• یکشنبه / ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۴ / ۱۰:۱۰
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1404021409515
  • خبرنگار : 50622

معلم نمونه پرورشی البرز:

نزدیک‌ترین فرد به دانش‌آموزان، مربی تربیتی و پرورشی است

نزدیک‌ترین فرد به دانش‌آموزان، مربی تربیتی و پرورشی است

ایسنا/البرز یک مربی تربیتی و پرورشی اظهار کرد: نسلی که در عصر گسترش اینترنت و شبکه‌های اجتماعی رشد کرده و در عین حال وابستگی زیادی به دنیای دیجیتال دارد؛ علی رغم ظاهر نفوذ ناپذیرشان، اگر آنها را به خوبی درک کنیم خیلی راحتر می‌توانیم با آنها ارتباط بگیریم.

خدیجه رستگار که امسال به عنوان معاون پرورشی نمونه استانی انتخاب شده است، در گفت و گو با ایسنا درباره اینکه یک مربی پرورشی برای ارتباط بهتر با نسل امروز دارای چه ویژگی‌هایی باید باشد، گفت: مهمترین ویژگی، داشتن صبر و حوصله است. چون نسل حاضر با وجود آسیب‌های اجتماعی و مشکلات خانوادگی چندین ساعت را در مدرسه با افکار مختلف سپری می‌کند. از این رو وظیفه معاونت پرورشی و مربی تربیتی این است که با وجود تمام این مشکلات و پیچیدگی‌های رفتاری، بتواند یک دانش آموز را در مسیر درست تربیت و راهنمایی کند.

وی که به مدت ۱۳ سال به عنوان مربی تربیتی و معاون پرورشی در آموزش و پرورش در حال فعالیت بوده و در حال حاضر مربی پرورشی یکی از دبستان‌های کرج است، افزود: نسل امروز روحیات و تفکرات متفاوتی دارد. بنابراین اولین عامل برای اینکه یک مربی پرورشی و تربیتی بتواند خود را با این روحیات همسو و هماهنگ کند؛ ایجاد حس دوستی و اعتماد بین خود و دانش آموز است.

رستگار ادامه داد: این حس دوستی بین دانش آموز با مربی تربیتی و پرورشی نسبت به سایر آموزگاران باید بیشتر باشد و وقتی این احساس ایجاد شد، مربی با جلب اعتماد دانش آموز می‌تواند اهداف تربیتی خود را اجرا و محقق کند.

این مربی تربیتی درباره مهمترین چالش در مواجهه به نسل امروز، بیان کرد: از دانش آموزان و نسل امروزی با عنوان زد و آلفا یاد می‌شود. نسلی که در دوران گسترش اینترنت و شبکه‌های اجتماعی رشد کرده و در جهانی مملو از فناوری‌های پیشرفته زندگی می‌کند و وابستگی زیادی به دنیا و ابزار دیجیتالی هم دارد.

وی ادامه داد: بنابراین با دسترسی به محتواهای مجازی و تکنولوژی دیجیتال در بسیاری از موارد پیشروتر از نسل قبل خود هستند و از این نظر لازم است که آموزگاران و مربیان تربیتی و پرورشی از این نظر خود را همگام با آنها و تغییرات به روزرسانی کنند.

رستگار مطرح کرد: ظاهر نسل امروز ظاهر نفوذناپذیری نشان داده می‌شود اما اگر آنها را درک کنیم خیلی راحتر می‌توان با آنها ارتباط گرفت و در آنها نفوذ کرد و باعث ایجاد تغییر و تحول در آنها شد.

وی افزود: یکی از چالش‌های پیش روی مربیان تربیتی و پرورشی خانواده‌ها هستند. اگر خانواده دانش آموز با مدرسه و مسائل تربیتی همراه باشد؛ کار تربیتی راحت‌تر انجام شده و مشکلات دانش آموزانشان را خیلی بهتر می‌توان حل کرد.

وی با اشاره به کمبود مربی تربیتی و پرورشی افزود: در حال حاضر نسبت به تعداد دانش آموزان، در مدارس مربی تربیتی و پرورشی کمی داریم و حتی برخی از مدارس مربی تربیتی ندارند. اما وقتی عنوان شغلی یک مربی در آموزش و پرورش بر مبنای تربیت و پرورش تعریف شده، وجود او در مدارس یک ضرورت است.

رستگار درباره چالش‌های رفتاری و تربیتی دانش آموز امروزی گفت: دانش‌آموزان امروزی شبهاتی در مورد مسائل اعتقادی دارند که با آگاهی و ایجاد ارتباط موثر با آنها می‌توان این شبهات را توجیه و پاسخ های منطقی به آنها ارائه کرد.

وی بیان کرد: با توجه به شرایط اجتماعی و فرهنگی جامعه امروز و دریافت اطلاعات اشتباه از فضای مجازی، نسل امروز درگیر شبهاتی هستند که باعث اختلاف نظر و سلیقه با دیگران می‌شوند.

وی افزود: بنابراین نزدیک‌ترین فرد در مدرسه به دانش آموز مربی تربیتی و پرورشی است که می‌تواند مشکلات خود را با او در میان بگذارند. با این کارکرد خوشبختانه جایگاه مربیان تربیتی و پرورشی در مدارس نسبت به سال‌های گذشته خیلی بهتر نشان داده شده است.

وی با اشاره به مشکلات حوزه تربیتی و پرورشی گفت: یکی از مشکلات این حوزه افزایش و گستردگی بخشنامه‌های صادره است. گاهی اوقات این بخشنامه‌ها آنقدر زیاد است که پاسخ دادن به آن زمان زیادی می‌برد و مربی از کار اصلی خود که پرورش و تربیت است، باز می‌ماند.

این مربی تربیتی ادامه داد: اگر این بخشنامه‌ها کمتر شود و یا اینکه بخشنامه‌های مشابه در یک قالب فرستاده و فعالیت‌های اداری کمتر شود، مربی بیشتر می‌تواند به امور تربیتی و پرورشی دانش آموز خود بپردازد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha