به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی صداوسیما، حجتالاسلام برمایی با بیان اینکه تلویزیون باید از ظرفیتهای جدید رسانهای برای جذب مخاطب استفاده کند، گفت: رسانه باید همیشه یک گام از مخاطب جلوتر باشد و اگر ظرفیتهای رسانهای مانند مجری، آرایه، کارگردانی، گرافیک و ... در خدمت محتوا باشد میتوان به بالا بردن مخاطبان برنامه امیدوار بود.
وی با تأکید بر اینکه برنامهسازی کاری تخصصی است که دانش فنی و محتوایی خودش را میطلبد، عنوان کرد: اگر دانش فنی و جذابیتهای رسانهای به کمک محتوای دینی و معارفی بیاید آن وقت میتوانیم شاهد برنامهای فاخر و درجه یک باشیم که ماحصل خلاقیت و آگاهی از علوم دینی است.
این کارشناس دینی صداوسیما یادآور شد: گاهی رسانه به ذائقه و نیاز مخاطب توجه میکند و برنامهسازیاش را به سمت جذب مخاطب برای راضی کردن او میبرد اما لازم است که رسانه به فکر راهبرد تازه و منسجم باشد تا سلائق مردم را نظم و ترتیب ببخشد و بهنوعی هدایت آن را در دست بگیرد.
حجتالاسلام برمایی اضافه کرد: البته این وجه از برنامهسازی قدری دشوارتر است و نیاز به خلاقیت و آگاهی از جنس و خواسته مخاطب دارد و با بهرهگیری از نیروهای کاربلدی که در رسانه حضور دارند و دعوت از برنامهسازان حرفهای که سالها در این رسانه تجربه اندوختهاند میتوان به این خواسته رسید و آغازگر مسیری بود که بهنوعی روی دیگر برنامهها هم تأثیر خواهد گذاشت.
وی با اشاره به ضرورت امروز رسانه به تولید محتوای معارفی، گفت: من خودم محصول رسانه ملی هستم. من از رسانه ملی آموختم و کودکیام به برنامههای زندهیاد حجتالاسلام محمدحسن راستگو گره خورد. او از استادان حوزه علمیه و کارشناس مسائل دینی برای کودکان و نوجوانان بود. اگر همنسلان من با دیدن اجرای او به کسوت روحانیت علاقهمند شدند یا کلام او را میپذیرفتند به این دلیل بود که وی نیاز نسل جوان را میدانست و تطبیق زبان دین با کودکان را بلد بود.
این کارشناس خانواده یادآور شد: اگر قرار است به نسل جوان نزدیک شویم و این نسل حداقل حرف ما را بشنود باید به سراغ سبکهای تازه و سکوهای ارتباطی نو برویم؛ باید از این فناوری بهشکل بیطرفانه استفاده کنیم تا مردم خودشان را در قاب تلویزیون ببینند.
حجتالاسلام برمایی تصریح کرد: اگر روایت مردم روی آنتن برود، اگر قصههای ما به قصههای مردم نزدیک شود، آن وقت میتوانیم بگوییم که مخاطب را شناختهایم و نیازش را میدانیم.
وی برنامههایی مانند «محفل» و «حسینیه معلی» را نمونه راهبری درست رسانه ملی در برنامهسازی دانست و گفت: این دو برنامه ذائقه مردم را در دست گرفتند و حتماً برنامههایی که پس از این به پشتوانه این تجربه ساخته میشوند موفق عمل خواهند کرد، چون جنس کار رسانه و مخاطب را شناختهاند.
این کارشناس مذهبی با تأکید بر اهمیتبخشی به موضوعات میانرشتهای در صداوسیما، افزود: برای درگیر کردن نسل امروز با رسانه ملی باید بهسراغ موضوعات میانرشتهای در رسانه رفت. باید از ارتباط دین و ثروت، دین و فضای مجازی، دین و روانشناسی و ... گفت و موضوعات ملموس و دغدغه میان مخاطب و رسانه را شناسایی و نیاز مخاطب را تأمین کرد.
انتهای پیام
نظرات