سیدمحمدرضا جعفری امروز (دوشنبه ۱۹ خرداد) در بیست و هفتمین دوره جشنواره خیرین مدرسهساز استان با اشاره به اهداف این رویداد ملی، اظهار کرد: این جشنواره بیست و هفتمین جشنواره خیرین است که در سراسر کشور در حال برگزاری است این جشنوارهها از اردیبهشت آغاز شده است و تا شروع ماه محرم در استانها و شهرستانهای مختلف ادامه خواهد داشت.
او در تبیین اهداف این جشنواره، تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که در این جشنوارهها پیگیری میشود، گسترش فرهنگ کار خیر مدرسهسازی در کشور است. استناد ما در این زمینه به آیه ۴۶ سوره کهف از کلامالله مجید است.
جعفری ادامه داد: در این آیه، دو زینت یعنی مال و فرزندان، مورد تأیید خداوند قرار گرفته که در بعد شخصی به فرد توانمند و صاحب نسل خوب اشاره دارد و در بعد اجتماعی، این مال و فرزند تبدیل به اقتصاد و نیروی انسانی میشود، اما نکته کلیدی در آیه آن است که اگر اینها به باقیاتالصالحات تبدیل شوند، ثوابی عظیم و ماندگار نزد خداوند خواهند داشت.
مدیرعامل مجمع خیرین مدرسهساز کشور با بیان اینکه نیروی انسانی در آموزش و پرورش تربیت میشود، ادامه داد: هر کشوری که به آموزش و پرورش توجه کند، آیندهاش تضمین میشود.
وی با توضیح اینکه در جشنواره خیرین یکی از مهمترین اهداف، تکریم از خیرین است، افرادی که سرمایهگذاری در آموزش و پرورش را انتخاب کرده و کارخانه مدرسهسازی راهاندازی کردهاند، ادامه داد: خیرین جایگاه ویژهای در جامعه دارند و گرهگشای بسیاری از امور هستند.
جعفری با بیان اینکه با وجود اقدامات خوبی که خیرین انجام دادهاند مشکلاتی نیز وجود دارد، گفت: در جشنواره نخست، حجم تعهدات ۱۷ میلیارد تومان بود، ولی با تلاشهای انجامشده این رقم در جشنواره سال گذشته به ۱۸۶۰۰ میلیارد تومان رسید.
او با توضیح اینکه سال گذشته، ۵۶ درصد از مدارس تحویلی به آموزش و پرورش با مشارکت خیرین ساخته شد، ادامه داد: خیرین از مرز ۵۰ درصد گذشته و در برخی استانها مانند زنجان، این رقم به ۱۰۰ درصد رسید.
مدیرعامل مجمع خیرین مدرسهساز کشور درباره رویکرد جشنواره امسال نیز عنوان کرد: نهضت توسعه عدالت آموزشی محور برنامههاست که مسئولان رده بالای کشور و شخص رئیسجمهور آموزش و پرورش را در این مسیر اولویت قرار دادهاند.
جعفری با بیان اینکه در بحث مدرسهسازی معاونان عمرانی استانداران ارزیابی میشوند، افزود: فرمانداران و روسای آموزش و پرورش مناطق نیز در این زمینه مورد ارزیابی قرار میگیرند.
رئیس مجمع خیرین مدرسهساز کشور با بیان اینکه نهضت توسعه عدالت آموزشی میگوید علاوه بر خیرین و پولهای دولتی، مردم نیز باید برای حل مشکلات پای کار بیایند، توضیح داد: این موضوع هم بحث فضاهای آموزشی و پرورشی و هم بحث توجه به نرمافزاری مدارس را شامل میشود.
وی با توضیح اینکه در مجامع خیرین، علاوه بر توجه به مدرسهسازی، کمیسیونی راهاندازی کردهایم که دو سال است موضوع مدرسهیاری را پیگیری میکند، اضافه کرد: هدف این است که خیرین فقط سازنده مدرسه نباشند، بلکه عضو هیئت امنا شوند و به ارتقای نرمافزاری مدارس کمک کنند.
او گفت: موضوع مسئولیت اجتماعی شرکتها از طریق بند خ ماده ۲۰ قانون برنامه هفتم و معافیتهای مالیاتی انگیزه خوبی برای خیرین فراهم کرده است. همچنین آموزش و پرورش باید از ظرفیت مولدسازی استفاده کند و مدارس بلااستفاده را تبدیل به فضاهای آموزشی فعال کند.
جعفری بر اهمیت توسعه هنرستانها تأکید کرد و گفت: گر بخواهیم کشور رشد کند، باید به فارغالتحصیلان مهارتی توجه کنیم. فارغالتحصیل هنرستانها به واسطه مهارت، میتوانند وارد بازار کار شوند، خانواده تشکیل دهند و خودکفا شوند.
مدیرعامل مجمع خیرین مدرسهساز کشور با تاکید بر اینکه مدارس قدیمی نیز باید بهسازی شوند که در این مسیر خانوادهها و دانشآموزان باید مشارکت داشته باشند، بیان کرد: فرهنگ نگهداری و کارگروهی باید در جامعه توسعه یابد و خیرین این فرهنگ مشارکت را به نسلهای آینده منتقل کنند.
انتهای پیام
نظرات