• پنجشنبه / ۱۶ مرداد ۱۴۰۴ / ۰۶:۲۲
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 1404051609613
  • خبرنگار : 71442

مدیر شبکه خبر به ایسنا پاسخ داد

حضور طیف‌های مختلف سیاسی در برنامه‌های صداوسیما ادامه‌دار است؟

حضور طیف‌های مختلف سیاسی در برنامه‌های صداوسیما ادامه‌دار است؟

مدیر شبکه خبر حضور طیف‌های متنوع سیاسی در صداوسیما را به کنش‌های خود سیاسیون مرتبط دانست و بر همدلی، انصاف و آینده‌نگری در نقدها تاکید کرد.

محمدعلی صائب ـ مدیر شبکه خبر ـ در گفت‌وگویی با ایسنا درباره لزوم ساخت و حفظ برندهای سیاسی در تلویزیون و مصاحبه با مقامات بین‌المللی در این برنامه‌ها، با تاکید بر ضرورت کنشگری وزارت امور خارجه در عرصه رسانه‌ای، اظهار کرد: «کنش‌های لازم باید در وزارت امور خارجه اتفاق بیفتد، چون آن‌ها دسترسی‌های خوبی دارند که رسانه‌ها ندارند؛ بنابراین، بخش رسانه‌ای وزارت خارجه باید این فضا را فراهم کند؛ هم در سفرهای مقامات ایرانی و مهم‌تر از آن، هنگام سفر مقامات خارجی به ایران.»  

رسانه‌های ما باید برند باشند

صائب که در شهریور ۱۴۰۳ با حکم حسن عابدینی ـ معاون سیاسی سازمان‌ صداوسیما ـ به عنوان مدیر شبکه خبر انتخاب شد، درباره تولید و حفظ برندهای رسانه‌ای اظهار کرد: «رسانه‌های ما باید برند باشند. رسانه‌ای که برند باشد و مخاطب داشته باشد، انگیزه ایجاد می‌کند. ما در منطقه رسانه‌های برند قوی چندانی نداریم و در بهترین حالت، العالم و پرس‌تی‌وی را داریم که آن‌ها هم باید قوی‌تر از این باشند تا بتوانیم مقامات کشورهای دیگر را به چالش بکشیم. اگر هم این اتفاق بیفتد، مسئله دیگر ما زبان است. رسانه‌های فارسی‌زبان باید تقویت شوند.»  

نیاز به تقویت رسانه‌های بین‌المللی و نقش زبان‌های غیرفارسی

مدیر شبکه خبر در ادامه گفت: «ما باید رسانه‌های بین‌المللی خود را بسیار قوی‌تر کنیم و در این زمینه تلاش بیشتری داشته باشیم. نمونه‌های موفق خارجی پیش روی ما هستند که از ذکر نامشان خودداری می‌کنم. باید در حوزه زبان‌های غیرفارسی فعال‌تر عمل کنیم و وزارت امور خارجه کشورمان در این زمینه می‌تواند کمک زیادی کند.»  

وی همچنین به فرصت‌های شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: «در حوزه رسانه‌های مکتوب، شنیداری و شبکه‌های اجتماعی، فرصت‌های فراوانی وجود دارد. امروز بخشی از چالش‌های ما مربوط به صفحاتی است که آشکارا علیه ما فعالیت می‌کنند. در این فضا نیز می‌توانیم کنشگری داشته باشیم و باز هم تأکید می‌کنم که وزارت امور خارجه نقش کلیدی دارد. هژمونی زبان انگلیسی قرن‌هاست که حاکم است و ما باید تلاش کنیم حداقل در بخش‌هایی، هژمونی زبان فارسی را بازگردانیم اما باید از فرصت‌های زبان‌های غیرفارسی نیز استفاده کنیم.»  

حضور طیف‌های مختلف سیاسی در برنامه‌های صداوسیما ادامه‌دار است؟
محمدعلی صائب

برند داریم، برند جدید کم داریم

مدیر شبکه خبر در پاسخ به این سوال که چرا در حوزه برنامه‌سازی سیاسی، برندهای قوی مانند حوزه سرگرمی و ورزشی نداریم؟ گفت: «ما برند داریم، اما برندهای جدید کم هستند. برنامه‌هایی مثل بخش خبری «۲۰:۳۰» از برندهای قوی بودند. برنامه‌های فعلی مانند «بدون تعارف» و چند مورد دیگر نیز وجود دارند. البته در حوزه سیاسی، برندهایی مثل «گفت‌گوی ویژه خبری» قدیمی هستند و برندهای جدید کم‌اند. این را قبول دارم و در تلاشیم تا این وضعیت بهبود یابد.»  

حضور طیف‌های سیاسی مختلف در رسانه ادامه‌دار خواهد بود؟  

در پاسخ به سوالی درباره امکان تداوم حضور نمایندگان طیف‌های مختلف سیاسی در تلویزیون با وجود برخی حاشیه‌ها، مدیر شبکه خبر گفت: «این موضوع به کنش‌های سیاسیون بستگی دارد. وقتی با دشمن خارجی مواجه می‌شویم، همه کنار هم می‌ایستیم و این طبیعی است. اما گاهی در فضای داخلی، حاشیه‌ها افزایش می‌یابد و حتی مواردی پیش می‌آید که با وجود اتحاد قبلی، تنش‌های بی‌ربطی ایجاد می‌شود. وقتی دشمن خارجی کمرنگ می‌شود، فضای رقابت‌های فرساینده باز می‌شود. من تصمیم‌گیر نهایی نیستم اما اگر در نقدها همدلی، انصاف و آینده‌نگری باشد، این فضا حفظ می‌شود.»  

وی ادامه داد: «گاهی کنشگران سیاسی در برنامه‌های زنده وارد فضاهای نامناسبی می‌شوند. من از پشت صحنه شاهد بوده‌ام که برخی فقط به فکر استفاده از تریبون برای بیان نظرات شخصی خود هستند که این جالب نیست. مدیریت برنامه‌های زنده بسیار حساس است و باید مراقب بود تا واکنش‌های منفی ایجاد نشود. بنابراین، حضور افراد متنوع در رسانه به رفتار خود آن‌ها بستگی دارد. تضارب آرا تا زمانی که همراه با همدلی و آینده‌نگری باشد، به نفع همه است.»  

وضعیت شبکه خبر پس از حمله رژیم صهیونیستی

صائب در پایان درباره وضعیت شبکه خبر پس از حمله رژیم صهیونیستی گفت:  «اتفاق کوچکی برایمان افتاد و ساختمانمان مورد اصابت قرار گرفت. در حال ساماندهی اوضاع هستیم. البته آنتن ما هنوز به حالت قبلی برنگشته است اما آمریکایی‌ها بدانند که چندان موفق نبوده‌اند.»  

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha