جعفر تشکری هاشمی در گفتوگو با ایسنا، در مورد نحوه مدیریت شرکت بهره برداری مترو بر متروی خطوط حومهای همچون پرند، هشتگرد و کرج، گفت: شهرداری تهران برای این خطوط هزینه کرده و این خطوط را مدیریت میکند، اما قراردادی با مدیران شهرهای مقصد ندارد و این اشکال اساسی است که ما بارها در صحن شورای شهر تهران مطرح کرده و نسبت به آن تذکر دادیم.
وی با تأکید بر اینکه با توجه به قوانین بالادستی، هزینه کرد موضوعات مختلف با دلیل و نیتی خارج از محدوده شهر غیرقانونی است و در جلسات شورای شهر این موضوع را مطرح کردیم، افزود: شهرداری تهران موظف است که به هر روشی قراردادهایی را با متولیان مربوطه در دولت و شهرهای مقصد منعقد کند و شرح وظایف مشخص شود تا روابط مالی تعریف شود و حتی به لحاظ حقوقی موضوعات تعیین تکلیف شود تا هم رعایت قانون شده باشد و هم در قبال حوادث احتمالی پیش بینیهای مناسب را انجام داده باشند.
تشکری هاشمی با تأکید بر اینکه لزوم ساماندهی خطوط متروی حومه را بارها به متولیان امر گوشزد کردهایم؛ اما متأسفانه هنوز واکنش مثبتی را ندیدیم، اظهار کرد: از هر بعد به این موضوع نگاه کنیم، میبینیم که عدم ساماندهی و تعیین تکلیف این خطوط شهرداری تهران را دچار آسیب خواهد کرد؛ چراکه علاوه بر اینکه شهرداری باید برای نگهداری، اورهال و... این خطوط هزینه کند، بلکه در قبال حوادث و اتفاقات هم مسئول خواهد بود و زمانی که این خطوط وارد استهلاک شود نیز منابع مالی زیادی برای اورهال و بهسازی نیاز دارد که محل جبران هزینه آن مشخص نیست.
به گفته عضو شورای شهر تهران، در مورد هزینههای جاری نیز باید بگویم که شهرداری تهران در حال حاضر در حال پرداخت یارانه است و همه این موارد مزید بر علت است و حتی اگر هیچ کدام از این موضوعات نیز مطح نبود. چون سرویس دهی و هزینه کرد خارج از شهر تهران است؛ شهرداری مکلف است مدیریت این خطوط را تعیین تکلیف کند.
وی تأکید کرد: طبیعتا تا حادثهای رخ ندهد ممکن است کسی سراغشان نرود؛ اما زمانی که حادثهای رخ میدهد یا از این سمت در بحث هزینهها شورای شهر تهران این حق برایش محفوظ است که در مورد هزینههای شهرداری تهران برای خارج از تهران وارد شود و شهرداری تهران باید لاجرم به سمت تعیین تکلیف برود.
انتهای پیام
نظرات