• یکشنبه / ۷ اردیبهشت ۱۴۰۴ / ۱۰:۰۶
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1404020704238
  • خبرنگار : 71955

هنرستانها؛ مسیر رو به آینده دانش‌آموزان و فرصتی برای دیده شدن علایق

هنرستانها؛ مسیر رو به آینده دانش‌آموزان و فرصتی برای دیده شدن علایق

مهارت آموزی در هنرستان‌ها به عنوان یک راه حل مناسب در تربیت‌ نیروی انسانی متخصص برای ورود به بازار کار است. طبق سند تحول بنیادین کلیه هنرستان‌ها باید آموزش‌های فنی و حرفه‌ای خود را به سمت مهارت محوری و تربیت دانش‌آموزان در جهت سوق دادن به بازار کار هدایت کنند تا انتخاب رشته‌های هنرستانی در صدر انتخاب‌های تحصیلی قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، یادگیری مهارت نباید صرفا در جهت کسب مهارت باشد بلکه باید به تولید و درآمدزایی نیز برسد؛ هرچند درآمدزایی نیازمند بازاریابی است اما توجه به هنرهایی که محصول دست دانش‌آموزان هنرستانی‌ است بخصوص در هفته مشاغل می‌تواند در جهت تقویت انتخاب و مسیر آینده دانش‌آموزان موثر باشد.

به مناسبت هفته گرامیداشت مقام معلم و هفته مشاغل، جمعی از خبرنگاران با حضور در هنرستان دخترانه نرگس منطقه ۱۴ تهران با نحوه فعالیت هنرستانی‌ها آشنا شدند.

در این هنرستان رشته‌هایی همچون تولید محتوای الکترونیکی، نقاشی، حسابداری، تصویرسازی و جلوه‌های ویژه، نان و شیرینی، برنامه‌ریزی، مدیریت و امور اداری تدریس می‌شود.

هنرستانها؛ مسیر رو به آینده دانش‌آموزان و فرصتی برای دیده شدن علایق

سحر اسماعیلی مدیر هنرستان نرگس منطقه ۱۴ تهران در جمع خبرنگاران گفت: در این هنرستان ۴۷۰ دانش‌آموز مشغول به تحصیل هستند. رشته‌های پایه دهم شامل شبکه و نرم‌افزار، حسابداری و نقاشی است و در شاخه کارودانش نیز رشته‌هایی مانند شیرینی و شکلات و مدیریت خانواده ارائه می‌شود. همچنین، در پایه یازدهم رشته‌هایی از جمله امور اداری، تصویرسازی و جلوه‌های ویژه در حال راه‌اندازی و تکمیل ظرفیت است.

وی با اشاره به استقبال بالای دانش‌آموزان افزود: امسال با وجود ثبت ۶۰۰ درخواست ثبت‌نام، تنها توانستیم ۱۶۰ نفر را پذیرش کنیم. هنرستان نرگس از جمله مدارس پرمتقاضی منطقه است. البته ما در حوزه قبولی دانشگاه و موفقیت در مسابقات نیز دستاوردهای خوبی داشته‌ایم.

اسماعیلی با تأکید بر اهمیت سلامت روان دانش‌آموزان ادامه داد: نکته قابل توجه این است که طبق داده‌های سامانه نماد، میزان شناسایی آسیب‌های اجتماعی در مدرسه نرگس نسبت به میانگین شهر تهران حدود ۶۰ درصد کمتر بوده است. همچنین نسبت به سال گذشته توانستیم میزان آسیب‌ها را به یک‌سوم کاهش دهیم.

مدیر هنرستان نرگس با اشاره به استمرار برخی مشکلات روانی در میان دانش‌آموزان عنوان کرد: با وجود برخی چالش‌ها مانند افسردگی، اضطراب و ضعف اعتماد به نفس، شاخص‌های آسیب‌های روانی در این هنرستان بهبود قابل توجهی یافته است. خانواده‌ها نیز با مشاهده این فضا، استقبال بیشتری از ثبت‌نام نشان می‌دهند. حضور در جمع دانش‌آموزان، بازی و نشاط آن‌ها، گواه فضای سالم و طبیعی این مدرسه است.

هنرستانها؛ مسیر رو به آینده دانش‌آموزان و فرصتی برای دیده شدن علایق

در ادامه این بازدید قاسم بیانی مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۴ تهران در جمع خبرنگاران گفت: هنر جایگاه والایی دارد و انسان را فاخر می‌کند. امروز در هنرستان فاخر نرگس شاهد جلوه‌ای از هنر و خلاقیت دانش‌آموزان هستیم.

وی افزود: اگر بخواهیم بپرسیم «چه کرده‌ایم؟»، باید گفت اقدامات حمایتی از هنرستان‌ها و ایجاد بسترهای آموزشی مناسب، پاسخ روشنی به این سؤال است. هنرستان نرگس تنها یکی از چندین هنرستان منطقه ۱۴ تهران است که با استقبال چشمگیر دانش‌آموزان و خانواده‌ها روبه‌رو شده است.

بیانی با بیان اینکه خوشبختانه در منطقه ۱۴ گرایش به تحصیل در رشته‌های هنری، به ویژه میان دختران، بسیار بالاست ادامه داد: در سال‌های گذشته و امسال تلاش کرده‌ایم فضای آموزشی هنرستان‌ها را توسعه دهیم.

وی تصریح کرد: امسال دو تا سه مدرسه دیگر نیز به‌عنوان ضمیمه هنرستان‌ها در نظر گرفته شده تا پاسخگوی حجم بالای تقاضا باشیم.

مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۴ تهران با اشاره به کمبود تجهیزات گفت: تا چند سال پیش بسیاری از هنرستان‌ها از تجهیزات کافی برخوردار نبودند اما از سال‌های ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳، به ویژه در سال جاری، با حمایت اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران، هم پشتیبانی مالی و هم تجهیزات مناسبی در اختیار هنرستان‌ها قرار گرفت.

بیانی در پایان خواستار مشارکت بیشتر خانواده‌ها و مردم در حمایت از هنرستان‌ها شد.

هنرستانها؛ مسیر رو به آینده دانش‌آموزان و فرصتی برای دیده شدن علایق

در ادامه این بازدید، دانش‌آموزان به تشریح رشته خود، میزان آگاهیشان از بازار کار رشته و درآمدزایی در رشته جذب شده خود پرداختند.

پریسا فراهانی، دانش‌آموز پایه دوازدهم رشته چهره‌سازی، گفت: من در شاخه «کار و دانش» و در رشته چهره‌سازی تحصیل می‌کنم. این رشته بیشتر جنبه عملی دارد و برخلاف رشته‌هایی مانند گرافیک، ما به صورت تخصصی روی آنالیز چهره، طراحی چهره و سبک‌های مختلف آموزشی تمرکز می‌کنیم.

وی افزود: در این رشته مهارت‌هایی را می‌آموزیم که می‌توانیم در دانشگاه ادامه دهیم و حتی در آینده تدریس کنیم. توانایی آموزش تخصصی یکی از ویژگی‌های مهم رشته چهره‌سازی است.

فراهانی اظهار کرد: هنگام تحقیق درباره رشته‌های هنری، سراغ رشته‌ای رفتم که واحدهای عملی بیشتری داشته باشد، چون به کارهای عملی علاقه‌مندم. البته این رشته سختی‌های خاص خودش را دارد؛ مهم‌ترین چالش، هزینه بالای لوازم و مواد مصرفی است. از سوی دیگر، باید هم درس‌های نظری را بخوانیم و هم پروژه‌های عملی را به موقع تحویل بدهیم.

هنرستانها؛ مسیر رو به آینده دانش‌آموزان و فرصتی برای دیده شدن علایق

نازنین زهرا رحیمی، دانش‌آموز پایه دهم رشته مدیریت خانواده، نیز درباره رشته خود گفت: در پایه دهم آموزش آشپزی، در پایه یازدهم آموزش خیاطی و در پایه دوازدهم دروس مرتبط با روانشناسی خانواده تدریس می‌شود. این رشته مهارت‌های کاربردی و مورد نیاز زندگی را به دانش‌آموزان آموزش می‌دهد.

وی افزود: یکی از چالش‌های اصلی این رشته، هزینه بالای تجهیزات است. بسیاری از وسایل مورد نیاز، از جمله فر برای آموزش آشپزی، باید توسط خود دانش‌آموزان تهیه شود.

رحیمی در پایان گفت: دانش‌آموزان این رشته می‌توانند پس از فارغ‌التحصیلی در دانشگاه، رشته‌هایی مانند آشپزی، طراحی دوخت و تربیت کودک را ادامه دهند. همچنین برخی از ما با استفاده از مهارت‌های آموخته‌شده در دوران دبیرستان، توانستیم از طریق آشپزی و کیک‌پزی کسب درآمد کنیم.

هنرستانها؛ مسیر رو به آینده دانش‌آموزان و فرصتی برای دیده شدن علایق

النا اثیری پایه یازدهم رشته تولید محتوا این هنرستان گفت: علت انتخاب این رشته این بود که زودتر وارد بازار کار شوم و کار را تجربه کنم. این رشته بازار کار متنوعی دارد از طراحی و طراحی سایت تا طراحی وب و ... اما در این رشته رقیب بسیار زیاد است و برای اینکه بتوانیم به اسم و رسم و درآمد خوب برسیم باید تلاش زیادی انجام دهیم.

سعیده جعفری دانش‌آموز رشته حسابداری درباره علت انتخاب این رشته‌ گفت: مطمئن هستم در آینده می‌توانم شغل و حرفه خوبی را پیش رو داشته باشم و به درآمد مناسبی برسم و می‌دانم وقتی وارد هنرستان می‌شوم حرفه خوبی را کسب خواهم کرد.

وی افزود: به دلیل اشتباهات ریزی که ممکن است گاها اتفاق بیفتد، سرنوشت شرکت یا موسسه تحت تاثیر قرار می‌گیرد بنابراین باید در این کار دقت لازم را داشته باشیم.

هستی نیکو صحبت پایه دهم رشته تولید محتوا هنرستان نرگس منطقه ۱۴ نیز گفت: با توجه به اینکه این رشته یک رشته گرافیکی است آینده درخشان‌تری دارد و با توجه به علاقه‌ای که در این رشته داشتم وارد این شاخه شدم.

وی افزود: در این رشته روی کارهای گرافیکی کار می‌شود و در پایه یازدهم و دوازدهم به طور حرفه‌ای تبدیل به یک گرافیست و ادیتور حرفه‌ای می‌شویم. در حوزه تدوین فیلم و عکس با توجه به تدوین‌ها و فتوشاپ‌ها و برنامه‌های گرافیکی عکس که کار می‌کنیم بازار کار خیلی خوبی را می‌توانیم داشته باشیم.

هنرستانها؛ مسیر رو به آینده دانش‌آموزان و فرصتی برای دیده شدن علایق

هنرستانها؛ مسیر رو به آینده دانش‌آموزان و فرصتی برای دیده شدن علایق

هنرستانها؛ مسیر رو به آینده دانش‌آموزان و فرصتی برای دیده شدن علایق

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha