به گزارش ایسنا، این اقدام برای جلوگیری از تکرار روند پرهزینه انباشت جتهای تحویل داده نشده در حالی صورت میگیرد که بوئینگ با فروش بخشی از خدمات خود، تلاش خود برای صرفهجویی در هزینهها و پرداخت بدهیها را دو چندان میکند.
بوئینگ در اقدامی بیسابقه طی تماس تلفنی با تحلیلگران، بهطور علنی از احتمال فروش هواپیما خبر داد و گفت: در بازاری که با کمبود مواجه است، کمبود خریدار وجود ندارد.
برایان وست، مدیر ارشد مالی شرکت بوئینگ گفت: مشتریان تماس میگیرند و درخواست هواپیماهای اضافی میکنند.
کلی اورتبرگ، مدیرعامل بوئینگ اظهار کرد: به دلیل تعرفهها، بسیاری از مشتریان ما در چین اعلام کردهاند که سفارش خود را تحویل نخواهند گرفت.
دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، اوایل این ماه تعرفههای پایه بر واردات چین را به ۱۴۵ درصد افزایش داد و چین نیز در اقدامی تلافیجویانه، تعرفه ۱۲۵ درصدی بر کالاهای آمریکایی وضع کرد.
با این حال، وست هشدار داد که اوضاع میتواند به سرعت تغییر کند؛ واشنگتن این هفته با بیان اینکه تعرفههای بالا بین آمریکا و چین پایدار نیست، از آمادگی خود برای کاهش جنگ تجاری خبر داد.
منابع صنعتی گفتند: مشتریان جدید بالقوه شامل هند یا سایر بازارهای رو به رشد سریع مانند آمریکای لاتین و آسیای جنوب شرقی میشوند، اگرچه مذاکرات با آنها هنوز آغاز نشده است.
نشریه صنعتی «لیهام نیوز» (Leeham News) هشدار داد که یافتن مشتریان جدید پس از ساخت هواپیماها میتواند تلاشی پرهزینه باشد. کارشناسان میگویند: بسیاری از اجزا، مانند کابینها، توسط خطوط هوایی انتخاب میشوند و تغییر به پیکربندی جدید میتواند میلیونها دلار هزینه به همراه داشته باشد و همچنین ممکن است باعث ایجاد مجموعهای از تعهدات قراردادی شود که به همکاری خریدار اصلی نیاز دارد.
اورتبرگ گفت: چین تنها کشوری است که بوئینگ در آن با این مشکل مواجه شده است. ما دیگر به ساخت هواپیما برای مشتریانی که آنها را قبول نمیکنند، ادامه نخواهیم داد.
سایت بیزنس دی گزارش کرد، موضع عمومی بوئینگ پس از تهدید تعرفهها علیه وضعیت تجارت بدون تعرفه یک دههای صنعت هوافضا مطرح میشود. با این حال، مقامات ارشد این صنعت میگویند که هیچ مدرک روشنی مبنی بر ممنوعیت رسمی دولت چین برای جتهای آمریکایی وجود ندارد.
انتهای پیام
نظرات