به گزارش ایسنا، سید حمایت میرزاده در نشست با خبرنگاران در خصوص سیوهشتمین اجلاس سراسری روسای آموزش و پرورش کشور با اشاره به اهمیت این گردهمایی گفت: از ماهها پیش برنامهریزی دقیق و محتوایی برای تحول در نظام تعلیم و تربیت کشور انجام شده است.
وی با اشاره به سابقه اجلاسهای سالانه آموزش و پرورش گفت: این اجلاس به پیشنهاد شهید رجایی از سال ۱۳۶۱ آغاز شده و تاکنون ۳۷ دوره آن برگزار شده است. امسال در آستانه ۳۸ امین دوره هستیم و البته در طول این سالها شش اجلاس به دلایل مختلف از جمله دوران کرونا یا تغییر دولتها برگزار نشده است.
میرزاده با بیان اینکه اجلاس امسال در نوع خود منحصربهفرد است ادامه داد: برای نخستین بار، برگزاری اجلاس به صورت ترکیبی حضوری و مجازی طراحی شده است. در تمامی استانها مدیران کل، مسئولان استانی و رؤسای مناطق و نواحی بهصورت حضوری شرکت میکنند و همزمان، ارتباط و هماهنگی با ستاد مرکزی در وزارتخانه نیز از طریق بسترهای مجازی برقرار خواهد بود.
رئیس ستاد اجلاس عنوان کرد: طراحی و برنامهریزی این رویداد از بیش از چهار ماه پیش آغاز شده و با تشکیل ۱۰ کمیته تخصصی و جلسات مداوم، کار بهصورت فشرده و هدفمند دنبال شده است.
میرزاده با اشاره به مشارکت مستقیم وزیر آموزش و پرورش در هدایت این مسیر گفت: وزیر آموزش و پرورش، با سابقهای عمیق در بدنه آموزش و پرورش و شناختی میدانی از نیازها، نقش فعال در هدایت محتوا، اهداف و ساختار این اجلاس داشتهاند.
وی رویکرد اصلی این اجلاس را مبتنی بر دو اصل کلیدی یعنی ارتقای کیفیت آموزش و عدالت آموزشی دانست و افزود: ارتقای کیفیت آموزش شامل عبور از نظام تستمحور، تأکید بر یادگیری عمیق، مهارتمحوری و پرورش تفکر و توجه به گروهبندی صحیح دانشآموزان و معلمان است و عدالت آموزشی شامل رفع تبعیض در توزیع امکانات، حذف مدارس کپری، سنگی و کانکسی و تجهیز مدارس در مناطق محروم بهصورت اولویتدار است.
میرزاده با بیان اینکه هدف این نیست که بیعدالتی را صفر کنیم، اما موظفیم تا آنجا که ممکن است تبعیضها را کاهش دهیم با اشاره به مشارکت فعال رئیسجمهور، عنوان کرد: برای نخستینبار در تاریخ جمهوری اسلامی، رئیسجمهوری داریم که در همین مدت کوتاه، تقریباً هر هفته یک جلسه جدی با مسئولان آموزش و پرورش برگزار کرده است. این رویکرد، نویدبخش توجه جدی به تعلیم و تربیت به عنوان اولویت ملی است.
وی با بیان اینکه رییس جمهور بارها تأکید کرده که دیگر مدرسهای بدون تجهیزات، معلم یا کیفیت نباید در هیچ نقطهای از ایران باقی بماند با تاکید بر ماهیت برنامهمحور این اجلاس گفت: اینجا نیامدهایم فقط سخنرانی کنیم. هر حوزه آموزش و پرورش، انتظارات مشخصی تدوین کرده که پس از اجلاس، ملاک ارزیابی عملکرد مدیران خواهد بود. برای نخستینبار، شاخصهایی عینی برای سنجش تحقق این انتظارات تعریف شدهاند.
وی با بیان اینکه تلاش این است که مدیر آموزش و پرورش در دورافتادهترین نقطه کشور، همان درک و اطلاعاتی را داشته باشد که یک مدیر ستادی در وزارتخانه دارد اظهار کرد: این یعنی تقریب نگرش، که ما را به وحدت رویه و فهم مشترک از آینده تعلیم و تربیت میرساند.
میرزاده با اشاره به نقش مهم افکار عمومی، رسانهها و خانوادهها گفت: نگران آینده بچههای مردم هستیم، همانطور که پدر و مادرهایشان نگرانند. باید از همه ظرفیتهای رسانهای کشور استفاده کنیم تا امید را به خانوادهها برگردانیم. مدرسه قرار است خانه دوم نه محل اضطراب باشد.
وی اظهار کرد: این اجلاس فقط برای امضای نامه یا صرف ناهار و حضور نمایشی نیست، بلکه گام بلندی برای ایجاد یکپارچگی، تغییر نگرش، و حرکت واقعی به سوی عدالت و کیفیت آموزشی است.
ادامه دارد
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش تشریح کرد
برنامهریزی برای برگزاری سیوهشتمین اجلاس روسای آموزش و پرورش

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش و رئیس ستاد برگزاری سیوهشتمین اجلاس سراسری روسای آموزش و پرورش کشور با اشاره به برگزاری این اجلاس گفت: تلاش این است که مدیر آموزش و پرورش در دورافتادهترین نقطه کشور، همان درک و اطلاعاتی را داشته باشد که یک مدیر ستادی در وزارتخانه دارد.
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات