مدارس و مراکز آموزشی، بر جذابتر کردن یادگیری برای دانشآموزان، ایجاد محیطی مثبت برای مربیان و تغییر فرهنگ مدرسه در برآوردن نیازهای متنوع جامعه متمرکز شدند. همانطور که مدارس برای دستیابی به این اهداف تلاش میکنند، انتظار داریم شاهد گسترش هوش مصنوعی و سایر فناوریهای نوظهور در کلاس درس، توسعه و پشتیبانی حرفهای پیشرفته برای معلمان و فرصتهای یادگیری فردیتر برای دانشآموزان باشیم و به دلیل اهمیت این موضوع، ایسنا در سلسله مطالبی به موضوع دنیای امروز و نظام آموزشی سنتی میپردازد تا گذر از نظام آموزش سنتی به آموزش مدرن را در سایر نظامهای آموزشی کشورهای جهان بررسی و معرفی کند. در گزارشهای قبل مباحث «نظام آموزشی سنتی مانع پیشرفت است یا کاتالیزور آن؟ » «آموزش مدارس باید فراتر از یادگیری مبانی گذشته شود» و «چگونه معلمان و اساتید با آموزش در دنیای امروز هماهنگ شوند؟ » مورد بررسی قرار گرفت و در این مطلب به موضوع، «مهمترین روندهای آموزش در دنیای فناوری امروز»، پرداخته خواهد شد.
بزرگترین روندهای آموزشی
در این گزارش، مهمترین روندهای آموزش کنونی معرفی شده که شامل موارد زیر است:
مدارس غیرسنتی
همه چیز از فرصتهای شغلی، فناوری و دنیای اطراف ما در طول دهه گذشته بهطور قابلتوجهی تغییر کرده، با این حال مدل سنتی مدارس دولتی در آمریکا تا حد زیادی بدون تغییر باقی مانده است. بسیاری از دانشآموزان امروز با ادامه کار این مدل مدارس عصر صنعتی، احساس خستگی و بیعلاقگی به یادگیری میکنند. هنگامی که همهگیری کووید-۱۹ در سال ۲۰۲۰ باعث وقفه آموزش حضوری در مدارس شد، بسیاری از خانوادهها دریافتند، زمان آن فرا رسیده است که به فرصتهای یادگیری جدید و غیرسنتی برای فرزندانشان روی آورند.
از سال ۲۰۱۹، بیش از یک میلیون دانشآموز - معادل یک دانشآموز از هر کلاس در کشور آمریکا- کلاس درس مرسوم را ترک کردهاند تا رویکردهای آموزشی متفاوت و محیطهای یادگیری نوآورانهتری را جستجو کنند. مرکز ملی آمار آموزشوپرورش آمریکا پیشبینی کرد که مدارس دولتی، ازجمله مدارس دولتی مستقل تا سال ۲۰۳۱، ۲.۴ میلیون دانشآموز دیگر را از دست خواهند داد. دانشآموزان امروزی، خواهان رویکردهای یادگیری فردیتری هستند که آنان را قادر میسازد از خلاقیت خود استفاده و علایق خود را کشف کنند و با همسالان خود به روشهای مشارکتیتری تعامل داشته باشند.
در سال ۲۰۲۵، شاهد ظهور مدلهای بیشتر از مدرسه غیرسنتی خواهیم بود که بر مشارکت، همکاری و خلاقیت دانشآموزان تمرکز دارند و دانشآموزان را برای فارغالتحصیلی و ورود به نیروی کار در حال تکامل پیوسته، آماده میکنند. برخی از این مدلهای آموزش غیرسنتی نوظهور شامل مدارس کوچک، برنامههای یادگیری آنلاین و ترکیبی، همچنین مدارس مبتنی بر پروژه یا تحت هدایت دانشآموز و برنامههای مدرسه غیرسنتی قدیمی مانند آموزش در خانه، مونتهسوری و مدارس آموزش فنی و حرفهای هستند. در سال ۲۰۲۵، همچنین پیشبینی میشود که مدارس دولتی از طریق رویکردهای نوآورانه، با انعکاس برخی از عناصر این مدلهای مدرسه غیرسنتی، برای رفع نیازهای متنوع دانشآموزان گام بردارند تا ثبتنام دانشآموزان در مدارس را حفظ کنند، مشارکت را افزایش دهند و دانشآموزان را به مهارتهای کاربردی و آماده برای شغل مجهز کنند.
گسترش استفاده از هوش مصنوعی در آموزش
هوش مصنوعی (AI) در فضای آموزشی رواج یافته است و این فناوری نوظهور هیچ نشانهای از توقف رشد سریع خود در آستانه سال ۲۰۲۵ نشان نمیدهد. انتظار میرود، دیدگاه در مورد هوش مصنوعی تغییر کند و این امر نشاندهنده پذیرش گستردهتر این فناوری بهعنوان ابزاری مفید برای ارتقای آموزش و بهرهوری باشد. در سال ۲۰۲۵، مدارس به ادغام بیشتر هوش مصنوعی در برنامه درسی ادامه خواهند داد و دانشآموزان را به استفاده مناسب از آن برای ارتقای یادگیری خود هدایت میکنند. بسیاری از مدارس و مراکز آموزشی، سیاستهای رسمی مدرسه در حوزه هوش مصنوعی را تدوین و قوانین رفتاری دانشآموزان را اصلاح کردهاند تا استفاده ایمن، موثر و اخلاقی از ابزارهای هوش مصنوعی در کلاس درس را تضمین کنند. علاوه بر این، بسیاری از مربیان اکنون ابتکار عمل را برای گنجاندن ابزارهای هوش مصنوعی در برنامههای درسی خود به دست گرفتهاند تا به دانشآموزان در ایجاد آشنایی با این فناوری کمک کنند.
معرفی هوش مصنوعی به دانشآموزان در محیط امن و کنترلشده، آنان را قادر میسازد تا یاد بگیرند که چگونه از آن بهطور موثر و اخلاقی استفاده کنند. تجهیز دانشآموزان به مهارتهای بنیادی در هوش مصنوعی، در حال حاضر بهعنوان مجموعه مهارت ضروری برای دانشگاه و بسیاری از مشاغل در نظر گرفته میشود. از آنجا که هوش مصنوعی، فناوری نسبتا جدید برای همه، ازجمله مربیان است، پیشبینی میکنیم که امسال مدارس بیشتری فرصتهای توسعه حرفهای هوش مصنوعی را پیادهسازی کنند و معلمان را قادر سازند تا آموزش هوش مصنوعی موثرتری ارائه دهند. برخی از مدارس نیز استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی برای بهرهوری اداری را آغاز کردهاند که نیاز به آموزش و راهنمایی دارد تا اطمینان حاصل شود، مربیان و کارکنان میتوانند با موفقیت این ابزارها را در کار خود ادغام کنند.
حمایت هدفمند از مربیان
بسیاری از مراکز آموزشی بر تخصیص بودجه کمکهای اضطراری مدارس ابتدایی و متوسطه (ESSER) برای اجرای برنامهها و ابزارهای جدید آموزشی، حمایت از رفاه دانشآموزان و غلبه بر افت تحصیلی متمرکز بودهاند و اکنون که مهلت نهایی این بودجه کمکی به پایان رسیده است، شاهد تغییر توجه مدارس و مراکز آموزشی به ارائه پشتیبانی هدفمند بهطور مستقیم به مربیان خواهند بود.
با وجود تمام فناوریهای جدید، فضاهای یادگیری نوسازی شده و برنامههای درسی بهروز شده که به تازگی مراکز آموزشی آنها را معرفی کردند، توسعه حرفهای برای تضمین اجرای موثر این پیشرفتها ضروری است. در سال ۲۰۲۵، مدارس، برنامههای توسعه حرفهای جدیدی را در برنامه خود قرار خواهند داد که مربیان را قادر میسازد تا یادگیرندگان فعال را پرورش دهند. با ارائه ابزارها و منابعی که معلمان برای موفقیت نیاز دارند، مدارس، در حالی که همچنان رفاه معلمان را در اولویت اصلی خود قرار میدهند میتوانند به مربیان در بهبود بهرهوری و دستیابی به اهداف حرفهای کمک کنند.
حمایت از مربیان، رویکردی جامع به نفع کل جامعه است. برای رسیدگی به افزایش حجم کار، مدارس، ابزارها و استراتژیهای جدیدی را برای حمایت از اثربخشی و رفاه معلمان پیادهسازی خواهند کرد. برخی مدارس حتی در حال آزمایش فناوریهای خودکار و مبتنی بر هوش مصنوعی هستند تا وظایف تکراری و اداری را از دوش معلمان بردارند و زمان ارزشمندی را برای ارتباط با دانشآموزان و تمرکز بر تدریس آزاد کنند. علاوه بر این، مناطق آموزشی درک اهمیت تعادل سالم بین کار و زندگی را آغاز کردهاند، زیرا بسیاری از معلمان در چند سال گذشته این حرفه را ترک کردهاند.
مراکز آموزشی در سال ۲۰۲۵، به بررسی راههایی برای پرورش تجربه شغلی مثبتتر برای معلمان ادامه خواهند داد. معلمان خواهان راهحلهایی برای مسائل رفتاری دانشآموزان، گروههای رهبری دقیقتر و حجم کاری قابل مدیریتتر هستند. مدارس برای بهبود این موارد تلاش خواهند کرد، در حالی که جنبههایی از شغل معلمان، ازجمله فرهنگ مدرسه، فرصتهای یادگیری حرفهای و گواهینامهها و برنامههای برنامه آموزشی مبتنی بر ایده آموزش به دانشآموزان در چهار اصل خاص -علم، فناوری، مهندسی و ریاضی - با رویکردی بین رشتهای و کاربردی (STEM) و هنر را حفظ خواهند کرد.
تمرکز بر فرهنگ مدرسه و منطقه آموزشی
دانشآموزان و خانوادههایشان با فهرست رو به رشد گزینههای آموزشی، به دنبال محیطهای یادگیری هستند که نه فقط برنامه درسی و منابع باکیفیت بالا ارائه میدهند، بلکه با ارزشهای آنها همسو است و ارتباط مدرسه و خانه را در اولویت قرار میدهند. در این محیط که بهطور فزایندهای رقابتی است، پرورش فرهنگ مثبت و جامعه مدرسهای مرتبط، ویژگیهایی هستند که مدارس را متمایز میکنند. بودجه و منابع بهطور مستقیم با تعداد دانشآموزان در هر مدرسه مرتبط هستند، بنابراین پرورش فرهنگ مدرسهای جذاب کلیدی است.
در سال ۲۰۲۵، مدارس و مراکز آموزشی برای اصلاح برند مدرسه خود به منظور جذب و حفظ دانشآموزان، زمان لازم دارند. مدیران مدارس بر ایجاد فرصتهای بیشتر برای تعامل با دانشآموزان و خانوادهها، اجرای ابزارهای ارتباطی جدید، ابتکارات و رویدادهایی که مدرسه را گرد هم میآورد، تمرکز خواهند کرد. در چند سال گذشته، برخی از مدیران ابتدایی تا متوسطه، ایستگاههای آموزشی سیار را برای افزایش دیده شدن و تاثیر روزانه بهصورت آزمایشی راهاندازی کردهاند. پیشبینی میشود که مدیران مدارس بیشتری در سال ۲۰۲۵، این رویکرد را بپذیرند و آنان را قادر سازند تا روابط قویتری با دانشآموزان و معلمان برقرار کنند.
با کار کردن از طریق ایستگاههای کاری سیار، مدیران میتوانند بهطور مستقیم با دانشآموزان و کارکنان در ارتباط باشند و روزانه ارتباط چهره به چهره برقرار کنند. تعاملات مثبت و مکرر با مدیر مدرسه به دانشآموزان، معلمان و خانوادهها کمک میکند تا با جامعه مدرسه در ارتباط باشند و فرهنگ ارتباط و پشتیبانی را ترویج دهند.
طراحی فراگیر برای یادگیری
دانشآموزان امروزی بیش از هر زمان دیگری، چگونگی و مکان یادگیری را خود انتخاب میکنند. طراحی فراگیر برای یادگیری (UDL) با فراهم کردن دسترسی هر دانشآموز به منابع و محیطهایی که به یادگیری آنان کمک میکند، پیشرفت تحصیلی را در بین گروههای مختلف دانشآموزان ارتقا میدهد. دسترسیپذیری فراتر از رعایت دسترسی دانشآموزان با ناتوانی حرکتی است و مدارس این موضوع را از طریق بهکارگیری طراحی فراگیر برای یادگیری در سراسر تجربه یادگیری تشخیص میدهند.
درک نیازهای متنوع دانشآموزان برای ایجاد تجربیات یادگیری فراگیر و حمایتی بسیار مهم است. در سال ۲۰۲۵، طراحی فراگیر برای یادگیری در مرکز ایجاد محیطهای یادگیری راحت و جذابی قرار خواهد گرفت که نیازهای همه دانشآموزان را برآورده میکند. بهعنوان مثال، مدارس بیشتری در حال اجرای فضاهای حسی هستند و اطمینان حاصل میکنند که دانشآموزان دارای تنوع عصبی، فضایی امن و راحت برای خودتنظیمی در طول روز در مدرسه دارند. این فضاها فقط به دانشآموزان دارای تنوع عصبی خدمت نمیکنند - همه دانشآموزان از داشتن مناطقی در مدرسه که به حمایت از رفاه اختصاص داده شده است، بهرهمند میشوند.
سایت اجوکین گزارش کرد، مانند سالهای گذشته، دسترسیپذیری و عدالت همچنان از موضوعات برجسته در سال ۲۰۲۵ خواهند بود، اما گفتوگوها به سمت تمرکز بر راههایی خواهد بود که طراحی فراگیر برای یادگیری میتواند بر برنامه درسی تاثیر مثبت بگذارد. طراحی فراگیر برای یادگیری بر ارائه انواع مختلف و انعطافپذیری از تعامل به دانشآموزان، روشهای مختلف ارائه اطلاعات و روشهای متعدد برای نشان دادن درک آنها در کلاس درس تاکید دارد. این روش از دانشآموزانی که از نظر عصبی-حرکتی متفاوت هستند و یا چالشهای یادگیری را تجربه میکنند، پشتیبانی میکند، اما همچنین تجربه یادگیری را برای دانشآموزان دارای سیستم عصبی حرکتی طبیعی بهبود میبخشد.
انتهای پیام
نظرات