به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی استان، صمد یوسفی.اصل در نشست با هییت تجاری روسیه، به اهمیت و بزرگی بازار روسیه تاکید کرد و افزود: پیرو حضور هیأت تجاری روسیه در اتاق بازرگانی زنجان در مهر سال گذشته و بر اساس گفتوگوها و مذاکرات تجاری و تخصصی صورت گرفته در آن جلسه که منتج به انعقاد تفاهمنامه همکاری با اتاق بازرگانی آستراخان در بهمن ۱۴۰۲ شد، اینبار نیز طی نشستی با حضور رئیس و جمعی از اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی زنجان و نماینده سازمان توسعه همکاریهای بینالمللی روسیه (NCC) در ایران جهت توسعه و تقویت بیشتر همکاریهای اقتصادی و تجاری و تدوین راهکارهای عملیاتی بین تجار استان زنجان و روسیه، تفاهنامهای مابین این دو سازمان در محل اتاق بازرگانی زنجان منعقد شد.
وی همچنین به اقدامات و برنامهریزیهای سازمانیافته در فعالیتهای اقتصادی اشاره کرد و گفت: تفاهمنامههای همکاری مسیر صحیح تجارت و داد و ستد را هموار و دقت و سرعت در همکاریهای عملیاتی را ارتقا میبخشد و این پیوند همکاری اتاق بازرگانی زنجان با سازمان NCC که اعضای آن را افراد دولتی و خصوصی مهم روسیه تشکیل میدهند، بدون تردید فواید و مزیتهایی را برای تجار فراهم خواهد کرد.
رئیس اتاق بازرگانی زنجان با اشاره به توانمندیهای تولید و خدمات استان،خاطرنشان کرد: در حال حاضر شمش روی شهر زنجان بهعنوان بزرگترین تولیدکننده این محصول در کشور و ماهی قزلآلای شهرستان ماهنشان که مورد استقابل بسیار خوب مردم روسیه است و شویندههای شرکت گلرنگ و برخی قطعات الکترونیکی به بازار روسیه صادر میشود.
یاور منصوری نیز با اشاره به ظرفیتهای بازار روسیه جهت عرضه محصولات ایرانی بویژه در حوزه کشاورزی، صنایع غذایی و محصولات صنعتی عنوان کرد: برندهای بسیار زیادی بازار روسیه را به دلیل مواجهه با تحریمهای شدید ترک کردهاند و این فرصت بسیار خوب در حال حاضر ایجاد شده است که ما تجار ایرانی محصولات خود را با زحمت و هزینه کمتر از قبل در مارکتهای این کشور بزرگ عرضه و برندسازی کنیم.
وی به تشکیل کارگروه تخصصی کشور روسیه و همچنین تاسیس دفتر تخصصی همراه با show room و حضور مداوم نماینده اتاق بازرگانی زنجان در کشور روسیه تاکید کرد و افزود: با توجه به ویژگیهایی که مردم روسیه دارند، بیشتر علاقهمند هستند با تجار و فروشندهها به صورت رو در رو گفتوگو و مذاکره کنند تا محصولات مورد نظر خود را با درک و شناخت بهتری تهیه کنند.
نماینده سازمان توسعه همکاریهای بینالمللی روسیه (NCC) در ایران با بیان اینکه کشور روسیه و ایران از مزیتها و ویژگیهای بسیاری فوقالعادهای بهویژه در حوزههای صنعت، کشاورزی و گردشگری برخوردار است، بیان کرد: یک ویژگی نامطلوب که بین ایران و روسیه مشترک است، عدم بهرهبرداری خوب از رسانه است به عبارتی این دو کشور در معرفی ظرفیتها و توانمندیها و نیازهای خود به هیچ عنوان تاکنون نتوانستهاند رسانه را در خدمت خود و اقتصاد درآورند.
منصوری با اشاره به اینکه NCC از سال ۲۰۱۴ به دستور رییسجمهور وقت پایهگذاری شد و گردانندگان آن هم، ارگانهای بسیار مهمی از جمله وزارت راه آهن، سازمان توسعه تجارت، اتاق بازرگانی روسیه است، بیان کرد: جنوب غرب مسکو در حال توسعه است و به موجب همین تفاهمنامه همکاری، راهنماییهای خوبی از طریق کارشناسان NCC در اختیار تجار و سرمایهگذاران استان زنجان قرار داده خواهد شد که در کدام نقطه روسیه اقدام به تأسیس واحدهای تولیدی کنند که با فرایندی مطلوب و بدون ریسک اهداف توسعهای خود را محقق کنند.
در پایان این نشست، تفاهمنامه همکاری فیمابین اتاق بازرگانی زنجان و سازمان همکاریهای توسعهای بینالمللی روسیه (NCC) توسط طرفین امضا شد.
انتهای پیام
نظرات