زهرا نیکدل، پژوهشگر نارساخوانی کودکان در گفتوگو با ایسنا گفت: خواندن یک فعالیت هوشمندانه و مهارتی وابسته به پیش نیازهای فراوانی است، مهارت خواندن شامل رمزگشایی، روانی واژگان و درک جملات تقسیم میشود که کودکان در ۶ سالگی میتوانند این فرآیندهای ذهنی را انجام دهند.
وی با بیان اینکه خواندن یکی از چهار مهارت اصلی در کنار گوش دادن، صحبت کردن و نوشتن است، افزود: کلاس اول ابتدایی شروع خواندن است که با آموزش آواها و نشانههای نوشتاری و کد برگردانی واژهها و جملههای زبانی همراه است.
مدرس دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: پیریزی کامل عادتها و مهارتهای خواندن در این مرحله انجام میشود و روند آموزش در طول دوره دبستان با تأکید بر خواندن مستقل است که با افزایش ذخیره واژگانی، کسب سرعت زیاد در صامت خوانی، مهارت در درک مطلب و تحلیل روابط کلمات، تحقق مییابد.
وی با اشاره به اینکه کودکان بسیاری در سراسر جهان با ورود به مدرسه با ناتوانی در مهارت خواندن و نوشتن روبهرو میشوند که به آن اختلال یادگیری (Dyslexia) میگویند، گفت: این اختلال باوجود مشکلاتی در شناخت صحیح و یا بیان سلیس کلمه و توانایی رمزگشایی و هجی کردن به شکلی ضعیف ظاهر میشود و از نقص در واجشناختی زبان سرچشمه میگیرد که آموزش کلاسی تأثیر چندان و نتیجه بخشی بر رفع یا بهبود آن ندارد.
نیکدل افزود: طبق بررسیهای علمی معتبر، نارساخوانی به معنای کمهوشی نیست و نارسا خوانان از بهره هوشی متوسط به بالا برخوردار هستند اما به دلیل عدم شناخت جامعه، آنها را کودکان کودن، تنبل که توانایی یادگیری ندارند؛ میشناسند و این عدم تشخیص در مدارس و خانواده بیشترین لطمات را به آنها وارد میکند به نحوی که این افراد با سختی به تحصیل ادامه میدهند و اغلب تـرک تحصیل میکنند که این به نوبه خود صدمات اجتماعی، اقتصـادی، فرهنگی و عاطفی روانی بسیار برای خود فـرد و جامعـه بـه دنبـال دارد.
این دکترای علم اطلاعات و دانششناسی بیان کرد: یک کودک نارسا خوان همه روزه با مشکلاتی در زمینه یادگیری روبرو است و این مشکلات برای او هزینه عاطفی زیادی را در پی دارد، عزتنفس پایین، کاهش تحمل در ناکامی، استرس زیاد، اضطراب و... و لذا ترجیح میدهد در چشم همسالان خود خاموش و بیصدا به نظر برسد تا کمتر ضعف او به چشم بیاید درصورتی که نارسا خوانان، افرادی با ارتباط قوی کلامی، مقاوم و پایدار، نوآور، خیالپرداز، خلاق، کنجکاو، مبتکر، تاب آور، با دید و درک تصویری بزرگ از کارها و توانایی حل مسئله هستند که آنها را به متفکرانی خاموش تبدیل میکند که به گونه دیگری فکر میکنند یا منظر و دیدگاهی منحصر به خود دارند.
آشنایی با «نارساخوانی» برای همه مهم است به خصوص آموزگاران و مشاوران مدارس و والدینی که ممکن است از وجود چنین مشکل فراگیری در بین کودکان اطراف خود بیخبر باشند.
وی با اشاره به اینکه نارساخوانی یک اختلال یادگیری است که باعث بروز مشکل در خواندن کلمات میشود، گفت: بهطور متوسط ۸ تا ۱۰ درصد کودکان این مشکل را دارند که در برخی کشورها با ابزار و شیوههای مختلف، درمان و بهبودی مؤثر برای آن یافتهاند که به کاهش اثرات نامطلوب آن بر آینده تحصیلی و شغلی و نیز افزایش اعتمادبهنفس مبتلایان، کمک شایانی کرده است.
این پژوهشگر نارساخوانی کودکان ادامه داد: ریشه اختلال یادگیری اغلب ارثی است و امکان اینکه یکی از والدین با این مشکل مواجه بودهاند، بسیار زیاد است و فهمیدن این موضوع، برخلاف رویه معمول که برخی والدین آن را غیرقابل تغییر و سرنوشت محتوم و محکوم میدانند؛ کمک بسیاری به بهبود فرزندان مبتلا میکند؛ چراکه سالهاست مطالعات مربوط به اختلال خواندن و نارساخوانی انجام و روشهای مناسب برای تشخیص زودهنگام و رشد برنامههای درمـانی و ترمیمـی ارائه شده است.
وی تصریح کرد: بسیاری از افراد نارسا خوان پس از دریافت کمکهای مناسب و مراقبتهای مستمر والدین و مربیان در مدارس، به رشد قابل توجهی در یادگیری دست یافتند و موفق به گذراندن دورههای مختلف تحصیلی و اخذ مدرک دانشگاهی میشوند.
این دکترای علم اطلاعات و دانششناسی گفت: ازآنجایی که نارسا خوانی یک معلولیت نامرئی است، بسیاری از افراد در درک وضعیت مبتلایان به نارساخوانی مشکل دارند چون تشخیص و همدردی با یک فرد نابینا یا معلول جسمی آسانتر است اما این معلولان نامرئی دنیا را با نگاه متفاوت خود میبینند و باید از سوی خانواده و معلمان حمایت شوند تا دوران تحصیل را با شرایط خاص، سپری کنند.
انتهای پیام
نظرات