به گزارش ایسنا، حمیدرضا خانمحمدی، در نشست هم اندیشی فعالان وجهادگران عرصه آموزش در مناطق محروم با بیان اینکه نقطه عطف بزرگی در حال رخ دادن است گفت: بعد از ۴۶ سال، برای نخستین بار آموزش و پرورش به عنوان مسئله اول دولت و ریاست جمهوری هم در مدرسهسازی فیزیکی و هم در کیفیت و محتوای آموزشی مطرح شده است.
وی با بیان اینکه باید نشستهایی میان فعالان مردمی و مسئولان عالیرتبه از جمله وزیر آموزش و پرورش و ریاستجمهوری برگزار شود، افزود: باید مقدمهای فراهم شود تا این جمع فرهیخته با رییس جمهور دیدار کنند و الگوهای موفق مردمی و جهادی خود را ارائه کنند.
رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با بیان اینکه کلید رهایی از فقر آموزشی، پیوستن به سامانهها و مدلهای جدید در آموزش است ادامه داد: گروههای جهادی، مردمی و خیریه میتوانند در حوزه بازماندگان از تحصیل و ارتقای کیفیت آموزش، نقشآفرینی مؤثری داشته باشند.
وی با اشاره به لزوم عبور از ساختارهای سنگین اداری و تمرکز بر بدنه مدارس گفت: باید به مدیر مدرسه برسیم زیرا جایی است که کانون تحول از آن انجام میشود. مدرسهای که مدرس آن درگیر و دغدغهمند نباشد، نمیتواند مأموریت تحول را انجام دهد.
خانمحمدی با بیان اینکه طرحهای موفق جهادی در ساخت و در ارتقای کیفیت نشان دادهاند که اگر به نقطه هدف یعنی مدرسه برسیم، تحولات بنیادین شکل میگیرد به فرمایشات رهبر انقلاب اشاره کرد و گفت: آموزش و پرورش مسئلهای حاکمیتی است و باید با استفاده از حلقههای میانی و مردمی، این حاکمیت را به نقطه اجرا در مدارس متصل کنیم. اگر مدیر مدرسه در این فرآیند غایب باشد، همه چیز ناقص میماند.
وی از مدل جدیدی در مدرسهسازی سخن گفت و افزود: از لحظه آغاز ساخت مدرسه باید گروهی از مردم در کنار آن قرار گیرند. مدرسهای که بدون حس تعلق ساخته شود، دو ماه بعد فرسوده میشود اما اگر مردم در ساخت و نگهداری آن شریک باشند، آن مدرسه بهترین مدرسه خواهد شد.
خانمحمدی خواستار جدی گرفتن توصیهها در برنامه هفتم توسعه شد و اظهار کرد: جریانات مردمی و جهادی باید در قالب سیاستهای الزامآور در قانون وارد شوند. کمک به مدرسهسازی نباید صرفاً توصیهای باشد. امیدوارم این جلسه نقطه آغازی باشد برای شکلگیری ریل جدیدی در نظام تعلیم و تربیت کشور تا مدرسه، همانگونه که مقام معظم رهبری تأکید کردهاند، کانون توجه و نقطه آغاز تحول شود.
انتهای پیام
نظرات