• شنبه / ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۴۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403032617632
  • خبرنگار : 50084

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی خبرداد

سود ۷ همتی ورزش خراسان با اجرای مولدسازی

سود ۷ همتی ورزش خراسان با اجرای مولدسازی

ایسنا/خراسان رضوی علیرضا تاج فیروز به تشریح آثار مولدسازی در ورزش خراسان رضوی پرداخت.

علیرضا تاج‌فیروز، مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی ظهر امروز، شنبه ۲۶ خرداد در نشست خبری با موضوع طرح مولدسازی دارایی‌های مازاد دولت اظهار کرد: ابتدا باید شهادت شهدای خدمت را تسلیت بگویم، داغ این شهدا به این راحتی التیام پیدا نمی‌کند و فراموش نمی‌شود. آدم‌های مخلصی که برای مردم کار کردند و از بیانیه مقام رهبری، باید مدلی برای شاخص‌های رفتاری مدیران درآید.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی افزود: در کشور چند ظرفیت قانونی برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام وجود دارد. ماده ۲۷، یعنی استفاده از سرمایه‌گذاری خارج از سازمان و بخش خصوصی برای اتمام پروژه‌ها یکی از این ظرفیت‌هاست. دوستان در سازمان برنامه گفتند در این ۵، ۶ ماه اخیر اداره ورزش استان در این بخش پیشرو بوده‌است و ۱۷، ۱۸ پروژه هم امروز در کمیسیون ماده ۲۷ مطرح شد. اعضای آن دارایی، دادگستری، سازمان برنامه و ... هستند. این ۱۸ پروژه هم قیمت هنگفتی دارند و میلیاردی هستند.

وی افزود: ۳۰۰ پروژه نیمه تمام داریم که با قیمت پارسال، ۲ هزار میلیارد پول لازم داریم تا پروژه‌ها پایان یابد. سال ۱۴۰۱، ۵۰ میلیارد بودجه داشتیم و در سال ۱۴۰۲ نیز به ۲۲۰ میلیارد رسیدیم. با این اختلاف فاحش نیاز و بودجه، چاره‌ای جز استفاده از ظرفیت‌های قانونی موجود نداریم. فردا دقیقا یک سال می شود که به اداره کل ورزش و جوانان آمده‌ام، اما از مردم بابت کمبودها خجالت می‌کشم. مردم می‌گویند زمین داده‌ایم که اداره ورزش در این محل فضای ورزشی را ۲ ساله بسازد، اما از این ماجرا چندین سال گذشته و چیزی تحویل داده‌نشده‌است.

تاج‌فیروز با اشاره به اهمیت مولدسازی گفت: مولدسازی یعنی فروش املاک مازاد بلااستفاده یا با بهره‌وری پایین. استانداری خراسان رضوی و اداره کل ورزش استان در این حوزه در کشور پیشرو هستند و خیلی خوب ورود کرده‌ایم. اسفند جلسه هم‌اندیشی با حضور وزیر ورزش برگزار شد و یکی از نکاتی که شخص وزیر روی آن تاکید داشت، استفاده از ظرفیت مولدسازی بود. بین ۳۱ استان فقط ما بودیم که گزارش دادیم تا کجا پیش رفته‌ایم و همه استان‌ها ان قلت داشتند.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی تصریح کرد: چند ماه قبل که تازه مدیریتم آغاز شده بود، با دکتر خدایی، معاونت عمرانی استانداری جلسه داشتیم که گفت دوستان در اداره ورزش پیش از این خیلی موافق استفاده از مولدسازی نبودند، اما ما رویکرد دیگری در نظر گرفتیم و بخشی از زمین‌های ثامن، نزدیک به ۱۱۰ هکتار را انتخاب کردیم‌ و از ورزشی به صنعتی تغییر کاربری گرفتیم. تغییر کاربری‌ها را انقدر پیگیری کردیم و انقدر با ما همراه شدند که ۴۰ روزه صادر شد.

پروژه‌های جایگزین از ابتدا انتخاب می‌شوند

وی افزود: پروژه‌هایی که ما به ازای فروش هر زمین انتخاب باید بشود، تعیین شده و این پول درآمد ناشی از مولدسازی فقط برای همان پروژه تعیین شده باید خرج شود. اولویت ما اتمام دهکده المپیک ثامن است و از محل مابقی، پایان پروژه‌های شهرستان‌ها است. ۵ همت ارزش زمین‌هایی است که در محدوده ثامن واگذار می‌شود. با شهرک صنعتی، بخش خصوصی و ‌... در حال مذاکره‌ایم. به مدل‌های مختلفی فکر کرده ایم و بحث تهاتر هم مطرح است‌. یعنی به جای فروش نقدی زمین‌ها، از خدمات ساخت و ساز استفاده شود. از دریاچه مصنوعی تا ۳۰ سالن ورزشی و ... مواردی است که در نظر داریم احداث شود.

تاج‌فیروز گفت: نباید این پروژه با وجود عظمتش بیش از ۲ تا ۳ سال طول بکشد. یکی دیگر از پروژه‌ها، زمین مهران است‌. برای آنجا هم تغییر کاربری اقامتی و پارکینگ گرفتیم و متقاضی هم دارد. سالن مهران هم قرار است جایش را به یک سالن ۲۵۰۰ نفره بدهد. نباید ساخت این پروژه هم بیش از ۱۸ ماه طول بکشد. تعدادی خوابگاه ورزشی هم برای این پروژه در نظر گرفته‌شده‌است. ۷۸۰۰ متر ظرفیت فوق‌العاده در مرکز شهر ایجاد می شود.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی در خصوص وضعیت تیم مشهدی در لیگ برتر والیبال گفت: به دوستان گفتیم خانه بسکتبال را چک کنند. احتمالا این سالن هم برای مسابقات والیبال تایید شود. اگر تایید شود و نیان هم بخواهد به تیمداری ادامه دهد، همه همکاری‌های لازم را با تیم‌های مشهدی خواهیم‌داشت.

افتتاح سالن ۶۰۰۰ نفری در هفته دولت

تاج‌فیروز در خصوص سالن ۶۰۰۰ نفری مشهد گفت: طی بازدیدی که از مجموعه ثامن با استاندار داشتیم، برای ایشان شرح دادم که سالن نزدیک به ۲۰ سال است که معطل مانده‌است. با نظری، خدایی و سایر دوستان استانداری و ... جلسه‌ای با وزیر داشتیم و در خصوص مطالب مختلفی صحبت شد. وزیر گفت هیج راهی جز مولدسازی برای اتمام پروژه‌ها نیست و خوشبختانه جلسه خوبی بود. بودجه مورد نیاز با همکاری وزیر و استانداری خراسان رضوی هم جور شده و انشالله به هفته دولت و اوایل شهریور می رسد. این سالن ظرفیت بزرگی دارد و می‌تواند میزبان رشته‌های مختلفی باشد.

وی در خصوص زمین سجاد که آن هم به طرح مولدسازی افزوده شده، گفت: کل این مجموعه ۲۰ هزار متر است‌. ۵۰۰۰ متر از آن فقط ۸ زمین تنیس است که در خوش‌بینانه ترین حالت، روزانه ۵۰، ۶۰ نفر از آن استفاده می کنند. کاربری آن را به تجاری مسکونی تبدیل کردیم. ارزش افزوده آن ۱۵۰ هزار متر مربع فضای ورزشی جدید است. چند اشکال به این تصمیم وارد شد. یکی اینکه مدعی شدند تنیس را از بین می‌بریم. در صورتی که زمین تنیس کوثر را جایگزین کردیم و گفتیم تا وقتی جایگزینی قطعی نشود، زمین سجاد واگذار نخواهدشد.

تاج‌فیروز افزود: مجموعه کوثر ۳ زمین تنیس دارد، ۳، ۴ زمین دیگر هم احداث خواهیم کرد. فاصله سجاد تا مجموعه کوثر با ماشین نهایتا ۱۰ الی ۱۵ دقیقه است. اشکال دیگری که به این طرح گرفتند، این بود که سرانه ورزشی غرب مشهد را کاهش می‌دهید، اما اتفاقا با این طرح سرانه غرب مشهد افزایش می‌یابد چون چند زمین و پروژه در محدوده بهشتی، الهیه و ... اجرا خواهدشد. همچنین ۸ فضای ورزشی مناسب و استاندارد در ۸ بخش حاشیه مشهد ایجاد خواهدشد. قرار شده فرمانداری با همکاری سایر دستگاه‌های دولتی، زمین را تهیه کند تا ما بسازیم. همچنین با بخش دیگری از درآمد ناشی از مجموعه سجاد، در مجموعه ورزشی تختی با تمرکز بر بناهای فرسوده این مجموعه خرج شود.

تاج‌فیروز در خصوص زمین ورزشگاه انقلاب نیشابور نیز افزود: از ابتدای طراحی نقشه آنجا، آن قسمتی که به مولدسازی برده‌ایم پیش‌بینی پارکینگ بوده و از سرانه ورزشی کم نکرده‌ایم. تصور می‌کنم که نزدیک به ۲ هکتار است. پارکینگ طولی را به ارتفاع بردیم و بخشی از زمین را پیش‌بینی کردیم که طبقاتی شود، یعنی کاربری آنجا را تجاری، مسکونی و پارکینگ کردیم. مثل قلک قرار است با قطعه‌بندی انجام شده از آن استفاده کنیم. به ازای این مولدسازی، ساخت مجموعه‌های ورزشی میان‌جلگه، فیروزه، نیشابور و زبرخان را تعریف کرده‌ایم. ۱۶۰ هزار متر فضای ورزشی جدید به نیشابور اضافه می‌شود.

وی افزود: در نهایت فکر می کنم در مجموع این ۵ پروژه که از آنها یاد کردم، نزدیک به ۷ همت به ورزش خراسان رضوی سود برسد که صرف پروژه‌ها خواهدشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha