• دوشنبه / ۶ اسفند ۱۴۰۳ / ۰۷:۴۹
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1403120603775
  • خبرنگار : 50989

یک مسئول بیان کرد

کانون‌های فرهنگی بازوی قدرتمند مدارس در مهارت‌آموزی

کانون‌های فرهنگی بازوی قدرتمند مدارس در مهارت‌آموزی
عکس تزئینی است

ایسنا/قم مسئول کانون‌های فرهنگی آموزش و پرورش گفت: کانون‌های فرهنگی نقش مهمی در توسعه ظرفیت‌های نرم‌افزاری و استانداردسازی اقدامات متناسب با نیازهای روز دانش‌آموزان دارند و به تعمیق و توسعه ارتباطات برون‌سازمانی با دیگر نهادها کمک می‌کنند.

حجت‌الاسلام سید حمید درخشان، مسئول کانون‌های فرهنگی آموزش و پرورش، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تعداد کانون‌های آموزش و پرورش استان ۱۳ مورد است که یکی از آن‌ها استانی و بقیه در نواحی مختلف تقسیم شده‌اند. این کانون‌ها نقش مهمی در غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان، ارائه برنامه‌های نوین و مکمل فعالیت‌های آموزشی دارند.

وی افزود: کانون‌های فرهنگی زمینه‌ساز تربیت واقعی، تغییر رفتار دانش‌آموزان و مهارت‌آموزی در حوزه‌های اخلاق، رفتار و علوم هستند. آن‌ها به عنوان بازوی قدرتمند مدیران مدارس در ساعات غیردرسی فعالیت می‌کنند و در طول سال، به‌ویژه در تابستان، به طور مستقیم وارد عمل می‌شوند.

درخشان تأکید کرد: این کانون‌ها الگویی مناسب برای تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص فراهم می‌کنند و در نوسازی و بازسازی برنامه‌ها نقش مؤثری ایفا می‌کنند. حمایت جدی مسئولین از کانون‌های فرهنگی تربیتی برای تقویت استعدادهای دانش‌آموزان و به‌کارگیری آن‌ها در عرصه‌های کار و فناوری ضروری است.

وی ادامه داد: کانون‌های فرهنگی نقش مهمی در توسعه ظرفیت‌های نرم‌افزاری و استانداردسازی اقدامات متناسب با نیازهای روز دانش‌آموزان دارند. آن‌ها به تعمیق و توسعه ارتباطات برون‌سازمانی با دیگر نهادها کمک می‌کنند و زمینه‌ساز تقویت بینش، تفریح، سرگرمی و ایجاد نشاط در دانش‌آموزان مقطع ابتدایی و متوسطه هستند.

مسئول کانون‌های فرهنگی آموزش و پرورش بیان کرد: در مقطع متوسطه، کانون‌ها به نهادینه‌کردن روحیه تحقیق، مشارکت و برخورد خلاقانه با تجهیزات علمی و مهارتی کمک می‌کنند؛ این اقدامات گام‌های مؤثری در جهت گسترش فرهنگ علمی و مهارتی هستند.

وی افزود: برنامه‌های طراحی‌شده در کانون‌ها تلفیقی از فرآیند آموزش و پرورش، تمرین جامعه‌پذیری و قانون‌پذیری، ایجاد محیطی امن و شاداب، و زمینه‌سازی برای ترویج فرهنگ اسلامی و ایران‌دوستی هستند. این برنامه‌ها همچنین به رفع خستگی دانش‌آموزان از فعالیت‌های رسمی روزانه کمک می‌کنند و فضایی مناسب برای خودکفایی و تربیت مدیران کارآمد در آینده فراهم می‌کنند.

درخشان تصریح کرد: در حال حاضر، حدود ۲۲ انجمن در کانون‌ها فعال هستند که هر یک به نحوی در تحقق این اهداف مشارکت دارند، سند بنیادین تحول آموزش و پرورش به عنوان یک سند بالادستی، شامل ۷ اصل است که می‌توان این اصول را در کانون‌های فرهنگی برای دانش‌آموزان در تمامی مقاطع سنی، جنسیت‌ها و اعتقادات مختلف اجرا کرد.

وی با اشاره به چالش‌های پیش‌روی کانون‌ها گفت: یکی از بزرگترین چالش‌های کانون‌های فرهنگی، کمبود اعتبارات مالی است؛ معمولاً اعتبارات اختصاص‌یافته به کانون‌ها محدود است و بیشتر تلاش می‌شود تا کانون‌ها به صورت خودگردان فعالیت کنند. همچنین، فضاهای اختصاص‌یافته به کانون‌ها اغلب کوچک است و از خیرین درخواست می‌شود تا برای توسعه این فضاها مشارکت کنند.

درخشان در پایان اظهار کرد: امیدواریم در آینده، کانون‌های فرهنگی به نقطه‌ای برسند که توسط دانش‌آموزان مدیریت شوند و وسعت آن‌ها افزایش یابد؛ همچنین، تلاش می‌شود تا فضاهای بهتری در اختیار کانون‌ها قرار گیرد و با حمایت مسئولین، برنامه‌های فرهنگی و هنری برای تمام اقشار جامعه توسعه یابد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha