به گزارش ایسنا به نقل از موسسه فرهنگی و مطالعاتی بزرگمهر حکیم، محمد رسولی، شاهنامهپژوه که بیش از ۲۰ سال در زمینه شاهنامهپژوهی و تألیف کتاب فعالیت دارد با اشاره به بزرگداشت روز فردوسی، ۲۵ اردیبهشت است، گفت: این روز به عنوان پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت فردوسی قرار گرفته و عموم ملت تلاش دارند این روز را به ویژه در سالهای اخیر پاس بدارند و به شاهنامهخوانی بپردازند.
او درباره اقدام آموزش و پرورش برای نهادینه کردن شاهنامهخوانی در بین دانشآموزان گفت: پژوهشی با عنوان کودک و نوجوان در شاهنامه داریم که مرتبط با نسل دانشآموزی است.
رسولی خاطرنشان کرد: باید بتوان از زمان نوزادی و جوانی درباره شاهنامه با بچهها سخن گفت. باید آموزش و پرورش زنگ ویژهای برای شاهنامهخوانی اختصاص دهد که متناسب با ذائقه دانشآموز باشد. شاهنامه برای دانشآموزان، مدیران و معلمان تدریس شود. شاهنامه یک کتاب اعجابآور است لذا تاکید میشود با تدریس این کتاب، باورهای عمومی در دانشآموز در سن کم شکل بگیرد.
او همچنین به برگزاری نمایشگاه کتاب و فعالیت غرفه نشر سمرقند اشاره و اظهار کرد: این نشر کتابهایی را منتشر میکند که به تاریخ ایران مربوط می شود و به دنبال انسجام ملی است. کتابهای این غرفه نیز در همین راستا رونمایی شده است.
در ادامه، هوشنگ طالع، تاریخدان، درباره آشنایی دانشآموزان با موضوع تاریخ توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: ضرورت دارد برای آشنایی دانشآموزان با تاریخ، این موضوع به صورت جامع وارد مدارس شود.
او افزود: در کتاب تاریخ ایران کهن سعی کردهام در بحث تاریخ به موضوعاتی بپردازم که در آن، خلأ وجود داشته است. کتاب «جهاننمای تاریخ ایران» (از کوچ ایرانیها تا ایران امروزی که بحرین از آن جدا شده) نوشته بنده است.
طالع در پاسخ به این پرسش که برای آشنایی دانشآموزان با تاریخ باید چه اقدامی صورت بگیرد اشاره کرد: تاریخ باید وارد آموزش و پرورش و مدارس شود تا دانشآموزان با موضوع تاریخ آشنا شوند.
او در پایان تأکید کرد: نمایشگاه کتاب میتواند درباره معرفی تاریخ ایران، شاهنامه و بزرگان موثر باشد لذا میتوان از این مسیر نیز دانشآموزان را با تاریخ آشنا کرد.
انتهای پیام
نظرات