• چهارشنبه / ۳۰ مهر ۱۴۰۴ / ۱۴:۱۴
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1404073019727
  • خبرنگار : 50455

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان قم:

افزایش مشارکت دانشجویی نیازمند راهکارهای نوین است

افزایش مشارکت دانشجویی نیازمند راهکارهای نوین است

ایسنا/قم معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی قم گفت: این افزایش می‌تواند از مسیر تنوع‌بخشی به برنامه‌ها و مدل‌های فعالیت؛ یعنی طراحی برنامه‌های نوآورانه در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه‌های هوشی، فناوری، هنری و فرهنگی، صورت بگیرد تا بتوانیم دانشجو را بیشتر درگیر کنیم.

علی حسینی، در نهمین گردهمایی مدیران اجرایی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی سراسر کشور که امروز ۳۰ مهر در تالار اندیشه دانشگاه قم درحال برگزاری است، اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که امروزه همه‌ ما در جهاد دانشگاهی با آن روبه‌رو هستیم، مسئله‌ کاهش مشارکت دانشجویی است. پنج دفتر در دانشگاه‌های مختلف استان داریم و یک مدل مخاطبی مشخص کرده‌ایم؛ اما مخاطب ما امروز درگیری واقعی ندارد.   

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی قم با بیان اینکه در دانشگاه قم، جمعیت دانشجویی حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر است، اظهار کرد: از نظر آماری، حتی در بهترین حالت هم نمی‌توانیم بیش از ۱۰ درصد این جمعیت را به‌صورت فعال جذب کنیم. یکی از کارهای اساسی که باید در سازمان دانشجویان درباره‌اش گفت‌وگوهای جدی و عمیقی صورت گیرد، همین موضوع افزایش مشارکت دانشجویی است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی قم اضافه کرد: مسیر دوم، مزیت‌سازی برای دانشجو است، شهرهای ما امروز مزیت‌های جذاب و انگیزشی کافی برای افراد ندارند. پیشنهاد من این است که کارت ویژه‌ای، همانند کارت دانشگاه تهران، در نظر گرفته شود که از طریق آن بتوانیم با بانک‌ها یا شرکت‌های خدماتی قرارداد ببندیم.   

وی ارتباط و تعامل با بانک‌ها برای اعطای وام‌های تحصیلی و توافق با شرکت‌های دانش‌بنیان را از عوامل ایجاد انگیزه برای جذب مشارکت دانشجویان دانست و گفت: پیشنهاد من این است که سازمان دانشجویان بتواند برنامه‌هایی مانند «همایش سبک زندگی دانشجویی»، «پکیج دانشجوی ماهر» یا «مسیرهای شغلی برای دانشجویان» را طراحی و اجرا کند. چنین برنامه‌هایی می‌تواند ما را از سایر نهادهای دانشگاهی متمایز کند.   

حسینی بیان کرد: اگر بتوانیم تولیدات فرهنگی و محتوایی خود را سامان‌دهی کنیم، مثلاً موشن‌گرافی، انیمیشن، پادکست و این محتواها را به‌صورت سیستماتیک در اختیار استان‌ها قرار دهیم، دیگر نیازی نیست هر استان جداگانه هزینه‌ تولید کند.   

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی قم یادآور شد: در همین راستا، اگر گروه معاونین فرهنگی بتواند یک ساختار مشترک برای تولید محتوا در سطح کشور تعریف کند؛ از هدررفت منابع جلوگیری می‌شود و کیفیت کارها هم افزایش پیدا می‌کند.

نقش موثر اولین جشنواره بین‌المللی مهدویت در هویت‌بخشی به جوانان

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: جهاد دانشگاهی قم در نظر دارد امسال پنجمین جشنواره ملی و اولین جشنواره بین‌المللی مهدویت را برگزار کند، زیرا برگزاری جشنواره مهدویت به‌صورت بین‌المللی فرصت بی‌نظیری برای ترویج آموزه‌های مهدوی در سطح جهانی فراهم می‌کند.

حسینی بیان کرد: امید است این جشنواره، نه تنها بستری برای ترویج آموزه‌های دینی و فرهنگی باشد، بلکه بتواند با توجه به اهداف حوزه مهدویت و انتظار، در هویت‌بخشی به جوانان و ایجاد امید در دل آنان نقشی مؤثر ایفا کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha