ایوب رضایی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا افزود: فعالیتهای جهاد دانشگاهی در حوزههایی مانند پژوهشهای کاربردی، تجاریسازی فناوری، آموزشهای تخصصی، توسعه اشتغال دانشبنیان، فعالیتهای فرهنگی-رسانهای (مانند خبرگزاری ایسنا و ایکنا) و همچنین ورود به فناوریهای راهبردی(نظیر سلولهای بنیادی، داروهای بومی، نفت و گاز، فناوریهای نوین پزشکی و…) از مصادیق گستردگی خدمات این نهاد انقلابی است.
وی اظهار کرد: تقویت شبکهسازی منطقهای، ایجاد «خانههای نوآوری» در استانها برای همافزایی میان نخبگان، صنایع و دولت، ارتباط ساختاریافته با برنامههای توسعهای کشور، اتصال طرحهای جهاد دانشگاهی به برنامه هفتم توسعه و سند آمایش سرزمین، ایجاد سامانه جامع خدمات جهاد دانشگاهی برای ارائه خدمات متمرکز به نهادهای استانی و کشوری پیشنهاد می شود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: برخی دستگاهها نگاه کاملاً حمایتی ندارند یا شناخت کاملی از ظرفیتهای جهاد دانشگاهی ندارند. در برخی استانها، تعامل مطلوبتر از سایر مناطق است که امضای تفاهمنامههای راهبردی با استانداریها و وزارتخانهها برای فعالیت مشترک در پروژههای اولویتدار، ایجاد «دفاتر هماهنگی استانی جهاد دانشگاهی با دستگاهها» با حضور نمایندگان هر نهاد، تقویت حضور جهاد دانشگاهی در شورای برنامهریزی استانها برای جهتدهی پروژهها و استفاده حداکثری از ظرفیتها از جمله راهکارهای تقویت تعاملات با جهاد دانشگاهی است.
رضایی تصریح کرد: مرکزیت در توسعه فناوریهای بومیسازیشده برای جایگزینی واردات، توسعه مراکز نوآوری و شتابدهندههای تخصصی جهاد دانشگاهی در حوزههای صنعتی، کشاورزی و پزشکی، ارائه مشاورههای فناورانه به صنایع کوچک و متوسط برای افزایش بهرهوری و کاهش هزینه تولید، توانمندسازی نیروی انسانی در مناطق محروم با آموزشهای مهارتی و تخصصی برای اشتغال پایدار از جمله راهکارها و ظرفیتهای نقش جهاد دانشگاهی در تحقق شعار سال مبنی بر«سرمایه گذاری برای تولید» هستند.
وی ادامه داد: الگوی دانشگاه نسل سوم ایرانی-اسلامی: اتصال پژوهش، تولید و بازار با رویکرد بومی، الگوی رسانه متعهد و جریانساز (ایسنا و ایکنا) در مقابله با جریانهای غربزده و ناامیدکننده، الگوی زیستبوم نوآوری منطقهای، ترکیب مراکز رشد، مراکز خدمات تخصصی، و پارکهای علم و فناوری با مشارکت بومی را می توان از الگوسازیهای موثری جهاد دانشگاهی برشمرد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: توسعه روایتگری موفقیتها در رسانههای ملی و استانی، ایجاد جشنوارههای سالانه جهادگران علمی و فرهنگی کشور و حمایت از استارتاپهای فرهنگی، اجتماعی و سلامتمحور از مهمترین راهکارهای تقویت امیدآفرینی در جامعه است.
رضایی اظهار کرد: جهاد دانشگاهی به عنوان نهادی برخاسته از انقلاب، میتواند با ارائه خدمات فرهنگی، آموزشی و سلامتمحور در مناطق محروم، حس تعلق ملی را تقویت کند. اجرای طرحهایی نظیر «طرح ملی توسعه مشاغل خانگی» یا «طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار» نمونههای موفقی از این نقش هستند.
وی تصریح کرد: جهاد دانشگاهی می تواند با گسترش دفاتر خدمات اجتماعی جهاد در مناطق کمتر برخوردار، برگزاری کارگاههای مهارت زندگی، اشتغال و خانواده به صورت حضوری و آنلاین و همکاری با سازمانهای مردمنهاد برای اجرای پروژههای اجتماعی مشترک در تقویت همبستگی ملی و ارائه خدمات مردمی نقش مهمی ایفا کند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در حوزه فرهنگی، جهاد دانشگاهی با داشتن رسانههای مؤثر (ایسنا، ایکنا)، مراکز افکارسنجی(ایسپا)، و مرکز مطالعات فرهنگی، نقش فعالی در تبیین گفتمان انقلاب ایفا کرده است. با این حال، نیاز به تحول و بهروزسازی محتوا و روشها کاملاً احساس میشود.
رضایی بیان کرد: طراحی بستههای رسانهای چندرسانهای با زبان نسل جوان، راهاندازی شبکه اینفلوئنسرهای علمی و فرهنگی با تکیه بر بدنه دانشگاهی، توسعه طرحهای فرهنگی تعاملی در دانشگاهها مانند مناظره دانشجویان ایران، کرسی آزاداندیشی، پویشهای ملی، تقویت تولید محتوا در موضوعات هویت ملی، تمدن نوین اسلامی، عدالتخواهی و جهاد تبیین از جمله اقدامات فرهنگی جهاد دانشگاهی در گفتمان انقلاب و مقابله با جنگ نرم هستند.
انتهای پیام
نظرات