به گزارش ایسنا، وزارت ورزش و جوانان در «امور جوانان» ذیل لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور در دو بخش «اعتبارات دستگاهی» و «هزینه یک درصد هزینههای شرکتهای دولتی (ذیل بند «ث» تبصره ۸)» اعتبار دریافت خواهد کرد؛ کل اعتبارات اختصاصیافته به امور جوانان ۱۲۶۴ میلیارد و ۵۱۷ میلیون تومان و ۶۰۰ هزار تومان است که این میزان صرفاً ۵.۰۵ درصد از کل اعتبارات وزارت ورزش و جوانان را تشکیل میدهد.
این اعتبار به موضوعات ازدواج، اوقات فراغت جوانان، هویت ملی، دینی، مشارکتهای داوطلبانه و اشتغالپذیری جوانان اختصاص یافته است. برنامههای مورد اشاره براساس قانون، اهداف وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان، نگارش یافتهاند، اما به صورت کلی بیان شدهاند، لذا مناسب بود تا برنامهها به صورت دقیقتر و قابل ارزیابی بیان شوند.
از سوی دیگر، براساس وظایف وزارتخانه در امور جوانان مطابق با قانون یادشده، دیده شدن موضوعاتی همچون «پایش مستمر وضعیت امور جوانان» در قانون بودجه امری لازم به شمار میرود.
براساس قانون بودجه سال ۱۴۰۳، کل اعتبارات وزارت ورزش و جوانان ۱۵ هزار و ۱۳۱ میلیارد و ۹۴۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بوده است که اعتبار اختصاصی برای «جوانان» ذیل برنامههای وزارتخانه ذکر نشده بود لذا نمیتوان درصد رشد اعتبارات پیشنهادی لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ حوزه جوانان را نسبت به اعتبارات جوانان قانون بودجه ۱۴۰۳ محاسبه کرد.
نکته قابل توجه این است که اعتبارات در نظر گرفته شده برای برنامه «حمایت از توسعه ورزش قهرمانی» که بخش کوچکی از جامعه جوان کشور را به خود اختصاص میدهد، بیش از دو برابر کل اعتبار در نظر گرفته شده برای بخش جوانان با موضوعات مهمی همچون ازدواج و اشتغال است. نکته دیگر اینکه در بند «گ» تبصره یک لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ آمده است که در اجرای بند «ث» ماده ۷۸ قانون برنامه هفتم پیشرفت، ۰.۰۲۷ از کل ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده برای ساماندهی امور جوانان و ترویج و تعمیم فعالیت بدنی و همگانی شدن ورزش به ردیف درآمدی مربوط در جدول شماره ۵ این قانون واریز و به وزارت ورزش و جوانان به میزان ۴۰ درصد بابت ورزش و ۲۰ درصد بابت ترویج، تسهیل، آموزش و مشاورههای پیش از ازدواج و انتخاب همسر و وزارت آموزش و پرورش به میزان ۴۰ درصد پرداخت میشود.
پرداخت هرگونه وجهی از این محل به ورزش حرفهای ممنوع و در حکم تصرف غیرقانونی در وجوه و اموال دولتی است. در واقع در راستای این حکم از لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ منابع اعتباری حوزه جوانان وزارت ورزش و جوانان نباید در حوزه اشتغال هزینه شود. در این راستا ذیل جدول شماره ۱۷ لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ که مختص اعتبارات متفرقه است، مبلغ ۱۰۵,۹۰۱,۵۰۰ میلیون ریال برای اجرای این حکم در نظر گرفته شده است که با محاسبه سهم ۲۰ درصدی جوانان، ۲۱.۱۸۰.۳۰۰ میلیون ریال باید به وزارت ورزش و جوانان درخصوص امور جوانان (ازدواج) اختصاص داده میشد که این امر محقق نشده و حدود یک پنجم از اعتبار موردنظر قانون بودجه سال ۱۴۰۴ – بخش اول به موضوع ازدواج اختصاص پیدا کرده است. لذا دو نکته در مورد اعتبار فوق قابل ذکر است:
نکته اول اینکه اعتبار کل وزارت ورزش و جوانان باید با درصد اعلام شده در قانون بودجه سال ۱۴۰۴ بخش اول که به تفکیک ۲۰ درصد برای جوانان و ۴۰ درصد برای ورزش تعیین شده، مشخص و در گام بعد محل هزینهکرد آن تعیین میشد. این در حالیست که براساس جدول ۷-ب ابتدا تفکیک هزینهای و تملک و دارایی اعمال شده و بعد از محل اعتبار هزینهای ۲۰ درصد آن محاسبه شده است که مغایر با قانون است.
نکته دوم اینکه کل ۲۰ درصد حوزه جوانان باید در محل بابت ترویج، تسهیل، آموزش و مشاورههای پیش از ازدواج و انتخاب همسر اختصاص پیدا میکرد، این در حالیست که براساس جدول تکمیلی و اعتبار متفرقه انتقالیافته بخشی از منابع مذکور به برنامه «حمایت از اشتغالپذیری جوانان» اختصاص پیدا کرده است.
منبع دیگری که به واسطه آن وزارت ورزش و جوانان برای انجام تکالیف ذیل برنامه هفتم پیشرفت اعتبار دریافت میکند، ذیل جدول شماره ۱۲ لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور است که به برنامه همافزایی و ارتقاء فعالیتها و تولیدات فرهنگی از محل یک درصد از هزینههای شرکتهای دولتی موضوع بند ث تبصره ۸ این لایحه اختصاص دارد. در برنامه اجرایی شماره ۶ به برنامههای «ارتقاء کمّی و کیفی مولفههای موثر در ازدواج و تحکیم بنیان خانواده»، «ارتقاء کارآمدی و اثربخشی ساختارها، فعالیتهای حوزههای خانواده، زنان و جوانان» و «ترویج فرهنگ فرزندآوری و اقدامات مؤثر در راستای جوانی جمعیت» اشاره شده است که مجموع اعتبارات پیشبینی شده برای این موارد ۷.۶۰۰.۰۰۰ میلیون ریال است. از وزارت ورزش و جوانان به عنوان یکی از دستگاههای متولی و همکار یاد شده است، اما به سبب آنکه این برنامهها متناسب با مفاد ۷۹ و ۸۰ قانون برنامه هفتم پیشرفت تعریف شدهاند، اقدام وزارتخانه در امور جوانان به «ازدواج» و «استحکام خانواده» تعلق میگیرد.
چالش مهم آن است که طبق جدول فوق، سهم وزارتخانه از اعتبارات برنامه شماره ۶ و زیر برنامههای آن به تفکیک پیشبینی نشده و از سوی دیگر سهم اعتبار «امور جوانان» نیز مشخص نیست. به عبارت دیگر، اعتبار برنامه به تفکیک موضوع و دستگاه متولی و همکار صورت نگرفته است و چالش دیگر آن است که اعتبار کل برنامه شماره ۶ به سازمان برنامه و بودجه داده شده که براساس قانون برنامه هفتم و تبصره ۸ لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ این اعتبار نباید در اختیار سازمان قرار داده میشد.
در مجموع نکات ذیل در خصوص اعتبارات امور جوانان وزارت ورزش و جوانان قابل ذکر است:
در بخش اعتبارات دستگاهی، ذیل وزارت ورزش و جوانان به موضوعات متعددی در امور جوانان پرداخته شده است که این مهم به عنوان نقطه قوت محسوب میشود. با وجود آنکه تنها دستگاه متولی امور جوانان در کشور، وزارت ورزش و جوانان است اما مقایسه اعتبارات این دستگاه در امور جوانان سهم بسیار ناچیز دارد. با فرض وجود برنامههای دقیق، سهم اندک اعتبارات مانع از حل فراگیر مسائل اولویتدار جوانان خواهد شد.
برنامه «حمایت از اشتغالپذیری جوانان» به تنهایی ۵۳ از اعتبارات پیشبینی شده برای برنامههای وزارت ورزش و جوانان در امور جوانان را تشکیل میدهد این در حالی است که بنابر گزارش وزارتخانه در خصوص عملکرد پیرامون حکم قانون بودجه سال ۱۴۰۳ در اشتغال جوانان، برنامه اشتغال جوانان اجرا نشده است، بنابراین برای جلوگیری از تکرار تجربه سال ۱۴۰۳، افزایش نظارت بر حسن اجرای قانون از ابتدای سال ۱۴۰۴ ضرورت دارد.
مضاف بر اینکه وزارتخانه مذکور متولی اشتغالزایی در کشور نیست، لذا تخصیص اعتبار بدون برنامه تعریف شده به این حوزه اثربخشی لازم در حوزه اشتغالزایی جوانان به همراه نخواهد داشت.
باتوجه به اینکه جوانان یک قشر هستند و نیازهای این گروه از جامعه ذیل بخشهای مختلف فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی تعریف میشود، برآورد تحقق برنامه هفتم پیشرفت در بخش جوانان به صورت کامل امکانپذیر نیست، اما الگوی پیشنهادی اختصاص منابع اعتباری ذیل بند «گ» تبصره یک قانون بودجه سال ۱۴۰۴ بخش اول که در راستای تحقق بند ث ماده ۷۸ قانون برنامه هفتم پیشرفت به تصویب رسیده و به طور مشخص به موضوع ازدواج جوانان ذیل وزارت ورزش و جوانان اختصاص یافته است، محقق نشده و نیاز به اصلاح دارد، به گونهای که محاسبه اعتبار کل (۲۰ درصد از محل ۰.۲۷ درصد از کل ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده) و محل هزینهکرد آن (ازدواج جوانان) بر خلاف قانون محاسبه و به موضوعات دیگری غیر از ازدواج تعلق پیدا کرده و نیاز به اصلاح دارد.
براساس گزارشی که از سوی مرکز پژوهشهای مجلس منتشر شده است، پیشنهاداتی در این زمینه ارائه شده است؛ از جمله اینکه در بخش اعتبارات دستگاهی، ذیل وزارت ورزش و جوانان به موضوعات متعددی در امور جوانان پرداخته شده است که این مهم به عنوان نقطه قوت محسوب میشود. با وجود آنکه تنها دستگاه متولی امور جوانان در کشور، وزارت ورزش و جوانان است، اما میزان اعتبارات این حوزه سهم بسیار کمی دارد و حدود ۵ درصد از اعتبارات این وزارتخانه به امور جوانان اختصاص پیدا کرده است.
انتهای پیام
نظرات