبی را که بخشی از دانش آموزمان را تهدید می‌کند، بجای حرکت در بحث درمان، توسعه می‌دهیم و آسیب را به نسبت دانش‌آموزانی که فرسنگ‌ها از این موضوع دور هستند تعمیم می‌دهیم افزود: نماینده نامبرده دغدغه حل مشکل این افراد را دارد اما به هر دلیلی که اطلاعات غلط به آن‌ها رسیده. در بحث آبروی دانش‌آموزان تعارف نداریم و همین دغدغه‌ها کمک می‌کند به صورت علمی در نسبت آسیب‌ها، کارهای بزرگی رقم بخورد البته بخش مهمی از کارها ناظر به مداخلات است.

به گزارش ایسنا، صادق حسین‌زاده ملکی در این نشست اشاره‌ای هم به مسئله قهرمانان ملی در کشور داشت و افزود: یکی از چالش‌های فرهنگی ما در ایران این است که شاید جزو معدود کشورهایی باشیم که این همه قهرمان داریم، زنان و مردانی که در موضوعات مختلف درخشیدند اما تعداد بالا و قصه‌های پرماجرای آنان موجب شده که اصحاب فرهنگ و هنر نتوانند حق این قهرمانی‌ها را ادا کنند.

ملکی با بیان اینکه این اعداد در جلسات کارشناسی مفصل در سطوح مختلف کشور بحث می‌شود گفت: با حالت مطلوب فاصله داریم اما با کمک دستگاه ها مفصل هم‌افزایی در حال انجام است البته در هم‌افزایی عقب هستیم اما انجام می‌شود. آنجا عددهای واقعی بررسی می‌شود نه عددهای غیر علمی که مورد استناد قرار می‌گیرد و ساحت بسیار پاک و موفق دانش‌اموز ایرانی را خدشه دار می‌کند.

وی با بیان اینکه میلیون‌ها اتفاق زیبا و دلنشینی که دانش‌آموزان از خود بروز می‌دهند را نمی‌بینیم اما آسیبی را که بخشی از دانش آموزمان را تهدید می‌کند، بجای حرکت در بحث درمان، توسعه می‌دهیم آسیب را به نسبت دانش‌آموزانی که فرسنگ‌ها از این موضوع دور هستند افزود: نماینده نامبرده دغدغه حل مشکل این افراد را دارد اما به هر دلیلی که اطلاعات غلط به آن‌ها رسیده یا.... در بحث آبروی دانش‌آموزان تعارف نداریم و همین دغدغه‌ها کمک می‌کند به صورت علمی در نسبت آسیب‌ها، کارهای بزرگی رقم بخورد البته بخش مهمی از کارها ناظر به مداخلات است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به رویکرد دولت در حوزه تعلیم و تربیت گفت: یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های دولت این است که امر تعلیم و تربیت به اولویت نخست کشور تبدیل شود. این مسئله هم دغدغه رئیس‌جمهور و هم برآمده از نگاه عمیق و صادقانه ایشان به آموزش و پرورش و آینده فرزندان ایران است. دو محور اصلی وجود دارد، توسعه عدالت و ارتقای کیفیت برنامه‌های آموزشی. این‌ها نماد تحول واقعی و اساسی هستند که باید در مدرسه رقم بخورد.

ملکی با اشاره به زمان‌بندی برنامه‌های تحولی ادامه داد: طرح تحول پرورشی در چند بعد اساسی متمرکز است؛ میان‌مدت و بلندمدت طراحی شده اما حتی کارهای روزمره ما نیز به‌مرور جهت‌گیری تحولی پیدا کرده‌اند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به نقش مهارت‌های زندگی در تربیت دانش‌آموز گفت: فعالیت‌های پررونق و پرورشی کم نیست و اتفاقاً بسیار مؤثر و جذاب هم بوده‌اند اما محدود و معطوف به بخش کوچکی از دانش‌آموزان بوده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از مهارت‌های خوشبختی در کلاس درس آموزش داده می‌شود افزود: در فضای خانواده و بیرون از مدرسه هم آگاهی‌بخشی وجود دارد، اما مشکل اساسی این است که فرصت «تمرین» مهارت‌ها کمتر فراهم شده است.

ملکی محور دیگر تحول را محتوا و فناوری‌های فرهنگی دانست و گفت: عالم فناوری تمام معادلات روز را تغییر داده و ما نمی‌توانیم چشم‌مان را بر این تغییرات ببندیم. فناوری فرصت تبدیل زیست‌بوم پرورشی است. ایران مملو از ظرفیت‌هایی برای تمرین مهارت‌های خوشبختی، آموزش فرهنگی، هنری، قرآنی، اهل‌بیتی و نماز است، اما بسیاری از این فعالیت‌ها به بیرون از مدرسه منتقل شده و این یکی از اشکالات اساسی است. باید آنها را به مدرسه بازگردانیم.

وی با اشاره مجدد به رویکرد جدید وزارتخانه اظهار کرد: بارها گفته‌ام دانش‌آموز تنها مخاطب نیست بلکه باید میدان‌دار، برنامه‌ریز، مدیر و مجری بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی مدرسه باشد. ما معتقدیم چرخش راهبردی باید از «دانش‌آموز مخاطب» به «دانش‌آموز کنشگر» باشد و این باید اتفاق بیفتد.

ملکی با بیان اینکه وقتی من و شما در سن دانش‌آموزی بودیم، فرصت‌های کنشگری بسیار بیشتری نسبت به دانش‌آموز امروز داشتیم افزود: میدان را از مدرسه بیرون برده‌ایم و دانش‌آموز ناچار است در فضاهای بیرونی، که بسیاری از آنها متعلق به آموزش و پرورش نیست و حتی ناامن است، نقش‌آفرینی کند و به همین دلیل گرفتار برخی آسیب‌ها می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: مجموعه اقدامات تحولی وزارتخانه ادامه‌دار است و بخش مهمی از آنها با مشارکت خود دانش‌آموزان پیش خواهد رفت.


وی با بیان اینکه اگر کار گروهی در سنین دانش‌آموزی ایجاد شود، بسیاری از تعارضات در زندگی خانوادگی و اجتماعی کاهش می‌یابد ادامه داد: نظام مراقبت‌های اجتماعی دانش‌آموزان اهمیت دارد و هرچقدر در استعدادیابی، آگاهی‌بخشی، پاسخگویی و نقش‌آفرینی و مشارکت دادن به دانش‌آموزان کم‌کاری کنیم، سبد آسیب‌های اجتماعی طبیعی بزرگ‌تر خواهد شد. البته با تلاش گذشتگان، برنامه در این محور نسبتا پیشرو است.

حسین‌زاده ملکی با اشاره به هفته کتاب گفت: بزرگ‌ترین رویداد کتاب کودک و نوجوان، آن هم کتاب‌های غیردرسی، در آموزش و پرورش شکل می‌گیرد. یکی از مسائل جدی ما، فراهم کردن فرصت و امکان مطالعه کتاب است. در طرح سفر کتاب ۵۰ هزار نمایشگاه کتاب در مدارس برپا می‌شود که در این نمایشگاه ناشران حضور پیدا می‌کنند. همچنین طرح مشک برای انتخاب و خواندن کتاب را اجرا کردیم که در این طرح ۳ هزار کتاب معرفی شده است.

حسین زاده ملکی افزود: در این هفته براساس طرح کتاب زی ۳ هزار کتابخانه کلاسی با تولیدات مناطق محروم فعال خواهد شد. همچنین طرح کتاب نوش سال‌هاست در معاونت پرورشی اجرا می‌شود که در این طرح ۱۴۲ هزار عنوان کتاب خریداری شده است.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش عنوان کرد: در بسته ایرانمون که برای محصولات و راهنمایی فعالیت مدرسه‌ای است ۵۰ فعالیت گروهی مختلف در بستر سرگرمی‌های گروهی مدارس به مربی پیشنهاد می‌شود، همچنین در این بسته ۲۰ محصول کنش آفرین در مدارس قرار دارد.

حسین‌زاده‌ملکی با اشاره به بسته آموزشی فانوس گفت: این درسنامه ویژه مربیان شامل پاسخ به نزدیک به ۱۰۰ پرسش دانش‌آموزی است و ابزارهای لازم برای فعالیت‌های چهره به چهره و تعامل مستقیم با دانش‌آموزان را در اختیار مربیان قرار می‌دهد. هدف ما تحولات شتاب‌زده یا نمایشی نیست، بلکه توسعه تدریجی، علمی و واقع‌بینانه فعالیت‌های پرورشی است.

وی درباره برنامه‌ریزی نقش‌آفرینی دانش‌آموزان در مدارس توضیح داد: مرحله اول برنامه، فعال‌سازی تمامی تشکل‌های دانش‌آموزی در مدرسه است، از پیشتازان، انجمن اسلامی و بسیج گرفته تا شوراهای دانش‌آموزی، کانون‌های ورزشی و سفیران سلامت؛ در این مرحله فرصت‌های نقش‌آفرینی متناسب با علاقه و ذائقه دانش‌آموزان فراهم می‌شود. گام دوم اختصاص نقش‌های متنوع در مدرسه است که دانش‌آموز می‌تواند علاقه خود را انتخاب و پس از تأیید مربی، مسئولیت آن را بر عهده گیرد. گام سوم، طراحی مسابقات و رویدادهای جذاب مدرسه‌ای است که به توسعه سبد مشارکت دانش‌آموزی کمک می‌کند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه طرح نقشینه در سال‌های آینده به مرور وسعت بیشتری خواهد یافت گفت: هدف این است که فضای پرورشی مدارس به‌تدریج متفاوت شود؛ فضایی که در آن دانش‌آموزان نقش‌آفرین باشند و دغدغه‌های مربیان و مدیران نیز در کنار آن مدنظر قرار گیرد. امسال بخش مسابقات محدود به متوسطه اول است و از هر منطقه یک مدرسه پسرانه و یک مدرسه دخترانه به مرحله استانی و سپس ملی راه خواهند یافت.

حسین‌زاده‌ملکی گفت: با اجرای این برنامه‌ها، دانش‌آموزان می‌توانند در فعالیت‌های مدرسه‌ای مسئولیت‌پذیری و مشارکت فعال را تجربه کنند و ما امیدواریم در چند سال آینده، تحولات پرورشی در مدارس به‌طور کامل مشاهده شود.
 

شناسایی، پیشگیری و مدیریت فوری تهدیدات روانی دانش‌آموزان

وی درباره آمار و پیشگیری از خودکشی دانش‌آموزان گفت: در جهان، خودکشی در میان دختران، بیشتر است و در ایران نیز اگرچه آمارها به مراتب کمتر از میانگین جهانی است این در حالیست که حتی یک مورد هم قابل قبول نیست. خودکشی اغلب در دوران بلوغ رخ می‌دهد و سن دانش‌آموزی با هیجانات عاطفی و روانی خاصی همراه است. بنابراین اقدامات پیشگیرانه، شناسایی تهدیدها و همراهی مشاوران بسیار اهمیت دارد.

ملکی ادامه داد: فداکاری مشاوران ما در این زمینه قابل تقدیر است و با وجود اینکه عدد موارد کم است، یک مورد هم زیاد است و نیازمند مراقبت و پیگیری دقیق است.

وی افزود: برنامه‌های آموزش و پرورش با همکاری دستگاه‌های مختلف، در شناسایی، پیشگیری و مدیریت فوری تهدیدات روانی دانش‌آموزان پیشرفت قابل توجهی داشته است، اما هنوز تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله داریم. هدف ما ایجاد محیطی امن و حمایتی برای دانش‌آموزان است که هم فرصت رشد دینی و فرهنگی داشته باشند و هم در برابر خطرات روانی مراقبت شوند. 

بررسی مسیرها و نقاط حادثه‌خیز اردوها با راه‌اندازی سامانه اردویی دانش‌آموزان

سختگیری‌های ۲۰ ساله و ترس مدیران و مربیان از اردوها

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش درباره ایمن‌سازی اردوهای دانش‌آموزی اظهار کرد: برای مدیریت و رصد برنامه‌های اردویی در سراسر کشور، سامانه اردویی طراحی شده است که به‌زودی در دسترس همه استان‌ها قرار خواهد گرفت. این سامانه امکان بررسی مسیرها، مجوزها و نقاط حادثه‌خیز اردوها را فراهم می‌کند و به کاهش خطرات احتمالی کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه در کنار این سامانه، آموزش‌های ویژه‌ای برای معلمان و مربیان در نظر گرفته شده و نظارت دقیق بر تجهیزات اردو، حمل و نقل و مقصد اردوگاه‌ها انجام می‌شود تا امنیت و سلامت دانش‌آموزان تامین شود، با اشاره به سختگیری‌های ۲۰ سال گذشته در حوزه اردوها گفت: سال‌ها سخت‌گیری‌های زیادی نسبت به اردوها اعمال شده، باعث ایجاد دلهره در مدیران و مربیان شد. هرچند این اقدامات به افزایش ایمنی و دقت اردوها کمک کرده است، اما باید توجه کنیم که شور و نشاط دانش‌آموزان در اردوها حفظ شود. اردوها یکی از جذاب‌ترین و مؤثرترین قالب‌های تربیتی برای دانش‌آموزان هستند و حذف یا کم‌رنگ شدن آنها می‌تواند اثرات منفی بر رشد اجتماعی و کاهش آسیب‌های اجتماعی داشته باشد.

وی ادامه داد: ارتباط صمیمانه‌ای که در اردو بین دانش‌آموزان، مربیان و مشاوران شکل می‌گیرد، خاطرات شیرین و تجربه‌های گروهی ایجاد می‌کند که می‌تواند در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نقش مؤثری داشته باشد. بنابراین، در کنار توسعه کمی و کیفی اردوها، توجه به امنیت، سلامت و جذابیت آنها ضروری است.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش با بیان اینکه در سال گذشته اتفاقات مهمی در حوزه اردوها رقم خورده است، از بهبود مدیریت مسیرها و مجوزها تا اقدامات ایمنی در اردوگاه‌ها و آموزش‌های تخصصی برای مربیان خبر داد و گفت: همه این اقدامات در راستای ایجاد اردوهای ایمن، هدفمند و جذاب برای دانش‌آموزان انجام شده است.

باید همه مدارس نمازخانه داشته باشند



حسین زاده ملکی عنوان کرد: رویکرد ما این است که همه مدارس باید نمازخانه داشته باشند که در مدارس ساخته شده این موضوع لحاظ شده است، اما در برخی از مدارس امکان دارد که فضای نمازخانه را با فضای آموزشی تلفیق کنند.

وی با اشاره به تاکید وزیر آموزش و پرورش بر اقامه نماز در مدارس عنوان کرد: باید همه مدارس نمازخانه داشته باشند.


 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha