به گزارش ایسنا، حجتالاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی- رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه- در گردهمایی روابط عمومیهای ادارات کل اوقاف سراسر کشور که امروز (۷ خرداد) در محل سازمان اوقاف برگزار شد، اظهار کرد: روابط عمومی از خبر میآید و قرآن منبع غنی از خبر است؛ از خبر خلقت گرفته تا سرانجام انسان، و حتی قوانین الهی. باید حقیقت را بشناسیم، بیان کنیم و مروج آن باشیم، زیرا در دل این امر، مبارزه با باطل نهفته است. خداوند در قرآن از قواعدی سخن میگوید که تغییر نمیکند و سرنوشت اقوام تلاشگر و تنبل را به انسان یادآور میشود. پیامبر نیز مأمور به خبررسانی است و اگر ما در مسیر او حرکت کنیم، به پیروزی خواهیم رسید.
وی با اشاره به مأموریتهای اساسی سازمان اوقاف گفت: حفظ موقوفه، افزایش مولدسازی و اجرای نیت واقفان سه محور مهم فعالیتهای سازمان است. واقفان برای ارتقای سطح زندگی مردم در زمینههای دین، بهداشت و پیشرفت کشور وقف کردهاند و فهم این نکته که وقف باید در خدمت رفاه مردم باشد، بسیار کلیدی است.
خاموشی از رونمایی دستگاه الکتروکموتراپی برای درمان سرطان خبر داد و گفت: تاکنون ۱۵۰۰ نفر تحت درمان قرار گرفتهاند. وقف، بودجه عمومی یا بیتالمال نیست بلکه اموال خصوصی برای رفع نیازهای جامعه است و ما باید به سمت کاهش هزینههای درمان با استفاده از وقف حرکت کنیم.
رئیس سازمان اوقاف با اشاره به تلاش برای مولدسازی موقوفات افزود: ۷۶ درصد موقوفات بیابانپایهاند. اگر به این اراضی رسیدگی شود، میتوان بهرهوری بالایی از زمینهای معطل داشت. کشت کاکتوس و توسعه زنجیرههای تولید متناسب با اقلیم، از جمله برنامههای در دست اقدام است.
وی همچنین به نقش وقف در اشتغال و کاهش ریزگردها اشاره کرد و افزود: اگر تولید چوب را در داخل کشور گسترش دهیم، اشتغال ایجاد و از خروج نفت جلوگیری میشود. از نیروگاههای کوچک مقیاس تا پروژههای بزرگ در حوزه انرژی مورد توجه سازمان است. به عنوان مثال، تولید یک و نیم مگاوات برق در تپههای عباسآباد یا توسعه انرژی در امامزادهها از جمله اقدامات ماست.
وی همچنین بر لزوم اطلاعرسانی درباره موقوفات معطل و پیشران بودن سازمان وقف در حوزههای مختلف تأکید کرد و افزود: حدود ۷۰ درصد پروندههای ثبتی به نتیجه رسیده و اقدامات خوبی در زمینه مولدسازی انجام شده است. امیدواریم در سال آینده اجرای نیت واقفان بیش از پیش محقق شود.
روابط عمومیها شفافیت را مبنای راهبرد خود قرار دهند
حسین انتظامی- معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی- در ادامه این همایش با اشاره به نقش کلیدی شفافیت در افزایش سرمایه اجتماعی گفت: سرمایه اجتماعی بر سه پایه استوار است: اعتماد مردم به حکومت، اعتماد حکومت به مردم و اعتماد مردم به یکدیگر. این اعتماد تنها با شفافیت محقق میشود.شفافیت نشاندهنده اعتماد حکومت به مردم است و با انتشار پیشدستانه اطلاعات، فضا را برای انتقاد سازنده فراهم میکند. در این صورت، اگر منتقد یا مغرضی حرفی داشته باشد، بر اساس اطلاعات رسمی اظهار نظر خواهد کرد.
انتظامی از روابط عمومیها خواست تا شفافیت را راهبرد اصلی خود قرار دهند و افزود: شفافیت فقط در اعلام آمار امامزادهها یا قراردادهای وقفی خلاصه نمیشود، بلکه اصل شفافیت، پیشبینیپذیری است؛ یعنی شهروند بداند اگر با خواستهای به سازمان مراجعه کند، نتیجه آن چه خواهد بود.
وی بر انتشار اصول رسانهای نیز تأکید کرد و نمونههایی از این اصول را چنین برشمرد:
اطلاعرسانی پیشدستانه در دستور کار باشد.
به سوال هر رسانه ظرف شش ساعت اداری پاسخ داده شود، ترجیحاً به صورت مکتوب.
از پاسخگویی به رسانههای فاقد مجوز خودداری شود.
اگر پاسخ سوال قبلاً در منابع دیگر موجود است، خبرنگار به همان منابع ارجاع داده شود.
اولویت پاسخدهی با رسانهای است که زودتر سوال را مطرح کرده است.
مصاحبهها در حاشیه مراسم کوتاه باشد و در صورت عدم امکان پاسخگویی، شماره خبرنگار گرفته و در زمانی دیگر پاسخ داده شود.
بهجای تکذیب، اطلاعرسانی صحیح صورت گیرد.
استفاده از عبارت «منبع آگاه» تنها در موارد تهدید جانی مجاز است.
شکایت از رسانههای دارای مجوز مجاز نیست و انتقادات باید در راستای اصلاح امور مورد توجه قرار گیرد.
انتظامی در پایان تأکید کرد: باید تلاش کرد تا رسانهها احساس کنند همراه سازمانها هستند نه در برابر آنها، و روابط عمومیها نقش کلیدی در این فرآیند دارند.
نقش روابط عمومی در نهادهای دینی فراتر از اطلاعرسانی است
در ادامه رضا معممیمقدم- مدیرکل فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه- با تأکید بر نقش راهبردی روابط عمومی در نهادهای دینی گفت: روابط عمومی در سازمانهایی مانند اوقاف، صرفاً یک واحد اطلاعرسانی نیست، بلکه باید بهمثابه ستاد جهاد تبیین، دیپلماسی دینی و اعتمادسازی اجتماعی عمل کند.
وی با اشاره به وظایف چندلایه روابط عمومی افزود: ما نیازمند روابط عمومیهایی هستیم که هم روایتگر دستاوردهای دینی و اجتماعی سازمان باشند و هم صدای مردم و واقفان و هیات امنا بقاع متبرکه را به مدیران سازمان منتقل کنند. امروز دیگر کار روابط عمومی، نصب بنر و تهیه بولتن نیست؛ بلکه باید توان تولید محتوای اثرگذار، مواجهه هوشمندانه با رسانهها و مدیریت تصویر نهاد را داشته باشد. در دورانی که اعتماد عمومی یک سرمایه اساسی است، روابط عمومی میتواند با شفافسازی، پاسخگویی، بازخوردگیری و تولید روایتهای صادقانه، نقش کلیدی در تقویت مشارکت مردم در امور وقف و خیر ایفا کند. در نگاه ما، روابط عمومی نه یک بخش اداری، بلکه یک نهاد فرهنگی-رسانهای خطشکن و مرزبان اعتماد عمومی است.
انتهای پیام
نظرات