• پنجشنبه / ۸ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۷:۰۰
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 1403060704119
  • خبرنگار : 50105

باران محدودیت‌های کانال پاناما را شست

باران محدودیت‌های کانال پاناما را شست

کانال پاناما در حال برداشتن محدودیت‌هایی است که باعث ایجاد تنگنای کشتیرانی جهانی شده است زیرا سطح آب پس از خشکسالی شدید عادی می‌شود.

به گزارش ایسنا، ریکورت واسکز، مدیر کانال پاناما به خبرنگاران گفت که پس از بارندگی‌های اخیر که سطح آب دریاچه که بخشی از سیستم کانال را تشکیل می‌دهد، بالا برد، مقامات به ۳۶ کشتی در روز اجازه تردد دادند. او گفت که انتظار دارد بارش‌ها تا ماه نوامبر ادامه داشته باشد و سطح آب را افزایش بیشتری دهد.

این کانال حدود سه درصد از حجم تجارت دریایی جهانی را در شرایط عادی اداره می‌کند و ۴۶ درصد کانتینرهایی که از شمال شرق آسیا به سواحل شرقی ایالات‌متحده حرکت می‌کنند. این کانال بزرگترین منبع درآمد پاناماست که در سال گذشته نزدیک به ۵ میلیارد دلار درآمد داشته است.

در حال حاضر حدود ۳۰ تا ۳۲ کشتی در حال عبور از این آبراه هستند که کمتر از ظرفیت قبل از خشکسالی است. این کانال در اوج خشکسالی ترانزیت روزانه را به ۲۴ مورد محدود می‌کرد. واسکز گفت که حدود پنج تا ۶ ماه طول می‌کشد تا حمل‌کنندگان به طور کامل بازگردند. او گفت که انتظار می‌رود بارندگی سطح آب دریاچه گاتون را تا نوامبر از سطح فعلی حدود ۸۵.۸ فوت به ۸۸ فوت برساند.

ال نینو در سال گذشته باعث کاهش قابل توجه بارندگی شد و کانال را مجبور کرد برای اولین‌بار در تاریخ محدودیت‌های حمل‌ونقل روزانه را اعمال کند. برخی از کشتی‌ها، به ویژه کشتی‌های حساس به زمان حامل گاز طبیعی مایع و گاز مایع، مسیرهای جایگزین را انتخاب کردند.

واسکز گفت خلاقیت در این فصل خشک به حد خود رسیده است. مقامات انتظار دارند طی چهار سال آینده یک خشکسالی دیگر ناشی از ال نینو رخ دهد. پدیده آب‌وهوا باعث کاهش بارندگی در حوضه آبخیز پاناما و کاهش سطح آب دریاچه گاتون، منبع اصلی آب برای کانال و منبع آب آشامیدنی برای حدود نیمی از جمعیت کشور می شود. او گفت که این کانال انتظار ندارد تا قبل از خشکسالی بزرگ بعدی زیرساخت‌های جدیدی داشته باشد.

طبق گزارش بلومبرگ، مقامات کانال در حال بررسی ساخت سدی در حدود ۴۰ مایلی غرب پاناما سیتی برای تقویت منابع آب خود هستند و اگر این طرح پیش برود، ساخت وساز به چهار سال دیگر نیاز  و تقریباً ۲ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha