• جمعه / ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۵۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403032516792
  • خبرنگار : 30147

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوشاب:

دستگاه‌های ضد تگرگ تأثیری بر میزان بارش ندارند

دستگاه‌های ضد تگرگ تأثیری بر میزان بارش ندارند

ایسنا/خراسان رضوی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوشاب گفت: در پی نگرانی برخی مسئولین و بهره‌برداران شهرستان مبنی بر تأثیرگذاری دستگاه‌های ضد تگرگ نصب شده بر میزان بارش سایر مناطق، موضوع به صورت ویژه مورد بررسی و پیگیری قرار گرفت و مشخص شد تأثیری بر میزان بارش ندارند.

ابراهیم رودسرابی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه دستگاه‌های ضد تگرگ دارای تأییدیه مرکز توسعه مکانیزاسیون کشور بوده و بر روی سایت این مرکز جزو دستگاه‌های واجد شرایط پرداخت تسهیلات هستند، گفت: تاکنون صدها دستگاه‌ از سامانه‌های ضد تگرگ در نقاط مختلف کشور نصب و در حال بهره‌برداری است.

وی افزود: بر اساس استعلامات صورت پذیرفته از ادارات کل هواشناسی استان‌های خراسان رضوی و آذربایجان شرقی، مرکز تست ماشین‌های کشاورزی دانشگاه ارومیه، مدیریت مهندسی تجهیزات سازمان هواشناسی کشور و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی دستگاه‌های ضد تگرگ صرفاً باعث جلوگیری از تشکیل تگرگ شده و تأثیری بر میزان بارش در محل استقرار این دستگاه‌ها و سایر مناطق پیرامون ندارند.

مدیر جهاد کشاورزی خوشاب در ادامه گفت: شهرستان خوشاب یکی از شهرستان‌های پیشرو در نصب سامانه‌های ضد تگرگ در خراسان رضوی است و در سال جاری علی‌رغم فعالیت ۷ دستگاه‌ سامانه ضد تگرگ در مناطق مختلف شهرستان، بیشترین بارندگی را در شهرستان‌های غرب خراسان به خود اختصاص داده و همچنین کمترین میزان خسارت ناشی از تگرگ مربوط به این شهرستان بوده‌ است.

رودسرابی با بیان اینکه سابقه استفاده از سامانه‌های ضد تگرگ به بیش از ۷۰ سال می‌رسد، گفت: در مطالعات و تحقیقات موجود هیچگونه نتایجی از تأثیر سامانه‌های ضد تگرگ بر میزان بارش مشاهده نشده است.

وی با اشاره به رضایت کامل باغداران از نصب دستگاه‌های ضد تگرگ و جلوگیری این سامانه‌ها از وارد شدن خسارت قابل توجه تگرگ به باغات، بیان کرد: پرداخت تسهیلات خرید سامانه‌های ضد تگرگ یکی از اولویت‌های مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان خوشاب است.

 مدیر جهاد کشاورزی خوشاب در همین خصوص اظهار کرد: متقاضیان می‌توانند با مراجعه به مدیریت جهاد کشاورزی و مراکز وابسته نسبت به تشکیل پرونده و اخذ تسهیلات مذکور اقدام کنند.

سالیانه ۶۰۰ نفر در استخرهای کشاورزی غرق می‌شوند

وی در ادامه به بازدید از استخرهای ذخیره آب کشاورزی اشاره کرد و به خانواده‌ها و کشاورزان برای پیشگیری از غرق‌شدگی در استخرهای کشاورزی هشدار داد.

رودسرابی بیان کرد: گرچه ضرورت احداث استخرها بر کسی پوشیده نیست اما این استخرها به هیچ عنوان مناسب شنا کردن جوانان نیستند، متأسفانه طی سال‌های گذشته حوادث تلخی را در شهرستان داشتیم به طوری که فقط در یک سال ۵ نفر از یک خانواده جان خود را در یکی از این استخرها از دست دادند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه سالیانه در کشور بیش از ۶۰۰ نفر در استخرهای کشاورزی غرق می‌شوند، ستاد مدیریت بحران شهرستان با هماهنگی مدیریت جهاد کشاورزی مانوری برای آگاهی بخشی به خانواده‌ها و مالکین استخرها و بهره‌برداران برگزار شد.

مدیر جهاد کشاورزی خوشاب تأکید کرد: استخرها مناسب شنا نیستند و اگر اتفاقی بیفتد، مالکین استخرها از نظر حقوقی مسئول بوده و تحت پیگیری قانونی قرار خواهند گرفت.

وی در ادامه از وجود ۱۲۰ استخر مجاز و غیرمجاز در شهرستان خبر داد و افزود: به تمامی استخرها چک لیست ایمنی داده شده و هرگونه عواقب ناشی از غرق شدگی برعهده شخص مالک بوده و تقاضا داریم حتماً مالکین به ایمنی استخرها توجه داشته باشند.

رودسرابی بیان کرد: گرچه تاکنون حدود ۳۰ درصد از استخرهای شهرستان اصول اولیه ایمنی را رعایت کردند ولی بازهم کافی نیست و حتماً در فصل گرم سال باید مجدد از استخرها بازدید کرده و موارد ایمنی را رعایت کنند.

وی با بیان اینکه هنوز ۷۰ درصد استخرهای ذخیره آب کشاورزی شهرستان فاقد ایمنی هستند، توصیه کرد همزمان با فصل تجمع مسافران در شهرستان نسبت به تخلیه استخرها اقدام کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha