• شنبه / ۱۷ خرداد ۱۴۰۴ / ۲۱:۲۸
  • دسته‌بندی: فرهنگ عمومی
  • کد خبر: 1404031710775
  • خبرنگار : 71635

دومین نشست خبری جشنواره مد و لباس فجر

لزومی ندارد آثار جشنواره مد و لباس فجر به کف جامعه برسد / داوری از نگاه مردم نداریم

لزومی ندارد آثار جشنواره مد و لباس فجر به کف جامعه برسد / داوری از نگاه مردم نداریم

دبیر سیزدهمین جشنواره مد و لباس فجر با بیان اینکه اگر قرار باشد هرچه که در جشنواره می‌بینیم عینا در کف جامعه هم دیده شود دیگر شرایط از حالت جشنواره خارج می‌شود، گفت: با توجه به آثار فعلی، تولیدکنندگان می‌توانند از این الگویی که به نمایش درآمده است الهام گرفته و با ساده‌سازی کردن آثار، آنها را به بازار عرضه کنند. در دنیا هم به همین شکل است و آثاری که در جشنواره‌های مد ارائه می‌شود الزاما به تولید انبوه و استفاده جامعه نمی‌رسد.

به گزارش ایسنا، دومین نشست خبری سیزدهمین جشنواره مد و لباس فجر با حضور دبیر شورای فرهنگ عمومی، رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس، دبیر جشنواره سیزدهم، اعضای شورای سیاست‌گذاری و... عصر امروز - ۱۷ خرداد ماه و پس از آیین رونمایی از آثار جشنواره در مجموعه فرهنگی - هنری آسمان فرهنگستان هنر برگزار شد.

بیشتر بخوانید:

سیزدهمین جشنواره مد و لباس فجر پس از وقفه‌ای چند ماهه آغاز به کار کرد

محسن گرجی - دبیر سیزدهمین جشنواره مد و لباس فجر - در ابتدای این نشست خبری با اشاره به اینکه حداقل یک‌ میلیون‌ نفر در حوزه مد و لباس اشتغال دارند، گفت: ۲۵۶ هزار واحد صنفی توزیعی در کشور داریم که این به جز شبکه‌هایی‌هستند که در قالب سایر پلتفرم‌ها در قالب فروش مشغول‌اند.

او با بیان آمارهایی در حوزه مد ولباس کشور، بیان کرد: بازار ۱۰ میلیارد دلاری در این صنعت داریم. مد و لباس صنعتی کاملا مردمی است که دولت کمترین دخالت را در آن دارد و حداقل میزان از حامل‌های انرژی و منابع طبیعی استفاده می‌کند و انحصاری در آن وجود ندارد و تقریبا بخش قابل توجهی از کشورهای دنیا بخش قابل توجهی از رشد GDP خود را با صنعت مد و نساجی طی کرده‌اند.

جزئیاتی از روند برگزاری جشنواره

گرجی درباره روند برگزاری جشنواره توضیح داد: در این رویداد در مرحله اول بیش از ۷۰۰ تیم تعداد ۳۳۰۰ قطعه اثر در حوزه مفهومی، کاربردی و طراحی پارچه، زیورآلات ‌کیف و کفش برای دبیرخانه جشنواره ارسال کردند. مرحله اول صرفا طرح برای ما ارسال شد و اثر فیزیکی به جهت صرفه‌جویی ارسال نشد. از تعداد گروه یاد شده تعداد ۲۱۴ تیم در مرحله اول در ۱۲ پایگاه منتورینگ انتخاب شدند و شبکه خود را کامل کردند و گروه‌سازی انجام شد و افراد حدود ۴ هفته تحت نظارت منتورها فعالیت کردند و طرح را به اثر نهایی تبدیل کردند که بخشی از آن در سالن به نمایش در آمده است.

او افزود: داوری در دوبخش هنری و صنعتی انجام‌ می‌شود. هر کدام از داوران حداکثر ۱۰ اثر انتخاب می‌کنند و امتیاز می‌دهند. آثار نهایی۳ اثری هستند که بیشترین امتیاز را گرفته باشند. در صورتی که امتیازها نزدیک به هم باشد دیگر رتبه اول تا سوم نخواهیم داشت و ۳ اثر برگزیده داریم و اگر یک‌اثر با اختلافِ قابل توجهی جلوتر باشد، به عنوان اثر خاص و شاخص انتخاب خواهد شد.

گرجی گفت: اگر خداوند و مجموعه برندهای حاضر به ما کمک کنند، ۱۵ برگزیده این دوره را رها نمی‌کنیم و در قالب یک‌برنامه توان‌افزایی بومی شده، روند رشد آنها را پیگیری خواهیم کرد.

چرا لباس‌ها کاربردی و برای مصرف روزانه نیستند؟

او در پاسخ به سوال ایسنا درباره عدم وجود لباس‌های روزمره و کاربردی در میان آثار به نمایش درآمده در سیزدهمین جشنواره مد و لباس فجر،‌ توضیح داد: ما درباره یک جشنواره با فراخوان صحبت می‌کنیم و اگر قرار باشد هرچه که در جشنواره می‌بینیم عینا در کف جامعه هم دیده شود دیگر شرایط را از جشنواره خارج می‌کند. هنرمند ما ساختار ذهنی و فکری دارد که منجر به خلق یک اثر شده است؛ اگر صرفا فراخوان بخش کاربردی می‌دادیم آثاری باید تنها در این بخش ارسال می‌شد. با توجه به آثار فعلی، تولیدکنندگان می‌توانند از این الگویی که نمایش درآمده است الهام گرفته و با ساده‌سازی کردن آثار، آنها را به بازار عرضه کنند. در دنیا هم به همین شکل است و آثاری که در جشنواره‌های مد ارائه می‌شود، الزاما به تولید انبوه و استفاده جامعه نمی‌رسد، اما روندی ایجاد می‌کند که تولیدکننده از آن استفاده می‌کند.

لزومی ندارد آثار جشنواره مد و لباس فجر به کف جامعه برسد / داوری از نگاه مردم نداریم

پشت هر لباس باید یک قصه وجود داشته باشد

سپس قادر آشنا - دبیر شورای فرهنگ عمومی - که مجموعه کارگروه ساماندهی مد و لباس ذیل آن فعالیت می‌کند، گفت: ما ایرانیان هویت مشخصی داریم که اجزاء و عناصر مشخصی از جمله آیین و سنت‌ها، زبان، پوشاک و... دارد. اگر قرار بود پوشاک ما تغییر کند باید بگوییم کجایی هستیم؟

او ادامه داد: در حوزه پوشاک باید از هویت خود دفاع کنیم. پوشاک باید دارای داستان و روایت باشد که برای این امر باید به هویت خود رجوع کنیم و از آن استفاده کنیم و همه ما در این زمینه مسئولیت داریم.

آشنا با بیان اینکه ایرانیان نباید به دنبال مد در دنیا حرکت کنند، اظهار کرد: باید متناسب با فرهنگ ایرانی طراحی‌هایی انجام دهیم که هر فردی درجامعه لباس مورد نظر خود را پیدا کند و ارزان به دست مردم برسد.

کشف استعدادهای جوان؛ کارویژه جشنواره سیزدهم

او با اشاره به شعار سیزدهمین جشنواره مد و لباس فجر مبنی بر «کشف ایران» و استعدادهای ایران، گفت: یکی از مهمترین رسالت‌های جشنواره‌ها بدون شک کشف استعداد است و این باید کارویژه جشنواره باشد. البته این به معنای نادیده گرفتن اساتید و افراد خبره نیست.

دبیر شورای فرهنگ عمومی با تاکید بر اینکه ایران فقط در تهران و پایتخت خلاصه نمی‌شود، اظهار کرد: خوشبختانه دو سوم آثار نمایشگاه مربوط به شهرستان‌ها است.

او تاکید کرد: نکته مهم این است که نباید با اتمام جشنواره از همه کارها خداحافظی کنیم و فراموش کنیم، چه هدفی داشتیم. باید در طول سال با شورای سیاست‌گذاری و اهالی زیست‌بوم در ارتباط باشیم و در این زمینه دولت هم تسهیلگری کند. وظیفه دولت برگزاری جشنواره نیست و به نظر بنده کل جشنواره‌ها باید توسط بخش خصوصی برگزار شود و دولت و حاکمیت از هویت و اصالت مراقبت کند. 

اهمیت پیوند میان علم و عمل

آشنا با اشاره به صحبت‌هایی که با شخص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه مد و لباس داشته است،‌ بیان کرد: قرار بر این شده است که مزیت‌های نسبی مجموعه دولت،‌ به‌ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را احصا تا آنها را تقویت کنیم و یکی از این مزیت‌های نسبی استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها است. نکته دوم نیز پیوند بین علم و عمل است. از سوی دیگر اعضای کارگروه ساماندهی مد و لباس باید وظایف خود را با نظارت مجلس شورای اسلامی انجام دهند و حتی بگویند تاکنون چقدر به وظایف خود عمل کرده‌اند.

او با اشاره به تغییرات صورت گرفته در کارگروه ساماندهی مد و لباس،‌ شورای فرهنگ عمومی و... گفت: بین برگزاری و عدم برگزاری جشنواره قرار گرفتیم اما تمام تلاش خود را انجام دادیم تا بالاخره جشنواره برگزار شود؛ البته باید بدانیم هر جشنواره‌ای که مردمی نباشد، محکوم به شکست است.

در ادامه زهرا گلپایگانی - رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور - با تاکید بر اینکه سیزدهمین جشنواره مد و لباس فجر به دنبال نگاه و فضای همدلی بود، گفت: به نظر می‌رسد عدم پرداخت سیستمی و نگاه منظومه‌وار به هنر - صنعت مد و لباس وجود داشته باشد. اجزاء همه قابل اهمیت است، اما محور اصلی را عنصر انسانی قرار می‌دهیم و این روح کلی حاکم بر جشنواره بود و نکته دیگری که سعی کردیم به آن بپردازیم استفاده از سرمایه‌ها و تجربیات گذشته بود و این فرایند در منتورینگ این دوره مورد تاکید قرار گرفت.

او بیان کرد: یکی از ماموریت‌های کارگروه بازنگری مسیر رویدادهایی است که کشور برگزار می‌شود. رویدادهایی که فعلا در مسیر اجرا هستند،‌ رویداد نیستند و نمایشگاه نام دارند و این امر عوارضی دارد که حتی سبب ایجاد تعارض منافع برای اصناف هم می‌شود و یکی از کارکردهای نامناسب آن هم عدم التزام به قوانین است که باید اصلاح شوند.

لزومی ندارد آثار جشنواره مد و لباس فجر به کف جامعه برسد / داوری از نگاه مردم نداریم

چه خبر از آرای مردمی؟

گلپایگانی در پاسخ به پرسش ایسنا درخصوص درباره استفاده از آرای مردمی برای بخشی از روند اعلام اسامی برگزیدگان،‌ گفت: چیزی تحت عنوان داوری از نگاه مردم نداریم، اما مسیری طی کردیم تا نظارت بر مسیر کل فرایند وجود داشته باشد. بر این اساس تمام مسیر داوری را شفاف کردیم و حتی فرمی که متقاضیان از ابتدای کار پر کرده‌اند، ذیل پورتال وزارتخانه تثبیت شده است و قابلیت دسترسی دارد و نگاه مردمی صرفا برای نظرسنجی اثر برگزیده نیست.

در ادامه رامین جوانرود - عضو شورای سیاست‌گذاری سیزدهمین جشنواره مد و لباس فجر، گفت: امیدوارم این دوره جشنواره یک زیربنایی داشته باشد که بتوانیم آثار آن را در جامعه ببینیم. شاید در چند سال گذشته به این اصل توجهی نشده است اما تعداد زیادی دانشجو و فارغ‌التحصیل و علاقه‌مند به طراحی امروزه وجود دارند که اتصال آنها به صنعت به خوبی شکل نگرفته است و امیدواریم این شکاف در آینده نزدیک رفع شود تا اثرات آن در سنوات آینده مشخص شود و طراحی لباس‌ها که نه مورد قبول خانواده و نه سیاست‌های جامعه است را کمتر ببینیم.

آثار جشنواره را با نگاه هنری ببینید

سومبات هاکوپیان - رئیس انجمن طراحان پارچه و لباس ایران - با بیان اینکه تا به حال کمتر از لایه سیاست‌گذاری دولتی به مسائل صنعت مد و لباس توجه شده است، گفت: در این دوره از جشنواره برای اولین بار این جشنواره با قصه همراه شده است و این قصه که همیشه خواستیم از ایران نشان دهیم در این دوره هدایت شد تا اصالت ایران را نشان دهد و این موضوعی است که امیدوارم تداوم داشته باشد.

او با اشاره به حضور افرادی از دولت و مجلس در افتتاحیه سیزدهمین جشنواره مد و لباس فجر گفت: شما با صنعتی اجتماعی مواجه هستید که از یک روستا تا بزرگ‌ترین شهرها ادامه دارد و باید به آن توجه کنید تا اشتباهی که از دهه ۷۰ به بعد رخ داد تکرار نشود. دهه ۶۰ شرایط خوبی داشتیم هرگاه صنعت پوشاک را نادیده بگیرید، صنعت نساجی را هم با آن نادیده گرفته‌اید و ببینید چه سرمایه ای در کشور وجود دارد که باید به آن توجه کنید.

رئیس انجمن طراحان پارچه و لباس ایران با تاکید بر اینکه باید به جشنواره مد و لباس فجر با دید هنری نگاه کرد،‌ گفت: اگر از دید هنری نگاه کنیم باید به قصه لباس‌ها بپردازیم و فکر می‌کنم اولین بار است که بر روی لباس‌ها فکر شده تا قصه داشته باشد و این قابلیت را دارند که مجددا روی آها کار انجام شود؛ به شکلی که از یک لباس حتی ۱۰ لباس جدید تولید کنیم. از طرفی پیشنهاد تاسیس موزه‌ای از لباس اقوام ایران را مطرح کرده‌ایم که باید به یک سرانجام مشخصی برسد و پیگیر آن باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha