عباس بیات در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه دورههای تخصصی متناسب با رشتههایی مانند صنعت، کشاورزی، خدمات و هنر طراحی شدهاند گفت: هدف آنها بهروزرسانی دانش و مهارتهای هنرآموزان است. همچنین دورههای عمومی شامل آشنایی با فناوریهای نوین، روشهای تدریس روزآمد و مدیریت کلاسهای مجازی است.
وی با بیان اینکه کمبود منابع مالی و نبود زمان کافی برای هنرآموزان از چالشهای اصلی این فرآیند است درباره استفاده از فناوریهای نوین مانند هوش مصنوعی در هنرستانها افزود: استفاده از فناوریهای نوین نمود فیزیکی ندارد؛ بنابراین نمیتوانیم بگوییم که مانند تلفن همراه در دسترس هستند.
مدیرکل دفتر آموزشهای فنی و حرفهای و کاردانش، با بیان اینکه برای آموزش فناوریهای نوین در کتابهای هنرستانی، کتابی مستقل با عنوان «کاربرد فناوریهای نوین» وجود دارد که در آن هنرجویان با فناوریهای نوین آشنا میشوند ادامه داد: این آموزشها متناسب با رشتههای تحصیلی ارائه میشود.
بیات با بیان اینکه وقتی درسها شامل عناصر تعاملی مانند بازیها یا ویدئوها میشوند، دانشآموزان بیشتر احساس هیجان و انگیزه برای یادگیری میکنند گفت: با استفاده از فناوری، معلمان میتوانند درسهایی طراحی کنند که با دانشآموزان ارتباط برقرار کند و حتی آنهایی که کمتر فعال هستند را تشویق کند تا لذت و آسانی بیشتری در فرآیند یادگیری پیدا کنند.
وی با اشاره به اهمیت یادگیری مادامالعمر در حوزه فنی و حرفهای، افزود: یادگیری مادامالعمر یکی از شایستگیهای مهم در این حوزه است، زیرا فناوری به سرعت در حال تغییر است و دانشآموزان در هنرستانها یاد میگیرند چگونه اطلاعات فنی را از فضای مجازی کسب کنند.
مدیرکل دفتر آموزشهای فنی حرفهای با اشاره به چالشهای موجود، ادامه داد: اگرچه استفاده از فناوریهای نوین در هنرستانها آغاز شده، اما هنوز به عنوان بخش اصلی و واجب در همه رشتهها اجرایی نشده است.
انتهای پیام
نظرات