• دوشنبه / ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ / ۲۰:۰۱
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1403032114287
  • خبرنگار : 71461

حجت‌الاسلام شرفخانی:

تشکل‌های خیریه نشان نیکوکاری دریافت می‌کنند/شفافیت حرف اول را در تشکل های مردمی می‌زند

تشکل‌های خیریه نشان نیکوکاری دریافت می‌کنند/شفافیت حرف اول را در تشکل های مردمی می‌زند

رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه شفافیت حرف اول را در تشکل‌های مردمی می‌زند، گفت: ضرورت داشت اتفاقی بیفتد و بخشی از تشکل‌ها به سمتی بروند که عملیات کار خیریه و اجتماعی را به صورت تخصصی و حرفه‌ای انجام دهند در این راستا برگزاری جشنواره «نشان نیکوکاری» با هدف معرفی الگوها در حوزه خیریه در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، نشست خبری نخستین دوره جشنواره ملی اعطای نشان نیکوکاری امروز دوشنبه، (۲۱ خردادماه) با حضور حجت‌الاسلام احمد شرفخانی رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف، محمدمهدی جعفری، مدیرعامل بنیاد تعالی اجتماعی زندگی و دبیر کارگروه علمی و ارزیابی جشنواره، محسن ولیئی، معاون مشارکت‌های مردمی سازمان امور اجتماعی کشور و دبیر شورای سیاست‌گذاری جشنواره در محل سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.  

در ابتدای این نشست، حجت‌الاسلام احمد شرفخانی، رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و دبیر جشنواره طی سخنانی بیان کرد: جشنواره ملی اعطای نشان نیکوکاری ویژه تشکل‌های خیریه و اتفاق خوبی است که شاید اولین حرکت جمعی بین نهادهای حاکمیتی و تشکل‌های مردمی پس از پیروزی انقلاب اسلامی باشد. شورای سیاست‌گذاری جشنواره متشکل از نهادهای حاکمیتی از جمله سازمان امور اجتماعی وزارت کشور، مرکز مشارکت‌های مردمی و توسعه ظرفیت‌های اجتماعی سازمان بهزیستی، اداره‌کل مشارکت‌های عمومی فراجا، اداره‌کل موسسات خیریه وزارت بهداشت، ستاد هم‌افزایی دولت و ریاست جمهوری و ... است.  

وی‌ اظهار کرد: در کنار نهادهای حاکمیتی، نهادهای مردمی نیز همچون بنیاد تعالی اجتماعی، صاحب‌نظران حوزه مشارکت‌های اجتماعی، شبکه‌های ملی حامی ایتام، شبکه ملی مؤسسات خیریه و ... در این جشنواره نقش‌آفرینی کرده و از اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره هستند.  

شرفخانی ادامه داد: مخاطب جشنواره مخاطب تخصصی است و به هیچ وجه با خیران و اشخاصی که ساختار مدیریتی تشکلی ندارند، ارتباطی در جشنواره وجود ندارد. لذا این جشنواره ویژه تشکل‌های مردمی برگزار می‌شود. با توجه به پالایش میدانی که در کشور برگزار شد، آسیب‌شناسی در مورد تشکل‌های خیریه مردمی انجام شد که طبق این پالایش یکی از آسیب‌ها عدم مدیریت ساختاری و حرفه‌ای مؤسسات و آسیب دیگر عدم اثربخشی در ارائه خدمات اجتماعی، عدم شفافیت مالی برخی مؤسسات و ... است.  

وی با بیان اینکه در کنار این مؤسسات برخی تشکل‌ها نیز وجود دارند که داری ساختار دقیق و شفاف و حرفه‌ای هستند، گفت: این مسئله باعث شد تا اتفاقی رخ دهد تا بخشی از این تشکل‌ها به سمتی بروند که عملیات کار خیریه و اجتماعی را به صورت تخصصی انجام دهند که همین موضوع زمینه برگزاری جشنواره اعطای نشان نیکوکاری را رقم زد.  

شرفخانی تصریح کرد: در این جشنواره شاخص‌های خیریه مطلوب مطرح شده و طبق آن مؤسسات مختلف مردمی ارزیابی و راهبری خواهند شد تا الگوی ویژه یک مؤسسه استاندارد به جامعه و نهادهای حاکمیتی معرفی شود. جهت برگزاری جشنواره دو دبیرخانه مرکزی در سازمان اوقاف و اجرایی در مرکز خیر ماندگار تعریف شده است که در کنار این دبیرخانه‌ها نیز بخش داوری و ارزیابی نیز از سوی تشکل‌های مردمی متشکل از هیئت علمی شامل اساتید این حوزه انجام می‌شود.  

وی بیان کرد: ارزیابی میدانی جشنواره به صورت تخصصی انجام خواهد شد. همچنین، کار تبلیغاتی جشنواره در تمامی استان‌های کشور انجام می‌شود و دبیرخانه‌های شهرستانی و استانی جشنواره نیز تشکیل خواهد شد. پس از برگزاری مرحله نهایی در استان‌های مختلف، مرحله ملی جشنواره در تهران برگزار خواهد شد. شاخص‌های جشنواره نیز به صورت کاملاً علمی تعیین شده و در ارزیابی‌های مدنظر قرار خواهد گرفت.  دبیرخانه اجرایی جشنواره نیز برنامه‌های پوشش رسانه‌ای جشنواره، تولید محتوا و ... را پیگیری می‌کند.  

محسن ولیئی معاون مشارکت‌های مردمی سازمان امور اجتماعی کشور و دبیر شورای سیاستگذاری جشنواره نیز در این نشست گفت: یکی از مهم‌ترین مولفه‌های یک حکومت مطلوب، افزایش میزان مشارکت و بهره گیری از ظرفیت‌های بالقوه مشارکت‌های مردمی در عرصه‌های مختلف است.

وی افزود: تعدادی از سازمان‌های دولتی و نهادهای مرتبط با دولت در عرصه پروانه و صدور مجوز برای تشکل‌های مردمی در حوزه کار و احسان اقدام می‌کنند که از مهمترین این سازمان‌ها وزارت کشور است که قریب به ۱۱ هزار تشکل را تاکنون مجوز صادر کرده است. سازمان بهزیستی، ناجا و وزارت ورزش و جوانان نیز بر اساس قانون می‌توانند نسبت به صدور پروانه برای کار خیر اقدام کنند.

دبیر جشنواره ملی «اعطای نشان نیکوکاری» گفت: در کنار دستگاه‌های دولتی برخی نهادها مثل کمیته امداد نسبت به صدور مجوز برای کارهای خیر و نیکوکاری اقدام می‌کنند که در برآورد صورت گرفته حدود ۷۳ هزار فعال در این حوزه تحت عنوان تشکل‌های مردمی و حلقه‌های میانی و گروه‌های جهادی در حوزه کار و احسان فعال هستند.  

وی با بیان اینکه نظام ارزیابی و تقدیر از فعالان حوزه کار خیر در کشور وجود ندارد، افزود: این به عنوان اشکالاتی است که در نظام تشکل‌ها در کشور وجود دارد.

ولیئی رتبه‌بندی تشکل‌های مردم نهاد توسط وزارت کشور را به عنوان اتفاقی خوب عنوان کرد و افزود: دومین اتفاق خوب نیز برگزاری جشنواره ملی «اعطای نشان نیکوکاری» برای حوزه تشکل‌های کار خیر است که بانی این کار سازمان اوقاف و امور خیریه است.

معاون مشارکت‌های مردمی سازمان امور اجتماعی کشور درباره اظهار کرد: نشان نیکوکاری برای تجلیل از تشکل‌های خیریه برتر که فعالیت‌های برجسته‌ای در حوزه‌های خدماتی و حمایتی، عمران و آبادانی و توسعه زیست بوم احسان و نیکوکاری داشته‌اند، اهداء می‌شود.

وی افزود: هدف از برگزاری این رویداد ترویج و گسترش کار تخصصی و حرفه‌ای در فعالیت‌های نیکوکارانه، معرفی الگوهای برتر حوزه نیکوکاری و تجلیل از تشکل‌های خیریه برتر است.

ولیئی گفت: عموم خیریه‌ها، سازمان‌های مردم‌نهاد و تشکل‌های خیریه دارای مجوز سراسر کشور که در سه عرصۀ «ارائه خدمات حمایتی و معیشتی»، «عمران و آبادانی» و «توسعۀ زیست‌بوم احسان و نیکوکاری» فعال هستند، از امروز تا ۱۵ مردادماه سال جاری فرصت دارند تا با مراجعه به سایت Neshanenikookari.ir ضمن کسب اطلاعات تکمیلی، نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

دبیر شورای سیاستگذاری جشنواره عنوان کرد: تشکل‌هایی که در سطح شهرستانی، استانی و ملی موفق به کسب شرایط و امتیازات لازم شوند مورد تجلیل قرار خواهند گرفت.

ولیئی گفت: به برگزیدگان این جشنواره که پس از انجام فرایند داوری در پاییز سال جاری معرفی می‌شوند، نشان نیکوکاری و تسهیلات ویژه اعطا خواهد شد.

در بخش دیگری از نشست خبری نخستین دوره جشنواره ملی «اعطای نشان نیکوکاری»، محمدمهدی جعفری، مدیر بنیاد تعالی اجتماعی زندگی و دبیر کارگروه علمی و ارزیابی جشنواره گفت: امروز بیش از قبل باور داریم که دولت به تنهایی نمی‌تواند مسائل اجتماعی را حل و فصل کند و بیش از قبل نیاز به حضور موثرتر آحاد مردم و تشکل‌های مردمی داریم.  

وی افزود: امروز بیش از جامعه فقیر و کم بضاعت در جامعه موسسه خیریه داریم. خیلی نیاز داریم که مردم احساس تکلیف کنند و وارد عرصه اجتماعی شوند. نیاز به ظرفیت سازی امر خیر در کشور داریم.

جعفری با بیان اینکه مقایسه تعداد موسسات خیریه در کشور ما با برخی کشورهای توسعه یافته نشان می‌دهد که باید هنوز در این زمینه کار کنیم، تصریح کرد: نیاز به گفتمان سازی در این زمینه داریم. باید در مدارس کار فرهنگی کنیم تا جامعه جوان ما به امر خیر بپردازند و نیاز داریم که امر خیر از یک رویکرد سنتی به یک رویکرد تخصص محور و دانش بنیان برسد.  

دبیر کارگروه علمی و ارزیابی جشنواره گفت: در کشور تشکل‌های خیریه که مبتنی بر دانش و مهارت و تخصص فعالیت می‌کنند کم داریم.  

وی مهمترین نقطه تمرکز جشنواره ملی «اعطای نشان نیکوکاری» را تخصص محوری و دانش بنیانی در امر خیر عنوان کرد و اظهار داشت. در بسیاری کشورهای توسعه یافته به این موضوع به صورت جدی پرداخته می‌شود. امروز در برخی از دانشگاه‌های خوب دنیا رشته مدیریت امور خیریه داریم. حتی مشابه این جشنواره‌ای که در کشور برگزار می‌کنیم نیز در کشورهای توسعه یافته برگزار می‌شود.

دبیر کارگروه علمی و ارزیابی جشنواره، اثربخشی خدمات اجتماعی، نگاه تخصص محوری و دانش بنیانی، سازمان‌دهی داوطلبان، تأمین مالی مطلوب، انضباط مالی، همکاری و ارتباطات برون سازمانی، توان ایجاد حرکت جمعی، اعتماد و ساختار و شیوه مدیریت را به عنوان شاخص‌های اصلی جشنواره ملی «اعطای نشان نیکوکاری» مورد توجه قرار داد و گفت: مخاطبین این جشنواره سه جنس تشکل مردمی هستند: تشکل‌هایی که در حوزه مباحث حمایتی و خدماتی کار می‌کنند، تشکل‌هایی که در حوزه زیرساختی کار می‌کنند و تشکل‌هایی که در زمینه توسعه امر خیر در کشور کار می‌کنند.

جعفری گفت: در برگزاری جشنواره سه سطح تشکل‌ها را مورد مخاطب قرار می‌دهیم: تشکل‌هایی که در سطح ملی فعالیت می‌کنند که توسط دبیرخانه مرکزی مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت. تشکل‌هایی که در سطح شهرستانی مجوز گرفته و فعالیت می‌کنند که توسط دبیرخانه‌های شهرستانی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و سرانجام دبیرخانه‌های شهرستانی تشکل‌های برتر را به دبیرخانه‌های استانی معرفی می‌کننند و در نهایت آن‌ها به دبیرخانه‌های ملی معرفی خواهند شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha