حسین تازیکی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: هدف این نمایش ارائه تصویری از رابطه بین آدمها با روحیات متفاوت است که در این نمایش شامل روابط زناشویی، دوستی و همسایگی میشود. احساس میکنم شاید بتوان نمونههای مشابه به شخصیتهای این نمایش را در واقعیت دید که گاهی اوقات دارای کنشها و رفتارهای مشترک و مشابه هستند، اما الزاما یک نمونه کامل را نمیتوان یافت؛ چراکه شخصیتهای خلق شده فقط متعلق به این جهان نمایشی هستند.
وی اضافه کرد: برخورد مخاطب با اشخاص و کنشهای آنها در موقعیتهای مختلف هر صحنه میتواند این احساس را ایجاد کند که این افراد را در زندگی واقعی دیدهاند درحالیکه آدمهای داستان تنها به قصد شکلگیری اجرا به وجود آمدهاند.
این کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه هر اثر هنری دارای گرایش به جبههای مشخص و ایدئولوژی خاصی است، خاطرنشان کرد: از همین جهت نمیتوان گفت که یک اثر با بیطرفی شکل گرفته و اندیشه خالق در شکل گیری این موضوع دخیل است. با این وجود ما تمرکز را بر روی روایت ماجرا قرار دادهایم به شکلی که چیزی را به اجبار به بیننده تحمیل نکنیم.
وی ادامه داد: در کنار تعریف قصه از زبان بازیگران، سرگرمی مخاطب را که یکی دیگر از جنبههای تئاتر است را با استفاده از عناصر بصری صحنه مدنظر قرار دادهایم تا جذابیت اجرا حفظ شود. درنهایت هر مخاطب یک برداشت متفاوت با دیگری را از این روایت و موارد چشمنواز خواهد داشت که خوشبختانه تا به اینجای کار با توجه به بازخورد مخاطبان به چیزی که آن را هدف قرار دادهایم، رسیدهاند.
کارگردان نمایش «یک مرور سربسته» گفت: شاید بتوان گفت که موضوع اصلی این اجرا مسئله عدم اعتماد و بدگمانی است. اینکه چه چیزی باعث میشود آدمها در موقعیتهای مشترک به یکدیگر اعتماد نداشته باشند که در اینجا خانواده را به عنوان نهاد اصلی و بخش کوچکی از جامعه طراحی کردهایم که در ابتدا با تعداد افراد کمتر شکل میگیرد و در ادامه با افراد بیشتر گسترش پیدا میکند. هدف از این اجرا بیشتر از آنکه پیامی خاص را به مخاطب منتقل کند یا در مورد موضوع خاصی صحبت کند، درست کنارهم چیدن عناصر گوناگون و پیش بردن اصولی روایت است.
تازیکی در پاسخ به این سوال که آیا نمایش «یک مرور سربسته» تئاتری دانشجویی است یا خیر، عنوان کرد: این نمایش را نمیتوان یک تئاتر دانشجویی تلقی کرد، چراکه به هیچ عنوان دارای ویژگیهای این نوع از تئاتر نیست؛ البته اکثر تیم اجرایی و حتی برخی از بازیگران دانشجو هستند، اما این اولین گام جدی گروه به سمت یک اجرای حرفهای و ورود به فضای تئاتر بدنه است. اجرایی که چند ماه به صورت فشرده مشغول آمادهسازی آن بودیم یک آزمون و خطای ساده نبود، بلکه با هدف نمایش عمومی برای مخاطبانی که درصد کمی از آنها دانشجو هستند به روی صحنه رفته است. در طول جلسات تمرین تلاش کردیم که به استانداردهای تئاتر کشور و حتی دنیا نزدیکتر شویم و به بهانه دانشجو بودن و تجربه کمتر گروه اثر ضعیفی را ارائه ندهیم.
وی ادامه داد: در تئاتر دانشجویی افراد میتوانند با جسارت بیشتر و خلاقیت نامحدود دست به خلق اثر بزنند و چیزهای جدیدی را تجربه کنند، اما در تئاتر بدنه نویسنده و کارگردان باید به این نکته توجه داشته باشند که طیف گستردهای از افراد یک جامعه مخاطبان اجرا هستند؛ پس درنتیجه باید این نکته را درنظر داشته باشند که در همه ابعاد یک اجرا، عناصر مربوطه تنها یک قشر خاص را در نظر نگیرد.
این کارگردان تئاتر در خصوص وضعیت فعلی تئاتر مشهد اظهار کرد: اگر نگاهی به وضعیت فعلی تئاتر مشهد داشته باشیم، قطعا افراد باتجربهای امروزه مشغول تمرین هستند و یا آثار خود را به روی صحنه بردهاند که به عنوان عضو کوچکی از خانواده تئاتر این شهر از مقایسه کردن اجراهای دیگران و اجرای خودم دوری میکنم و همه تمرکز گروه ما که اغلب سن و تجربه زیادی نداریم بر روی رشد جمعی، تقویت کار تیمی و بهترشدن از دیروز است.
نمایش «یک مرور سربسته» سرشار از تضاد است
تازیکی با بیان اینکه طراحی صحنه این نمایش سرشار از تضاد است، گفت: تضاد دقیقا یکی از عناصری است که در طول اجرا به آن توجه زیادی داشتیم. درفضای تئاتر امروزی میزانسن معنای جدیدی پیدا کرده است و هدف ما در طول این اجرا خلق فضایی است که به واسطه تعریف یک سری قرارداد بین ما و مخاطب شکل میگیرد.
وی اضافه کرد: وجود برخی از عناصر در صحنه از این جهت واجب است که ما با دیدن آنها به این درک برسیم که درحال تماشای یک تئاتر هستیم که این مولفه در فضای سینما کاملا متفاوت است، چراکه صحنه با توجه به نیازهای متن طراحی و ساخته میشود اما در فضای تئاتر تخیل مخاطب به او در حین تماشا کمک میکند که از بعد عینی به بعد خیالی برسد. در نهایت ما نیز با توجه به طولانی بودن متن اجرا و تغییر صحنهها تلاش کردیم که از طراحی صحنه واقعگرایانه دوری کنیم و به یک فضای کاملا مینیمال بپردازیم.
تازیکی در خصوص انتخاب بازیگران برای این نمایش خاطرنشان کرد: در خصوص انتخاب بازیگر به طور کلی همه کارگردانان با چالش پیدا کردن بازیگر متناسب با نقش مواجه هستند که در مرحله دوم پیدا کردن تیم بازیگرانی که متعهد به کار هستند دارای اهمیت بود. بعد از دیدارهای مختلف و تستهای متعدد با حضور یافتن در صحنه و خوانش دیالوگها توانستیم افرادی را متناسب با فضا و متن اجرا انتخاب کنیم.
انتهای پیام
نظرات